15 N K U L 2 0 2 4 S K O L E M A G A S I N E T 2 / 2 0 2 4 Vidar Alfarnes (tekst og foto) Modus klar for den videregående skolen Modus er digitalt og skal dekke alle fag og alle læreplanmål i den videregående skolen. Under årets NKUL ble det presentert smakebiter fra storsatsingen til Aschehoug. –Målet har vært å skape noe helt nytt. Noe som det er lett å ta i bruk. Overkommelig for både lærere og elever. Og ikke minst et læremiddel som kan skape større engasjement i klasserommet, smiler Vera Haye Bjerga og Stine Messel. Skal de tolke tilbakemeldingene så langt, er forlaget definitivt på sporet av noe veldig spennende. Litt for optimistiske Bjerga er produktsjef for nyskapningen, og har i lang tid jobbet tett med et kobbel av ressurspersoner somAschehoug rår over. Messel er teamleder på salg, og har sammen med de andre på avdelingen vært til stede og presentert det nye produktet på messer og konferanser, samt hatt utstrakt aktivitet direkte mot de videregående skolene. – Vi stod faktisk her på NKUL for ett år siden, og fortalte at nå var det like før lanseringen av Modus. Det viste seg å være litt for optimistisk, men nå er det her. Fra 6. juni vil de fem første fagene være klare. Det er norsk, matematikk, fransk 1, naturfag og samfunnsfag, reklamerer duoen. Spennende norskfag I tillegg til at det faglige skal holde topp kvalitet, har det også vært viktig for Aschehoug å ha en tett dialogmed skolene. –Med å slippe lærere og elever tidlig inn i prosessen, har vi fått svært viktige tilbakemeldinger fra dem som faktisk skal ta sluttproduktet vårt i bruk, forteller Bjerga. Under NKUL serverte Aschehoug et av temaene som er å finne i Modus, «Bruk av KI i norskfaget». Ingen tvil om at det er etterspurt vare om dagen. – Noen andre spennende smakebiter? – Definitivt. Skal vi holde oss i norskfaget, har Podkast: Perfekt for elever med muntlige utfordringer Gitte og Henning administrerer podkasten Mandagspraten. Som navnet antyder kommer den på nett hver mandag. Hensikten er å gi stemme til elever som tidligere har hatt problemer med å uttrykke seg muntlig. Mandagspraten lages av lærere og elever sammen og forklarer eller kommenterer aktuelle hendelser og nyheter. Deltakerne kan også snakke om seg selv. Vi ble tatt med gjennom de ulike fasene fra planlegging fram til publisering: Tema. Sjanger. Aktualitet. Etikk. Personvern. Samtykke. Intervjuteknikk. Formidling. Dialog. Utstyr. Programledelse. Resultatene var gode. Stolthet over å mestre en ferdighet der man tidligere hadde gått fra nederlag til nederlag. Bevisstgjøring på hvordan man formidler et budskap. Enklere å ta ordet i andre sammenhenger, og sosialt. Et illustrerende eksempel på hvordan skoler setter datateknologi inn i en pedagogisk sammenheng. Til slutt i sesjonen takket fire kvinner fra publikum ja til å delta i en podkast i «Real Time». Rundt et bord og bak hver sin mikrofon delte de fortellinger om sine hobbyer, og fordelte også rollene med å innlede og oppsummere med bravur. Det er utrolig hva gode lærere får til. Eldar Dybvik (tekst) Vidar Alfarnes (foto) Programledere Henning Hansen (musikkterapeut) og Gitte Gjersdal (digitalpedagog/spesialpedagog/logoped) jobber ved Nydalen Voksenopplæring. Modus endelig på plass –Målet har vært å fylle et tomrom, og skape noe helt nytt, smiler Stine Messel (t.v.) og Vera Haye Bjerga i Aschehoug. vi stor tro på at undervisningopplegget rundt temaet «Da vi var yngre», vil falle i smak. Det er som kjent også navnet på den mye omtalte og prisbelønnede debutromanen til Oliver Lovrenski, smiler Bjerga til svar. PS! Fram til september er de videregående skolene hjertelig velkomne til å teste ut prøvelisenser av Modus.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjAzODg5MA==