Huskelappen
34
Nr. 4 – 15. mars 2013
Mann 34 ønsker HELGEJOBB, alt av
interesse, men ikke tlf. salg.
TLF: 95968066
2 stk rustfrie BAKDØRER, blå Volvo 164
selges 800,-. TLF: 62341553/95789393
Bildekode: HNRF
POMERANIAN valper, fantastiske små
med flotte foreldre. Ikke den sinte typen.
Supert temperament. TLF: 22 95 11 41
Bildekode: HNP3
VOLVO V70 D5 (163 hk Diesel) 2002-
mod. Forhåndsprogrammerbar Webasto.
Komplett servicehefte. 212000 km. Vel-
holdt. Billigst i Norge? 99.000,-.
TLF: 41311113 Bildekode: HNPJ
Ønsker å kjøpe MODELLJERNBANE,
gjerne Marklin. Kjøper også knipse-
kasse, kronespill, flipperspill, jukebox.
TLF: 95275746
DIAMANTØREDOBBER, 0,05 karat Top
Wesselton, og anheng, 0,03 karat Top
Wesselton, ubrukt, selges komplett
2.500,-. TLF: 41266695
1995-mod, CHRYSLER Grand Voyager.
EU-godkj. frem til 2014. Masse nye deler,
brukt som russebil, men fin bruksbil.
God pris 12.000,- TLF: 45464255
Bildekode: HNQG
Diverse TEGNESERIER for barn- og
ungdom til salgs. Donald Duck, Fan-
tomet, Tex Willer mm Donald pocket.
Har også en del pocketbøker; krim og
kjærlighetsromaner for voksne.
TLF: 95223860
BARNEKLÆR til gutt str. 86/92 selges
for 400,-. Pris kan diskuteres.
TLF: 97021096
Ønsker du å EIE bolig i Alanya? Vært
der siden 2005, så jeg kan hjelpe deg.
God service, og tar gjerne hjemmebesøk.
TLF: 91546249
Norsk TRAVSELE for hest med bak-jort,
ikke brukt. Nypris 7.000,- nå 3.000,-.
Ring for info. TLF: 90269208
Subaru PICK UP delebil ønskes kjøpt.
Behøver ikke være komplett.
TLF: 45238200
Vi ønskerenbekreftelse
påatHamarsstrandsone
blirspart
Det har blitt skrevet endel innleggom
jernbanesaken de siste par årene, og
vi opplever at de aller fleste innleg-
gene går i retning av at folk ønsker
dobbeltsporet jernbane helt frem til
Lillehammer velkommen. Folkeaksjo-
nen for jernbane i tunnel gjennom
Hamar støtter denne saken!
Videreer det viktigåminneomat et
enstemmigkommunestyre i juni 2012
ba Jernbaneverket (JBV) om å utrede
tunnelalternativer for framføring av
dobbeltspor gjennom Hamar. Lokal-
politikerne i Hamar har vært helt klare
på følgende:
De ønsker en raskest mulig utbyg-
gingav InterCitymeddobbeltspor helt
frem til Lillehammer
Deønsker åverneomHamars strand-
sone og sørge for at flere realiserbare
tunnelalternativer blir grundigognøy-
tralt utredet
Bare på denne måten kan Hamar
kommune sikre at det nye dobbelt-
sporet ikke blir ført høyt hevet over
8-metersplanet, tversover Skibladner-
brygga, samt at det tar med seg halve
rekreasjonsområdet påKoigen i drag-
suget, slik JBV anbefaler. I Konsept-
valgutredningen for InterCity beskri-
ver JBV en utviklingmed en 3-dobling
i antall godstog og en 4-dobling i an-
tall persontog i løpet av få tiår. Togene
skal kjøres i langt større fart gjennom
byen enn det dagens tog gjør. Over
åpent vann ved Skibladner-brygga vil
den økte støyen bære kraftig inn mot
byen.
Ommanbommer og velger dagens
trasé, vil dobbeltsporet utgjøre en for-
midabel hindring for fri tilgang til og
utsikt overMjøsa, ogden vil leggebe-
slag på store, verdifulle arealer i hele
Hamars strandsone.
Folkeaksjonen for jernbane i tunnel
gjennom Hamar opplever at det er få
mennesker som virkelig ønsker en
jernbanetrasé lagtmitt i Hamars indre-
filét –enten vi snakker omlokalpoliti-
kerne, rikspolitikere med tilknytning
til Hedmark, befolkningen i Hamar-
regionen eller andre.
Av og til hører man fra enkeltperso-
ner sommener at enannen jernbane-
trasé enn dagens blir for kostbar og
at Hamar derfor taper «den nasjonale
kampen om samferdselskronene».
Det skremmes med at dobbeltsporet
vil ende på Sørli og aldri blir videre-
ført til Hamar og Lillehammer. Til dette
har vi følgende svar:
• For det første vurderer JBV, andre
utredere og rikspolitikerne
sam-
funnsøkonomien og ikke den iso-
lerte prosjektkostnaden
, når de
skal bevilgepenger til en stor inves-
tering i infrastruktur. Dette betyr at
man i tillegg til prosjektkostnaden
ser på forholdsommiljøeffekter (bl.a.
lav støy med en tunnelløsning),
infrastrukturens effektivitet (reise-
tid etc.), samt i hvilken grad byer
som Hamar klarer å fremstå som
attraktiv, slik atmanoppnår ønsket
om å lette på trykket til hovedsta-
den som er i ferd med å bli over-
befolket
• For det andre bør man se på
hvilke
investeringer JBV gjør i andre regi-
oner.
Ett eksempel er at det skal
bygges dobbeltsporet jernbane i
tunnel gjennomHolmestrand, med
stasjonsområde inne i fjellet. Tunel-
lenblir 12kilometer langogvil koste
over 5 mrd. kroner! Holmestrand er
en langtmindreby ennHamar – fol-
ketallet der nede utgjør ca. en tre-
djedel av innbyggerne i Hamar kom-
mune. Hamarregionenbehøver ikke
å ståmed lua i hånda!
• For det tredjeeksisterer det et sterkt
fokus på InterCity-triangelet, og
utbyggingenavdobbeltspor påØst-
landet har ensvært bredpolitisk for-
ankring på nasjonalt plan. I dag fin-
nes det
ingenpolitiskepartier sen-
tralt somønsker ånedprioritereut-
byggingen av dobbeltspor
på
Dovrebanen frem til Lillehammer,
evt. til Hamar/Brumunddal
• For det fjerde må alle krefter som
kjemper for Hamars attraktivitet
sombo- og arbeidssted, ta innover
seg
hvilke merinntekter
det gir å
flytte jernbanen i tunnel under byen:
Flere attraktive tomter gir økt tilflyt-
ting til byen, enmer attraktiv strand-
sone gir et bedre rekreasjonstilbud
til innbyggere og turister, samt at
flere mennesker i strandsonen gir
et bedre grunnlag for økt handel i
sentrum
Hamar ogHamarregionenvil nytegodt
av investeringen og trasévalget for
InterCity de neste 100–150 årene. Så
kjærepolitikere: Sørg for at løsningen
for Hamar og omegn blir den aller
beste–både for Hamar by, for Hamar-
regionenog for Østlandet somhelhet.
Vennlig hilsen for
Folkeaksjonen
for jernbane i tunnel gjennomHamar
v/Magnus Holm-Gjerde (leder),
Øystein Vasaasen, Mona Stokke,
Thorbjørn Haakenstad, Kai Holdnes
Jørgensen, ChrisW. Castberg,
Stein Brohjem, Gunnar W. Holm,
Bogdan Jankov
LESERINNLEGG