SkoleMagasinet nr2

13 N K U L 2 0 2 4 S K O L E M A G A S I N E T 2 / 2 0 2 4 Odin Nøsen; – Nei, maskinene er ikke smarte De lærde strides sa den romerske forfatteren Horats (65 - 8 f.Kr.) når han skulle gi råd om kunsten å skrive poesi og drama, og jammen kan man si det samme om diskusjonen omkring hva KI betyr og vil bety for skolen. Odin Nøsen var i alle fall dypt uenig med Donald Clark om at maskinene er så smarte. Odin Nøsen er egentlig musikklærer, men har tatt mye etterutdanning og er nå rådgiver i Randaberg kommune. Hans råd til skole Norge er at en jevn og hverdagslig bruk av teknologi er tingen. La barna leke med det, for det gjør man ellers omman vil lære seg noe nytt, mente han. Skolen må være tidlig ute og bruke teknologien på en trygg måte. For å få dette til i sin egen kommune tok Nøsen selv tak i utfordringene da de kom, og han utviklet KI i Randaberg skolen. Han ville ikke lage noe bare for ildsjeler. – Det måtte være oppfordrende, og det måtte være enkelt. Og det måtte også være sikkert i forhold til personvern, og til slutt prisen måtte det være billig. Derfor var han lur i forhold til det systemet han jobber i og ignorere protestene som kom, han måtte stole på seg selv og lage modellene selv. Han satte sammen teknologi han kjente godt til fra før, og satte sammen forskjellige bilder og annet, og testet det med andre. I april 2023 ble KI i Randaberg skolen lansert. – Det første de fleste tenker etter et par forsøk med ChatGPT er «Den skriver jo like godt sommeg på en god dag, og mye raskere!». Etter å ha arbeidet mer med ChatGPT endres det til «Jeg skriver bedre, men det er greit å ha som utgangspunkt.», og så til «Her står det helt feil ting om det jeg spurte om.» Så hvordan kan ChatGPT både skrive så bra og smart, og samtidig ta så feil omverden? Spurt på en annen måte – på hvilken måte er ChatGPT intelligent? sa han med direkte henvisning til Donald Clark sine uttalelser tidligere på onsdag. Nøsen var så vidt klar i sin skepsis KI sin intelligens, at han stilte spørsmåltegn om hvorvidt Clark i det hele tatt har forstått hva KI er. Både lærere og elever har gitt ham gode tilbakemeldinger, og elevene trekker mest frem det at de faktisk kan være anonym når det Per Rune Eknes • Vidar Alfarnes (foto) bruker tjenesten. Teknologien gir dem hjelp når de trenger det der og da, og også mange foreldre gir uttrykk for at de er fornøyde med det. Imidlertid ikke alle lærere liker det som er etablert. Noen til ogmed forbyr elevene å bruke Chat GPT en. – Noe av lærerne er dypt skeptiske og negative. Og de ønsker gjerne praktiske oppskrifter for hva man skal bruke det til. –Man må kunne formulere seg godt for å utnytte KI, sa Nøsen. Og ikke alle elevene kan bruke det godt. Algoritmene svarer bare hva eleven vil, men ikke hvorfor. Man trenger læreren til å få en underveisvurdering. Læringsanalyse trengs imidlertid ikke, mener han. Vi trenger ikke noen kompetanse om eleven, men noen som kan sette ting i system. Man trenger en KI i stedet for en læringsanalyse, for vi trenger noe som forstår en elev. Lærerne må legge til rette for det. Men maskinene må styres, mente han. Hva skjer videre? Nå er det kun mindre firmaer som forsøker å få KI inn i skolen. Nøsen har derfor laget et gratis nettsted som heter https://cc.tenkemotoren.no Her får eleven hjelp til å komme videre, men samtidig stiller prate- roboten krav til at man faktisk må forberede seg og også tenke selv. Mange av robotene på siden hjelper deg videre, men nødvendigvis ikke helt i mål. Han ønsker seg et slikt større KI ramme system tilgjengelig for hele skole Norge, og at staten betaler for det. – KI kommer til å mediere alt mulig i den norske skolen. Derfor må de bli viktig å ha styringen før presset blir for stor, mente han. Ikke alle vil bruke KI Eirik Newth var også plenum foredragsholder på NKUL i 2007. Og Newth brukte SkoleMagasinet sitt referat fra den gangen som grunnlag for årets foredrag. Den snart 60 år gamle astrofysikeren ble spurt om han skulle ha honnørbillett da han tok flybussen fra Værnes, noe han gjorde et poeng av. –Om det går 17 år til neste gang jeg skal holde foredrag på NKUL, så må jeg ha honnør billett, vitset han. I 2007 spådde Newth en rekke ting som har gått i oppfyllelse. -At vi skulle gå fra konsument til produsent var noe vi også trodde den gangen. Jeg sa også at nettet ikke bare ville være når man var på PC en, og det er nå er med oss hele tiden. IPhonen kom nettopp i 2007, og det revolusjonerte på mange måter det å bruke internett påstod Erik Newth. – I 2007 kunne du gå inn og ut av nettet, nå er det der hele tiden, forklarte han. Selv ble Newth hektet på internett allerede i 1992, og selv om han hadde kjøp leksikon i 1990, brukte han nettet flittig. – Terskelen for å være produsent før Internett var høy, men nå er det en del av den reelle hverdagen for alle, mente han. 90% av barn bruker sosiale medier, fortalte eksperten, og understreket at man i starten trodde nettet skulle bli en demokratisk debatt arena. Det var åpne kommentarfelt i 2007, mens det nå er det blitt strengere. Spesielt etter 22. juli er det blitt begrensninger på åpne kommentarfelt. -Vi står midt i en politisk radikalisering av nettet, trodde han. Et eksempel på det er at Musk har kjøpt X (Twitter). At dette truer demokratiske prosesser, kom tydelig frem i foredraget. – Utviklingen går videre og alle snakker nå om KI. KI har vært her en stund, men den varianten vi nå snakker om er ny, forklarte han. – Dette kommer også inn skoleporten raskt. Ikke bare fordi det er hjelpemidler som passer inn, men fordi barn og unge bruker det ukritisk. Verktøyene gjør på den ene siden at man kan jukse, men du kan også bli bedre av det, mente han. Det kan være en kreativ hjelpetjeneste. Mange grupper har kognitive utfordringer, og med ny teknologi ligger det et stort potensial for å gjøre hverdagen bedre for dem. Problemet er at ikke alle svar blir besvart riktig, fortalte Erik Newth, som blant annet hadde spurt en chatte kanal hvordan man kunne få osten til å ligge på en pizza, og fikk til svar at den kunne limes på. Han tror derfor at læreren ikke skal føle seg utfordret av den teknologiske utviklingen. – Det blir ikke en robot som kan være lærer ei heller om 15 år, mente han. Motstanden er forså vidt bra, og kommer det lovmessige grenser for eksempel omkring psykisk helse, så er det bra, men han er også redd for at man går for langt med restriksjonene. Det er ikke sikkert at sykepleiere, bønder eller lastebilsjåfører får bruk for KI. Hele prosessen foregår inne i en svart boks, og vi ser ikke hva den gjør, slik man gjorde med pcen. Vi må være kritiske til kildene, det er den viktigste egenskapen vi må utvikle overfor den nye teknologien. – Bli fortrolig med den, og bruke den. Tenk så mange muligheter som finnes i teknologien, avrundet han. Per Rune Eknes Det er ikke sikkert at en sykepleier, en bonde eller en lastebilsjåfør vil få bruk for KI. Men hvor og hva det blir i fremtiden, vet man ikke, sa Erik Newth da han hold avslutningsforedraget på NKUL. Odin Nøsen har laget en egen Chat GPT for Randabergskolen. Erik Newth snakket både om fortid og fremtid i sitt foredrag.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjAzODg5MA==