Kompetansebeskrivelse

21 Det har vist seg utfordrende å kunne tilby en kontinuerlig og stabil nasjonal utdanning fordi studentgrunnlaget ikke er stort nok verken i Norge, Sverige eller Danmark. Dette var bakgrunnen for at den nordiske smittevernutdanningen ved NHV i Gøteborg ble etablert (4). Erfaringen med dagens nordiske smittevernutdanning på magisternivå (60 studiepoeng) ved universitetet i Gøteborg, er at få norske benytter seg av tilbudet (5). Dette skyldes blant annet resurskrevende rammebetingelser og at muligheten til et masterløp er krevende. For å sikre nødvendig smittevernkompetanse og dekke fremtidig rekruttering av smittevernsykepleiere, bør et alternativ være en norsk utdanning som tilfredsstiller det norske utdanningsløpet i kvalifikasjonsrammeverket – nivå 7 (NOKUT) (21). Det vil si en bachelor i sykepleie (nivå 6.2) og en videreutdanning (60 studiepoeng) hvor spesialkompetansen og praktisk erfaring blir med læringsutbytter på nivå 7 ivaretatt. Denne må kunne bygges ut til en fullverdig master (120 studiepoeng) med vitenskapsteori (30 studiepoeng) og fordypning/masteroppgave (30 studiepoeng). Dette vil på sikt også bidra til rekruttering av smittevernsykepleiere til undervisningsstillinger og professorater eller andre akademiske stillinger innen smittevern (15). Det Nordiske samarbeidet om et utdanningstilbud innen smittevern er et annet alternativ, men dette krever ressurser og tilrettelegging for et fullverdig masterløp. Totalt sett er erfaringen at stabiliteten og forutsigbarheten i dagens utdanningstilbud er svekket. For å oppnå en bærekraftig utdanning av høy kvalitet, krever det prioritering fra politikere, utdanningsinstitusjoner og aktører i helsevesenet på nasjonalt og lokalt nivå. Tilfredsstillende rammebetingelser i form av økonomiske ressurser er nødvendig for å sikre fremtidig rekruttering og utdanning. En investering innen smittevern vil lønne seg både for pasient, ansatte og samfunn – helsetjenesten trenger smittevernsykepleiere! Foto: Laila Aarnes

RkJQdWJsaXNoZXIy MjAzODg5MA==