Korn og oljefrø 2018-19
Oppgjør og reklamasjon Det vil normalt gå ca. 14 dager fra kornlevering til oppgjør. Utenom sesongen må det påregnes noe lenger behandlingstid, da det ikke sendes prøver fra mottaksanleggene daglig. Dessuten vil det også på kornlaboratoriet utenom sesongen ikke analyseres kornprøver daglig, men samle opp prøver for å optimalisere analyseringen. Dersom feil i opplysninger fra produsenten fører til at urett messig kornoppgjør blir utbetalt, eller dersom produsenten ved en feil fra mottaksanlegget får utbetalt for stort beløp, vil differansen bli krevd tilbakebetalt eller det avkortes i senere oppgjør. Blir beløpet etter skriftlig påkrav ikke tilbakebetalt kommer Lov om morarente (lov nr. 100, 1976) til anvendelse. Dersom oppgjør blir utført mer enn 30 dager etter leverings- dato vil det godskrives renter for antall dager som overstiger 30 dager. I tillegg til alle priser og godtgjørelser kommer 25 % merverdiavgift. Oppgjørsform Kornprodusentene oppfordres til å motta oppgjøret elektronisk der denne tjenesten er tilgjengelig. Ytterligere informasjon om hvilke mottak som tilbyr elektronisk oppgjør finner du på www.strandunikorn.no og www.norgesfor.no . Du kan også ta kontakt med ditt nærmeste mottaksanlegg. Dataflyt Strand Unikorn er medeier i Landbrukets Dataflyt som utvikler løsninger for mer rasjonell datahåndtering og styrker beslutningsgrunnlaget for deg som bonde. Landbrukets Dataflyt tilbyr at kornoppgjøret overføres direkte til ditt regnskapskontor eller inn i ditt eget regnskapssystem, og konterer avregningen rett i regnskapet ditt. Dette avhenger av at regnskapskontoret har avtale om slike tjenester. Du finner mer informasjon om dette tilbudet på www.landbruketsdatafly.no . Her vil du også kunne registrere ditt landbruksforetak slik at du kan benytte deg av tjenestene i løsningen. Analyse- og avregningskostnader Kostnad for analyse og avregning av kornpartiet blir trukket i kornoppgjøret. Analyse- kostnader Bygg/fôr- hvete/fôrrug Havre *) Mat- hvete *) Mat- rug Oljefrø / erter Kr pr parti 115 316 390 176 100 * inklusiv DON-analyse. I tillegg kommer kr 70,- i avregningskostnad per parti. På opp- gjørsbrevet vil analyse- og avregningskostnader framkomme som en samlet sum. Driftskreditt Kornhandlere som står bak denne utgivelsen er med som garan- tister i driftskredittordningen. Produsentene må i samarbeid med sin bank sørge for å ha nødvendig garantiansvar notert hos sin varemottaker. Opprettelse eller endringer av driftskreditt- avtaler gjøres gjennom den enkelte produsents bankforbindelse. Varemottaker kan, for å gi garanti, i visse tilfeller kreve at bank- ene etablerer tilleggssikkerhet. Reklamasjonsbehandling og kostnader Ved reklamasjon på oppnådd kvalitet vil det foretas nye kvalitets- analyser. Tabellen nedenfor viser toleransegrenser for de ulike analyseparametrene. Analyseparameter Toleransegrense fra opprinnelig målte verdier Vanninhold i % ≤ 3% relativt avvik Falltall i sekunder ≤ 20 sekunder Hektolitervekt i kg/hl ≤ 2 kg/hl Proteininnhold i % ≤ 0,5 % enheter Skadde korn i vekt-% ≤ 0,5 vekt-%-enheter Innblanding av andre arter ≤ 2 vekt-%-enheter Ved klagebehandling justeres oppgjøret dersom nye analyser har verdier som ligger utenfor toleransegrensene fra opprinnelig målte verdier (se tabellen over). Det utarbeides nytt kornoppgjør til erstatning for påklaget oppgjør. Påklager vil ikke belastes med reklamasjonskostnader. Ligger derimot nye analyseverdier innenfor toleranse- grensene som vist i tabellen over, belastes klager med dobbel avregnings- og analysekostnad. Klager informeres skriftlig dersom det ikke oppnås medhold i reklamasjonen. Reklamasjonsnemda for korn Aktørene i kornhandelen har gått sammen om å etablere en reklamasjonsnemnd. Dersom reklamasjonssaker ikke blir løst mellom kjøper og selger er det mulig å bringe saken inn for reklamasjonsnemnda. Saker som skal bringes inn for behandling i nemnda må skriftlig framlegges innen tre uker etter mottatt svar på reklamasjon. Nemndas vedtak er bindende. Frist for reklamasjon Reklamasjon på kvalitetsavregningen rettes til kornkjøper. Dette må gjøres innen to uker etter at oppgjør eller beskjed om avvisning er mottatt. Klage på vekt må framsettes til kornmottaket umiddelbart etter levering. 11 KORN OG OLJEFRØ 2018/2019
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzUzMDY=