3 Thorleif Linhave Bamle teatersjef Overskriften er hentet fra en kronikk av Jonas Gahr Støre1. Statsministeren ber oss om å holde fast ved et håp i urolige tider. Han finner dette håpet i kraften av et vi. Dette håpet og troen på et vi deler jeg med statsministeren. I samme kronikk viser han spesifikt til hvordan en forestilling i Den Norske Opera & Ballett åpnet en forståelse i ham. Også dette kjenner jeg meg igjen i. Ikke bare i troen, men også av erfaring. At kunsten kan åpne for perspektiver og nye tanker. Kunsten kan trene vår empati i møtet med andres skjebner og historier. Nettopp her ligger kunstinstitusjonenes demokratiske kraft og betydning. Som en av disse institusjonene bidrar Teater Innlandet på alle måter med å bygge dette vi. Denne oppgaven og viktigheten av vår funksjon blir ekstra tydelig i en urolig verden. I en post-pandemisk og digitalisert verden er kunstinstitusjonene et av de få stedene vi fremdeles samles fysisk for å oppleve noe i fellesskap i sanntid. En siste skanse mot et polarisert og fragmentert samfunn. Verdien og viktigheten av disse felles arenaene kan ikke og må ikke undervurderes. I 2023 kom rapporten Culture and Democracy: the evidence 2. Kort fortalt underbygger rapporten det kulturfeltet har sagt i alle år – kunsten og kulturen er avgjørende for et fungerende demokrati. Hvordan deltakelse i kulturaktiviteter skaper innbyggerengasjement, demokrati og sosialt samhold. Et vi! Da er det forstemmende og bekymringsfullt når kunsten og kulturen så altfor ofte er det første som blir nedprioritert i budsjettene i krevende tider. Lokalt, regionalt og nasjonalt. Veien fra statsministerens ord til økt satsing på kulturfeltet burde være kort. Og hvis noen er i tvil, så er ikke kunstens demokratiske betydning bare bevingede ord. Sammenhengen er uomtvistelig bevist, og festtalene må omsettes til handling. Kostnaden ved et ytterligere polarisert samfunn er langt større enn kostnaden ved sterke kunstinstitusjoner. I 2023 fikk vi virkelig merke pandemiens ettervirkninger. Publikum som ikke kom tilbake, konsekvensen av alle omstillingene og oppdagelsen av en fragmentert legitimitet i folket og hos politikere. Alt sommå bygges opp på nytt. Til tross for mange krevende utfordringer har Teater Innlandet, med alle ansatte og tilknyttede kunstnere, virkelig levert i henhold til teatrets formål. Med forestillingene Fortellingen om VigaLjot og Vigdis, Møt meg ved morgengry, Få bomme en, Fuckgirl, Solsnu, aka Macbeth og et rikholdig program under Politisk korrekt teaterfestival, har teatret tilbudt et bredt og sammensatt program. Vi har avholdt festival for Den Unge Scenen, hatt flere gjestespill, og deltatt aktivt i det offentlige ordskiftet. Da teateråret 2023 ble oppsummert i nasjonal presse, ble Teater Innlandet trukket frem i en rekke medier og med flere av våre oppsetninger. Det tar vi med oss, i en tid der det nasjonale teaterfeltet befinner seg i en krevende økonomisk virkelighet, når vi skal bygge for fremtiden. En stor takk rettes til alle våre samarbeidspartnere og våre eiere – Innlandet fylkeskommune. En særlig varm takk til alle våre dyktige medarbeidere og tilknyttede kunstnere, som på alle måter har bidratt til at Teater Innlandet igjen leverer scenekunst av ypperste kvalitet. Troen på et «vi» 1 https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/KnJBGM/tro-paa-et-vi 2 https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/07370fba-110d-11ee-b12e-01aa75ed71a1/language-en
RkJQdWJsaXNoZXIy MjAzODg5MA==