1 Teatersjefen har ordet 3 | Årets repertoar 4 Styrets årsberetning 15 | Statistikk og regnskap 21 2023
2 Lars Erik Holter i aka Macbeth. FOTO: LARS OPSTAD
3 Thorleif Linhave Bamle teatersjef Overskriften er hentet fra en kronikk av Jonas Gahr Støre1. Statsministeren ber oss om å holde fast ved et håp i urolige tider. Han finner dette håpet i kraften av et vi. Dette håpet og troen på et vi deler jeg med statsministeren. I samme kronikk viser han spesifikt til hvordan en forestilling i Den Norske Opera & Ballett åpnet en forståelse i ham. Også dette kjenner jeg meg igjen i. Ikke bare i troen, men også av erfaring. At kunsten kan åpne for perspektiver og nye tanker. Kunsten kan trene vår empati i møtet med andres skjebner og historier. Nettopp her ligger kunstinstitusjonenes demokratiske kraft og betydning. Som en av disse institusjonene bidrar Teater Innlandet på alle måter med å bygge dette vi. Denne oppgaven og viktigheten av vår funksjon blir ekstra tydelig i en urolig verden. I en post-pandemisk og digitalisert verden er kunstinstitusjonene et av de få stedene vi fremdeles samles fysisk for å oppleve noe i fellesskap i sanntid. En siste skanse mot et polarisert og fragmentert samfunn. Verdien og viktigheten av disse felles arenaene kan ikke og må ikke undervurderes. I 2023 kom rapporten Culture and Democracy: the evidence 2. Kort fortalt underbygger rapporten det kulturfeltet har sagt i alle år – kunsten og kulturen er avgjørende for et fungerende demokrati. Hvordan deltakelse i kulturaktiviteter skaper innbyggerengasjement, demokrati og sosialt samhold. Et vi! Da er det forstemmende og bekymringsfullt når kunsten og kulturen så altfor ofte er det første som blir nedprioritert i budsjettene i krevende tider. Lokalt, regionalt og nasjonalt. Veien fra statsministerens ord til økt satsing på kulturfeltet burde være kort. Og hvis noen er i tvil, så er ikke kunstens demokratiske betydning bare bevingede ord. Sammenhengen er uomtvistelig bevist, og festtalene må omsettes til handling. Kostnaden ved et ytterligere polarisert samfunn er langt større enn kostnaden ved sterke kunstinstitusjoner. I 2023 fikk vi virkelig merke pandemiens ettervirkninger. Publikum som ikke kom tilbake, konsekvensen av alle omstillingene og oppdagelsen av en fragmentert legitimitet i folket og hos politikere. Alt sommå bygges opp på nytt. Til tross for mange krevende utfordringer har Teater Innlandet, med alle ansatte og tilknyttede kunstnere, virkelig levert i henhold til teatrets formål. Med forestillingene Fortellingen om VigaLjot og Vigdis, Møt meg ved morgengry, Få bomme en, Fuckgirl, Solsnu, aka Macbeth og et rikholdig program under Politisk korrekt teaterfestival, har teatret tilbudt et bredt og sammensatt program. Vi har avholdt festival for Den Unge Scenen, hatt flere gjestespill, og deltatt aktivt i det offentlige ordskiftet. Da teateråret 2023 ble oppsummert i nasjonal presse, ble Teater Innlandet trukket frem i en rekke medier og med flere av våre oppsetninger. Det tar vi med oss, i en tid der det nasjonale teaterfeltet befinner seg i en krevende økonomisk virkelighet, når vi skal bygge for fremtiden. En stor takk rettes til alle våre samarbeidspartnere og våre eiere – Innlandet fylkeskommune. En særlig varm takk til alle våre dyktige medarbeidere og tilknyttede kunstnere, som på alle måter har bidratt til at Teater Innlandet igjen leverer scenekunst av ypperste kvalitet. Troen på et «vi» 1 https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/KnJBGM/tro-paa-et-vi 2 https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/07370fba-110d-11ee-b12e-01aa75ed71a1/language-en
4 Den første helga i september kokte Hamar av scenekunst i verdensklasse, spennende samtaler og fantastisk festivalstemning. Teater Innlandet arrangerte i 2023 Politisk korrekt teaterfestival for tredje år på rad, med teater, performance, drag, musikk og standup som engasjerer, berører og provoserer. Med Politisk korrekt teaterfestival vil Teater Innlandet melde seg tydelig på de viktige samfunnsdebattene av vår tid. Vi vil samle vill, vakker og viljesterk scenekunst som har ambisjoner om å forandre verden. Vi inviterer lokale, nasjonale og internasjonale kunstnere til en langhelg med teater - til begeistring og bevegelse for teatrets publikum og tilreisende, og fordi vi som institusjon ønsker å lære. I tillegg til gjestespill fra inn- og utland, og et debatterende fagprogram, vil vi sette oss selv i spill med egne festivalproduksjoner. Med Politisk korrekt teaterfestival vil vi, sammen med andre gode krefter på Hamar, kaste oss inn i de spørsmålene som brenner, og gjøre det teatret alltid har gjort: Delta, behandle, reagere og tøyse. n Politisk korrekt teaterfestival 31. august–3. september Repertoar Egenproduksjoner Forestillinger: A Butch is a Butch is a Butch is a Butch Fuckgirl Sacrifice While Lost in Salted Earth The Chorus of Ghosts Living in my Skull Keep Telling me to take a Shit in the Fruit Salad Enkemesse – vi er her for å tenne lys Hair Labyrint KORIDOR . NYTT LIV Rosa löften Superkid Baqorban David Hoyle: An Ongoing Affair Forestillinger andre arrangører: Paletten Er mikrofonen min på? Then we moved to Helsinki to make some art Homohymner Takk Gud at du ikke skapte meg som kvinne Risen som ikkje hadde noko hjarte på seg Late som jeg lever Hedda (After Ibsen), film Arrangementer: Hjelp, jeg har kastet meg ut i kjønnsdebatten! Foredrag. Kroki, performativt tegneverksted. Hva er woke? Samtale. I hennes fotspor. Kvinnehistorisk vandring. Samarbeid med Likestillingssenteret. Det handler ikke om deg. Live podkast. Kritikerne under lupen. Debatt. Politisk korrekt teater? Debatt.
5 FOTO: INGEBORG BJERKE STYVE FOTO: ANNEMIEK VAN DER KUIL FOTO: ÅSTA MARIE BERG SANDER FOTO: PRODUKSJONEN FOTO: PRODUKSJONEN FOTO: PRODUKSJONEN FOTO: HANS PETTER ELIASSEN FOTO: JULIE HRNČÍŘOVÁ FOTO: LEE BAXTER FOTO: LEE BAXTER FOTO: YNGVE OLSEN
6 FOTO: MAGNUS SKREDE FOTO: MAGNUS SKREDE Fortellingen om Viga-Ljot og Vigdis av Sigrid Undset, dramatisert av Nina Wester Med: Anne Guri Tvedt, Tom Styve, Sofie Huijs, Stian Isaksen-Gihle, Roger Opdal Paulsen og Julie Bjørnebye Regissør: Nina Wester Scenograf og kostymedesigner: Mads Dinesen Lysdesigner: Markus Tarasenko Fadum Komponist: Guro Skumsnes Moe Dramaturg: Jørgen Strickert Produsent: Kari Dæhlin Urpremiere: Hamar kulturhus, Teater Innlandet scene 26. januar 2023 n Få bomme en av Daria Glenter Med: Sofie Huijs, Julie Bjørnebye, Anne Guri Tvedt, Tom Styve og Stian Isaksen-Gihle Regissør: Fredrik Longva Dramatiker: Daria Glenter Scenograf og lysdesigner: Norunn Standal Komponist og lyddesigner: Amund Ulvestad Kostymedesigner: Solveig Holthe Bygdnes Tekstdramaturg: Jørgen Strickert Produsent: Camilla Ødegården Bakken Urpremiere: Hamar kulturhus, Teater Innlandet scene 27. april 2023 n Sofie Huijs og Anne Guri Tvedt i Fortellingen om Viga-Ljot og Vigdis. FOTO: MAGNUS SKREDE aka Macbeth av De Utvalgte og Lars Erik Holter Med: Lars Erik Holter, Torbjørn M. Davidsen, Kari Holtan, Ella Iversen Strømbu og Unni Moløkken Regissør: Kari Holtan Scenograf og kostymedesigner: Aleksandr mo-lu Lys- og videodesigner: Boya Bøckman Lyddesigner: Carl Svensson Musikk: Carl Svensson og 3 øre Dramaturg: Anne Holtan Produsent: Kari Dæhlin/Camilla Ødegården Bakken Urpremiere: Hamar kulturhus, Teater Innlandet scene 23. november 2023 n FOTO: LARS OPSTAD
7 Fuckgirl av Julie Bjørnebye Med: Zoe Rodgers, Julie Bjørnebye, Tom Styve, Francisco Kalle Navarro, Sofie Huijs og Nina Engelund Regissør og dramatiker: Julie Bjørnebye Dramaturg og regiassistent: Jørgen Strickert Produsent: Camilla Ødegården Bakken Vandreteater Urpremiere 31. august 2023 n FOTO: KRISTIN BENGTSON Solsnu av Ellen Jerstad Med: Julie Bjørnebye, Joachim Joachimsen, Tone Oline Knivsflå, Francisco Kalle Navarro, Tom Styve og Anne Guri Tvedt Regissør, dramatiker, scenograf og kostymedesigner: Ellen Jerstad Komponist: Guoeste Tamulynaite Lysdesigner: Olav Nordhagen Regiassistent og understudy: Victoria Gulliksen Dramaturg: Jørgen Strickert Scenografikonsulent: Kristin Bengtson Produsent: Tonje Bakken Kvasbø Urpremiere: Hamar kulturhus, Teater Innlandet prøvesal 11. november 2023 n FOTO: KRISTIN BENGTSON
8 Late som jeg lever av og med Knut Kippersund Urpremiere Hamar Teater 3. september 2023 På turné i Innlandet i regi av Teater Innlandet fra 22. september til 4. oktober n FOTO: JONAS JEREMIASSEN TOMTER Gjestespill Co-produksjon FOTO: MAGNUS SKREDE Møt meg ved morgengry av Zinnie Harris Med: Ine Jansen og Ingjerd Egeberg Regissør: Terje Strømdahl Scenograf og kostymedesigner: Sveinung Rudjord Unneland og Borghild Rudjord Unneland Komponist: Mari Kvien Brunvoll Lysdesigner: Olav Nordhagen Dramaturg og oversetter: Jørgen Strickert Produsent: Sigrun Breck Produsert av Teater Innlandet i samarbeid med Nationaltheatret. Norgespremiere: Hamar kulturhus, Teater Innlandet scene 23. februar 2023 n
9 HABITAT Gjestespill fra Rom for dans Kunstnerisk ansvarlig: Caroline Wahlstrøm Nesse og Marius Kjos Medskapende utøvere: Einar Reynisson Grimsby, Marte Kristine Brustad Melhus og Martin Bergo Selsjord Komponist: Martin Ødegaard Scenografiske elementer: Carl Nilssen-Love Produsent Rom for dans: Camilla Myhre Forestillingen ble spilt på Teater Innlandet scene 27. august 2023, som en del av MOVE Dansefestival n Ut og stjæle scener Det Andre Teatret Med: Mats Eldøen, Marte Mørland, Olli Wermskog og Tom Styve Regi og idé: Veslemøy Mørkrid Lydimprovisatør: Henrik Stoltz Vernegg Forestillingen ble spilt på Teater Innlandet scene 30. mars 2023 n FOTO: TOM LARSEN FOTO: ANDERS HOLMSEN UTSIGT Ine Jansen i Møt meg ved morgengry. FOTO: MAGNUS SKREDE
10 DUS 2023 Seks ungdomsgrupper fra Innlandet deltok på DUS 2023, og Teater Innlandet var ansvarlig for prosjektet i region Innlandet. DUS – Den unge scenen – er et landsdekkende prosjekt som jobber for å heve nivået på ungdomsteater i Norge. DUS ble arrangert helgen 4. og 5. februar 2023, og teatergruppene spilte sine forestillinger på Teater Innlandet scene. De seks gruppene var: Hamar Teater Ung Trysil Ungdomsteater Lillehammer kulturskole Kongsvinger Amatørteater Prosjektteatret (Gjøvik) Fabrikkteatret (Kapp) Av disse ble Kongsvinger Amatørteater plukket ut til å representere Innlandet under den landsdekkende DUS-festivalen på Det Norske Teatret i mai 2023. Gruppa spilte sin versjon av Lillebjørn, skrevet av Vilde Røgeberg Larsen. n FOTO: ANDERS HOLMSEN UTSIGT FOTO: ROBERTA KROTEVA FOTO: ROBERTA KROTEVA FOTO: ODA NORDLI FOTO: ROBERTA KROTEVA FOTO: ODA NORDLI FOTO: ODA NORDLI FOTO: ODA NORDLI Det Andre Teatret kommer! Gjestespill i forbindelse med DUS-festivalen. Med: Marte Mørland, Camilla Frey og Stian Gulli Spilt på Teater Innlandet scene 4. februar 2023 n
11 Sofie Huijs og Julie Bjørnebye i Få bomme en. FOTO: MAGNUS SKREDE
12
13 (Fra venstre) Torbjørn M. Davidsen, Lars Erik Holter og Kari Holtan i aka Macbeth. FOTO: LARS OPSTAD
14
15 Styrets årsberetning Om Teater Innlandet Teater Innlandet produserer og formidler scenekunst i stor bredde av sjangre. Repertoaret består av egenproduserte oppsetninger, co-produksjoner og gjestespill. Teater Innlandet har som formål å formidle profesjonell scenekunst av høy kvalitet. Teatret skal i egen regi og i samarbeid med andre aktuelle aktører produsere og programmere scenekunst og bidra til utviklingen av Innlandets kunst- og kulturliv. Teatret eies av Innlandet fylkeskommune. Hovedtrekk i 2023 Kunstnerisk utvikling Utviklingen av ny norsk dramatikk og nye sceniske strategier er en sentral del av teatrets kunstneriske ambisjoner. Teatret skal være en modig og offensiv scenekunstinstitusjon som setter Innlandet på kartet. Gjennom året har teatret tilbudt et vågalt og engasjerende repertoar for et bredt publikum. Vi har gjennomført flere samarbeid og co-produksjoner. Av teatrets seks egenproduksjoner var fem ny norsk dramatikk. Vi har hatt fire gjestespill, hvorav ett på turné, og to var co-produksjoner. Én egenproduksjon var i samarbeid med Nationaltheatret, og to co-produksjoner har hatt betydelig internasjonalt gjennomslag. Politisk korrekt teaterfestival har blitt en viktig merkevare og setter teatret på det nasjonale kartet. Over fire dager avviklet vi over 40 arrangementer, fordelt på forestillinger, workshops og fagseminarer. Teatret er fast arrangør av den regionale DUS-festivalen. Videre har teatret bidratt til utviklingen av flere prosjekter utenfor eget hus, blant annet KORIDOR . NYTT LIV som også resulterte i ny norsk dramatikk. Teatret fungerer som regionens kompetansesenter for scenekunst, og bidrar aktivt til utviklingen av Innlandets kunst- og kulturliv. På ulike måter har teatret bidratt til å realisere lokale og regionale prosjekter. Enten gjennom tilgang til kompetansen på huset eller ved utlån av teknisk utstyr. Teatrets festival er blitt en viktig faglig arena, hvor verden møter Innlandet. Vi har fortsatt samarbeidet med Talent Norge for å løfte frem nye stemmer gjennom TI Ung 2. Organisasjon Teater Innlandets ledelse består av teatersjef og direktør. Teatersjef er øverste leder og kunstnerisk ansvarlig for program og repertoar. Teatersjef delegerer ansvar for økonomi og organisasjon til direktør. Teatret er prosjektorganisert med seks fagavdelinger som gir ressurser til produksjoner. I tillegg er det en liten administrativ enhet ledet av direktør. Samarbeid I 2023 ble samarbeidet med Talent Norge og Sparebankstiftelsen Hedmark om et talentutviklingsprogram ved teatret – TI Ung - forlenget. TI Ung 2 er et toårig program for unge talenter innen scenekunst. Programmet har knyttet til seg to talenter som følger et oppsatt program frem til sommeren 2025. Teater Innlandet er samarbeidspartner i UngINN. UngINN er et samarbeid mellom Innlandet fylkeskommune og kulturinstitusjoner i Innlandet. Formålet med samarbeidet mellom Teater Innlandet og UngINN er at alle ungdommer mellom 13 og 21 år kan se teatrets forestillinger for kun 100 kroner. Teatret har fortsatt et samarbeid med Hamjern Eiendom om lagring av scenografi og teknisk utstyr, Anne Guri Tvedt og Stian Isaksen-Gihle i Fortellingen om Viga-Ljot og Vigdis. FOTO: MAGNUS SKREDE
16 og vi gleder oss til å møte deres ansatte til felles scenekunstopplevelser gjennom våre forestillinger. Avtalen med Sparebankstiftelsen Hedmarks billettfond ble fornyet for 2023. I tilknytning til teatrets produksjoner har det vært et samarbeid med en rekke ulike foreninger og institusjoner. Alt fra folkebiblioteket i forbindelse med Fortellingen om Viga-Ljot og Vigdis, til Røde Kors og andre støtteforeninger. Strategi og måloppnåelse i 2023 Ved å være vågal, engasjert, til stede og kompetent – skal Teater Innlandet nå sine mål om å være en modig og offensiv scenekunstinstitusjon med regional og nasjonal gjennomslagskraft. Utviklingen av ny norsk dramatikk og nye sceniske strategier er en sentral del av teatrets kunstneriske strategi. Produksjoner I løpet av 2023 har teatret produsert seks forestillinger, co-produsert tre forestillinger, hatt fire gjestespill (hvorav en på turné) og vært vertskap for den regionale DUS festivalen, samt gjennomført vår tredje Politisk korrekt teaterfestival. Med Fortellingen om Viga-Ljot og Vigdis ga vi liv til Sigrid Undsets glemte sagathriller. I Få bomme en ga vi publikum innblikk i menneskelige skjebner i krig. Fuckgirl ble en liten teatersensasjon særlig rettet mot unge voksne, mens Møt meg ved morgengry (i samarbeid med Nationaltheatret) satte fokus på livets mysterier og sorgen ved tapet av en livsledsager. Med Solsnu produserte vi teatermagi for de minste barna knyttet til vintersolverv, og i aka Macbeth fikk publikum oppleve en komisk sørgemarsj over menneskeheten i møtet med den teknologiske utviklingen. Igjen samlet vi det beste fra inn- og utland til en firedagers Politisk korrekt teaterfestival. Over 40 arrangementer ga publikum et bredt utvalg av forestillinger, foredrag og workshops. Teatret co-produserte KORIDOR . NYTT LIV og A Doll's House. Sistnevnte hadde urpremiere i Frankrike høsten 2023 og norgespremiere på Teater Innlandet i 2024 før den skal turnere internasjonalt. Co-produksjonen Moby Dick spilte over store deler av verden i 2023 og fortsetter reisen i 2024. Vi har hatt gjestespill av Det andre teatret to ganger, mens danseforestillingen Habitat gjestet oss under MOVE dansefestival. Samlet har Teater Innlandet tilbudt et bredt og sammensatt repertoar som på alle måter lever opp til teatrets ambisjon og strategi. Teatrets kunstneriske måloppnåelse er god. Besøkstall Teatret har en betydelig rekkevidde og gjennom året har mer en 31 000 sett produksjoner som Teater Innlandet har produsert og/eller bidratt til å realisere. Spesielt våre co-produksjoner har stor rekkevidde, særlig internasjonalt. Dette bidrar til at teatret har gode publikumstall i et ellers svært krevende år. I egen region har vi betydelige utfordringer med å trekke publikum tilbake til salene etter pandemien. Som et turnerende teater ser vi at publikum i liten grad forholder seg til Teater Innlandet, men sitt eget lokale kulturhus. Dette går kraftig utover teatrets egeninntjening knyttet til billettsalg og krever en endring i måten vi jobber med salg og repertoar i tiden fremover. Forestillinger vi produserer eller co-produserer gir i liten grad eller ingen billettinntekter når de spilles utenfor egen region, men bidrar i stor grad til å måloppnåelse når det gjelder nasjonal og internasjonal gjennomslagskraft. Teatret går nå inn i 2024 hvor det gjennom året skal utvikles strategisk retning for det videre arbeidet i en ny strategiperiode. Strategiplanen som skal gjelde fra 2025 skal foreligge innen utgangen av 2024. Årsregnskap 2023 og økonomisk utvikling Teatret har tatt sats ut av pandemien og det har vært en styrt bruk av egenkapital i 2022 og 2023 for å styrke merkevaren og gjenvinne publikum. Satsingen har styrket det kunstneriske arbeidet ved teatret. Kvalitativt opplever teatret nasjonal anerkjennelse for høy kvalitet og innovasjon i scenekunstproduksjonene gjennom året. Teatret har et samlet godt besøk i 2023, men vi ser at betalingsvilligheten for billettene er lavere enn budsjettert. Styret besluttet i 2022 at teatret kunne bruke inntil to millioner kroner av egenkapitalen i 2023. Som følge av sviktende inntekter har teatret brukt av egenkapitalen i henhold til vedtak, slik at publikumstilbudet ble opprettholdt. Styret har bedt administrasjonen utarbeide tiltak som skal skape bærekraftig økonomi for årene som kommer. Til tross for en trend som viser sviktende inntektsstrømmer, vurderer styret teatrets likviditetsbeholdning som god, men at trenden ikke kan fortsette og at det må sette i gang tiltak i 2024. Styret blir forelagt tiltak som behandles i 2024. Tiltakene er forventet å gi noe effekt i 2024 men får først full effekt i 2025. Egenkapitalen ved utgangen av 2023 var 7,10 millioner kroner.
17 Francisco Kalle Navarro og Anne Guri Tvedt i Solsnu. FOTO: KRISTIN BENGTSON
18 Tom Styve i Solsnu. FOTO: KRISTIN BENGTSON
19 Risikostyring Teatret har i løpet av året etablert tydelig risikostyring med definerte verneområder som dekker virksomhetens drift og produksjon. Finansiell risiko Teater Innlandet er i liten grad eksponert for endringer i valutakurser eller rentenivået. Det foreligger i dag kun kortsiktig varegjeld. Kreditt- og likviditetsrisiko Risiko for at motparter ikke har økonomisk evne til å oppfylle sine forpliktelser vurderes til lav. Teater Innlandet har ikke hatt vesentlige tap på fordringer i 2023. Teater Innlandet har ingen lån eller kreditter, kun kortsiktig varegjeld. Likviditeten til selskapet vurderes som god. Driftsrisiko Teater Innlandets inntekter er hovedsakelig tilskuddsfinansiert. Teatret har en langsiktig husleieavtale med Hamar kommune som gir en oversiktlig kostnadsramme knyttet til drift av lokaler. Det er i dag lav risiko knyttet til bortfall av tilskudd fra stat og fylke som gjelder videreføring av 70/30-modell. Organisasjon og arbeidsmiljø Sykefravær og skader Det er arbeidet systematisk og kontinuerlig med HMS gjennom hele 2023. Sykefraværet i 2023 utgjorde 4,05 %, mot 4,35 % i 2022. Nasjonalt ligger gjennomsnittlig sykefravær i 2023 på over 6 %. Teatret jobber aktivt med å redusere sykefravær. Samfunnsansvar Overordnet samfunnsansvar Teater Innlandet utfører sin virksomhet i tråd med norsk lov og med perspektiv på mennesker, samfunn og miljø. Teater Innlandet ivaretar menneskerettighetene og arbeidstakerrettighetene i sin virksomhet. Teatret er en IA-bedrift og samarbeider godt med fagforeningene, og driver et aktivt og målrettet HMS-arbeid. Teater Innlandet har gjennomført en medarbeiderundersøkelse i 2023. Det er ikke avdekket korrupsjon og habilitetsreglene etterleves. All menneskelig aktivitet påvirker det ytre miljøet, men Teater Innlandet har ambisiøse mål om bærekraft i samarbeid med resten av bransjen. Teater Innlandet har sommål å bli sertifisert som Miljøfyrtårn i løpet av våren 2024. Ytre miljø Teater Innlandet arbeider aktivt for å redusere eget miljø- og klimaavtrykk og fremme grønn sceneElla Iversen Strømbu i aka Macbeth. FOTO: LARS OPSTAD
20 Geir Bergkastet styreleder May Brit Støve styremedlem Kari Heggelund nestleder Randi Strømbu styremedlem Sigmund Hagen styremedlem Thorleif Linhave Bamle teatersjef Hamar, 26. februar 2024 kunstproduksjon. Virksomheten er i ferd med å avslutte Miljøfyrtårn-sertifisering og har sluttet seg til grønt veikart for kunst- og kultursektoren. Teater Innlandet arbeider målrettet med energiøkonomisering, blant annet knyttet til investering i energibesparende teknologi. I september ble Green Producers Tool for scenekunstfeltet lansert. Dette er et verktøy som er i en tidlig implementeringsfase og som Teater Innlandet har som ambisjon å ta i bruk i sitt arbeid. Dette for i enda større grad å kunne ta bedre grønne valg i utviklingen av produksjonene. Likestilling Teater Innlandet etterstreber god balanse mellom kjønnene. I 2023 besto ledergruppen av tre kvinner og tre menn. I organisasjonen ellers er det lik fordeling av kvinner og menn. Ledelsen har en bevisst holdning til likestilling, kjønnsperspektiv og etnisitet. Mangfold Teatret har en sterkt forankret mangfoldstrategi internt og tydelig profil utad gjennom programmering og repertoar. Mangfoldsatsingen er nedfelt gjennom teatrets identitet. Spesielt den kunstneriske profilen til Politisk korrekt teaterfestival bygger opp under strategien. Framtidsutsikter Politisk ustabilitet og rask utvikling av kunstig intelligens er globale trender som påvirker teater- og ytringskunst. Teatret opplever krevende økonomiske utfordringer knyttet til sviktende offentlige tilskudd over tid, samt endrede publikumsvaner. Nasjonalt og lokalt har vi stått i dyrtid, og flom har påvirket den regionale økonomien. Samtidig er det en offensiv kulturpolitikk i Innlandet og en tydelig satsing i det lokale næringslivet hvor man ønsker å satse på at regionen skal være attraktiv for innbyggerne gjennom et helt livsløp. Teater Innlandet er regionens største scenekunstaktør og bidrar aktivt til å skape økt bolyst. Teatret ønsker å styrke denne posisjonen ytterligere gjennom fortsatt å tilby scenekunst av høy kvalitet og ved å ha et økt fokus på strategisk publikumsarbeid. Endring i ledelsen Sigrun Breck ble i juni 2023 tilsatt som leder for produksjonsavdelingen og Mathis J. Gran tiltrådte som direktør i august 2023. Styret Styret har i 2023 avholdt fem styremøter og behandlet 24 saker. På ordinær generalforsamling ble Geir Bergkastet valgt som ny styreleder. Han tok over for Anne Enger. Kari Heggelund ble valgt som ny nestleder og tok over for Arild Halvorsen. Styret vil rette en stor takk til alle ansatte for godt arbeid gjennom 2023. Styret er særlig tilfreds med den anerkjennelsen teatret har fått nasjonalt og for den innsatsen som er lagt ned for å nå ut til et bredt og mangfoldig publikum.
21 Fortellingen om Viga-Ljot og Vigdis 35 2 653 Få bomme en 10 272 Fuckgirl 4 96 Solsnu 17 751 aka Macbeth 5 364 Mistero Buffo 4 467 Politisk korrekt teaterfestival 35 1766 Late som jeg lever 6 218 Møt meg ved morgengry 30 2 211 Den Unge Scenen 6 282 Verden sa ja – Unge Viken Teater 155 5 883 KORIDOR . NYTT LIV – RuNo Teater 6 173 Moby Dick – Plexus Polaire 22 12 130 Testosteron 2 101 Møt meg ved morgengry – Nationaltheatret 22 2 772 Det Andre Teatret kommer! 1 79 Ut og stjæle scener 1 90 MOVE / Habitat 2 34 ANNET: 31 1481 TOTALT 395 31 823 FORESTILLINGER: ANTALL ANTALL FORESTILLINGER BESØKENDE Forestillings- og publikumsstatistikk
22 (Fra venstre) Tom Styve, Stian IsaksenGihle, Roger Opdal Paulsen, Sofie Huijs, Anne Guri Tvedt og Julie Bjørnebye i Fortellingen om Viga-Ljot og Vigdis. FOTO: MAGNUS SKREDE
23 Bærekraftig scenekunst Teater Innlandet har gjennom 2023 arbeidet for å bli sertifisert som Miljøfyrtårn. Arbeidet har som mål å sikre en drift av våre tjenester som tar hensyn til viktige aspekter innenfor klima, miljø og arbeidsmiljø. Som Miljøfyrtårn vil Teater Innlandet forplikte seg til: – Å tenke miljø som en naturlig og integrert del av virksomheten – Å tilfredsstille miljøkrav og relevante reguleringer fra offentlige myndigheter og Miljøfyrtårn – Å etterstrebe effektiv transportbruk og redusere negativ miljøpåvirkning fra våre innkjøp I 2023 ble Teater Innlandets kilder til utslipp av klimagasser identifisert. Resultater, statistikk og klimaregnskap er tilgjengelig på forespørsel. Miljøfyrtårn vil hjelpe oss med å jobbe helhetlig, systematisk og langsiktig med tiltak som vil forbedre våre miljøprestasjoner og redusere klimagassutslippene. n
24 KUNSTNERISK AVDELING: Teatersjef Thorleif Linhave Bamle Dramaturg Jørgen Strickert Skuespiller Tom Styve Skuespiller Anne Guri Tvedt Skuespiller Julie Bjørnebye Skuespiller Francisco Kalle Navarro (fra 15.5.) Skuespiller Sofie Huijs (til 30.6.) Skuespiller Stian Isaksen-Gihle (til 8.5.) Skuespiller TI Ung Joachim Joachimsen (fra 18.9.) Skuespiller TI Ung Tone Oline Knivsflå (fra 18.9.) ADMINISTRASJON: Direktør Jon Martin Valhaugstrand (til 18.6.) Direktør Mathis Junker Gran (fra 1.8.) Seniorrådgiver Unni Moløkken (fra 1.8) Administrasjonskonsulent Terje Evensen Administrasjonskonsulent Desiree Austdal PRODUKSJONSAVDELING: Produksjonssjef Unni Moløkken (til 31.7.) Plan- og produksjonssjef Sigrun Breck (fra 1.8.) Produsent Kari Dæhlin (permisjon fra 1.10.) Produsent Ida Marie Vik (80% permisjon) Produsent Camilla Ødegården Bakken Produsent Sigrun Breck (til 31.7.) Produsent Tonje Bakken Kvasbø (vikariat fra 1.9.) Produsent Glenn Thomas Krahl Johansen (vikariat fra 7.8.) Produsent Ingrid Hundsal (engasjement til 30.6.) Turnéplanlegger og produksjonsmedarbeider Irene Hansen Gorman MARKEDS- OG KOMMUNIKASJONSAVDELING: Markeds- og kommunikasjonssjef Mari Brovold Owen Markedsrådgiver Silje Gundersen (50%) Kommunikasjonsrådgiver Kristin Bengtson Kommunikasjonsrådgiver Arve Fuglum (vikariat 50%) SALGSAVDELING: Salgsleder Randi Strømbu Strategisk salgsrådgiver Synnøve Enger SoMe-ansvarlig Åsta Marie Berg Sander TEKNISK AVDELING: Teknisk sjef Olav Nordhagen Teknisk koordinator Jan Terje Molstad Tekniker Eugenio B. Morales Cabrera Tekniker Markus Tarasenko Fadum Tekniker Michael Dahlen Tekniker Rune Astrix Strømsæther Tekniker Thorleif Silkebækken (permisjon) Tekniker Lennart Zegi Jonsen (vikariat fra 1.8.) Tekniker Knut Arne Lund (fra 1.9.) Driftstekniker Øystein Brandt Rekvisitør Britt Elin Østby KOSTYMEAVDELING: Leder for kostymeavdelingen Lise Søraune Kostymesyer Mariann Lørum Kostymesyer Heidi Glesaaen Kostymesyer Irén Godtfredsen Maskør Marjan Waaijenberg Maske- og figurmaker Ragnhild Gjems (engasjement) Maskør Alvilde Brandt Kippersund (vikariat til 28.4.) Medarbeidere på Teater Innlandet
25 RESULTATREGNSKAP NOTE 2023 2022 Driftstilskudd staten 1, 2 36 915 000 35 455 000 Driftstilskudd fylket 1, 2 13 684 000 12 890 900 Sponsorinntekt 1 142 695 223 460 Billettinntekt 1 808 191 1 571 176 Annen driftsinntekt 1 1 799 675 2 846 364 Sum driftsinntekt 53 349 561 52 986 900 Produksjonskostnad 6 489 392 8 885 822 Lønnskostnad m.m. 3, 4 33 192 307 31 953 726 Avskrivning på varige driftsmidler 5 1 188 300 1 132 265 Annen driftskostnad 6 15 504 602 15 273 019 Sum driftskostnad 56 374 601 57 244 832 Driftsresultat -3 025 040 -4 257 932 Annen renteinntekt 302 944 127 551 Annen finansinntekt 16 955 15 793 Annen rentekostnad 1 334 1 501 Annen finanskostnad 1 802 7 225 Resultat av finansposter 316 763 134 619 Resultat før ekstraordinære inntekter og kostnader -2 708 277 -4 123 314 ÅRSRESULTAT -2 708 277 -4 123 314 Overføringer Årsunderskudd dekket av annen egenkapital 2 708 277 4 123 314 Sum overført 2 708 277 4 123 314 Les mer om produksjonskostnadene her. Regnskapet
26 BALANSE / EIENDELER NOTE 2023 2022 Anleggsmidler Varige driftsmidler Driftsløsøre, inventar o.a. utstyr 1, 5 3 575 404 3 650 341 Sum varige driftsmidler 5 3 575 404 3 650 341 Finansielle driftsmidler Andre langsiktige fordringer 1 52 499 153 840 Sum finansielle anleggsmidler 52 499 153 840 Sum anleggsmidler 3 627 903 3 804 181 Omløpsmidler Fordringer Kundefordringer 1 280 587 753 061 Andre kortsiktige fordringer 1 1 399 463 1 285 326 Sum fordringer 1 680 049 2 038 387 Investeringer Markedsbaserte verdipapirer 1 37 674 37 674 Andre finansielle instrumenter 1 000 1 000 Sum investeringer 38 674 38 674 Bankinnskudd, kontanter o.l. 7 11 358 356 13 593 471 Sum omløpsmidler 13 077 079 15 670 533 SUM EIENDELER 16 704 983 19 474 713
27 27 BALANSE / EGENKAPITAL OG GJELD NOTE 2023 2022 Innskutt egenkapital Aksjekapital 1 000 000 1 000 000 Sum innskutt egenkapital 1 000 000 1 000 000 Opptjent egenkapital Annen egenkapital 5 650 656 8 358 933 Sum opptjent egenkapital 5 650 656 8 358 933 Sum egenkapital 6 650 656 9 358 933 Kortsiktig gjeld Leverandørgjeld 983 024 1 189 298 Skyldige offentlige avgifter 2 059 501 1 794 442 Annen kortsiktig gjeld 1 7 011 801 7 132 040 Sum kortsiktig gjeld 10 054 326 10 115 780 Sum gjeld 10 054 326 10 115 780 SUM EGENKAPITAL OG GJELD 16 704 983 19 474 713 Geir Bergkastet styreleder May Brit Støve styremedlem Kari Heggelund nestleder Randi Strømbu styremedlem Sigmund Hagen styremedlem Thorleif Linhave Bamle teatersjef Hamar, 26. februar 2024
28 1. Regnskapsprinsipper Årsregnskapet er satt opp i samsvar med regnskapsloven og god regnskapsskikk for små foretak For øvrig er det tatt hensyn til spesifikasjonskrav for offentlige tilskudd i henhold til retningslinjer fra Kulturdepartementet. Hovedregel for vurdering og klassifisering av eiendeler og gjeld Eiendeler bestemt til varig eie eller bruk er klassifisert som anleggsmidler. Andre eiendeler er klassifisert som omløpsmidler. Fordringer som skal tilbakebetales innen ett år fra etablerings- tidspunktet, er uansett klassifisert som omløpsmidler. Ved klassifisering av kortsiktig og langsiktig gjeld er analoge kriterier lagt til grunn. Anleggsmidler er vurdert til anskaffelseskost, men nedskrives til virkelig verdi når verdifallet forventes ikke å være forbigående. Anleggsmidler med begrenset økonomisk levetid avskrives etter en fornuftig avskrivningsplan. Omløpsmidler er vurdert til det laveste av anskaffelseskost og virkelig verdi. Langsiktig og kortsiktig gjeld balanseføres til nominelt beløp på etableringstidspunktet, og skrives ikke opp eller ned til virkelig verdi som følge av renteendringer. Inntektsføring Tjenester inntektsføres i takt med utførelsen. Offentlige tilskudd bokføres etter bruttometoden. Varige driftsmidler Varige driftsmidler er vurdert til historisk kostpris etter fradrag for avskrivninger. Avskrivningene er beregnet på grunnlag av kostpris og fordelt lineært over antatt økonomisk levetid. Igangværende produksjoner Direkte kostnad og inntekt fra produksjoner som pågår over flere regnskapsperioder, fordeles jevnt over forventet prosjektperiode. Fordelingen skjer på grunnlag av foreliggende prosjektbudsjetter. På grunn av korona er et arrangement utsatt. Produksjonen er påbegynt og kostnadene er fordelt i henhold til vurdert fullføringsgrad pr. 31.12. Pensjonsmidler og pensjonsforpliktelser Selskapet har sikret sine pensjonsforpliktelser (herunder AFP-ordning) gjennom forsikringsavtaler. Dette tilfredsstiller kravene etter lov om obligatorisk pensjonsordning. Selskapet følger reglene for små foretak og balansefører ikke forsikrede pensjonsforpliktelser. Selskapets tjenestepensjon er dekket gjennom en innskuddsbasert ordning. Fordringer Fordringer er ført opp til pålydende, noe som anses å tilsvare virkelig verdi. Markedsbaserte aksjer Markedsbaserte aksjer er vurdert til det laveste av kostpris og virkelig verdi. 2. Offentlige tilskudd 2023 2022 Driftstilskudd fra Kulturdepartementet 28 696 000 28 615 000 Husleietilskudd fra Kulturdepartementet 6 644 000 6 450 000 Driftstilskudd og husleietilskudd fra Innlandet fylkeskommune 13 684 000 12 890 900 Koronamidler fra Kulturdepartementet 0 390 000 Tilskudd til mangfolds- og inkluderingstiltak fra Kulturdepartementet 1 575 000 0 Sum offentlige tilskudd 50 599 000 48 345 900 Noter
29 3. Lønnskostnader og ytelser, godtgjørelser til daglig leder og styret 2023 2022 Lønninger 26 441 132 25 547 322 Arbeidsgiveravgift 4 123 642 3 933 371 Pensjonskostnader 2 234 781 2 137 609 Andre personalkostnader 392 752 335 424 Sum 33 192 307 31 953 726 Selskapet har i 2023 sysselsatt 36 årsverk. Lønn til daglig leder for 2023 utgjør kr 1 058 758. Samlet styrehonorar for 2023 utgjør kr 262 900. 4. Forsikret pensjonsansvar Tjenestepensjon er dekket gjennom en innskuddsbasert ordning. I tillegg har selskapet en lukket forsikringsordning i Storebrand. Selskapet er også tilsluttet den tariffestede AFP-ordningen som gjelder LO/NHO-området. Ordningen er å betrakte som en ytelsesbasert flerforetaksordning. Ordningen finansieres gjennom premieinnbetalinger, og det ingen egenandeler ved uttak av AFP. Innestående på premiefond Storebrand utgjør pr. 31.12.2023 kr 1 704 319. 5. Anleggsmidler MASKINER/ TRANSPORT- DATA- SUM INVENTAR MIDLER UTSTYR Anskaffelseskost pr. 01.01.23 12 251 553 1 568 750 249 158 14 069 461 + Tilgang kjøpte driftsmidler 1 010 941 102 422 1 113 363 = Anskaffelseskost 31.12.23 13 262 494 1 671 172 249 158 15 182 824 Akkumulerte avskrivninger 31.12.23 10 286 930 1 071 331 249 158 11 607 419 = Bokført verdi 31.12.23 2 975 564 599 841 3 575 405 Årets ordinære avskrivninger 998 580 189 719 1 188 300 Økonomisk levetid 3-10 år 3-10 år 3 år 6. Andre driftskostnader I posten inngår leie og felleskostnader til Hamar kommune for leie i Hamar kulturhus med kr 8 823 015. 7. Bankinnskudd Innestående midler på skattetrekkskonto (bundne midler) er på kr 2 082 008.
30
31
32 FOTO FOR-OG BAKSIDE: Kristin Bengtson DESIGN: Ann Avranden
RkJQdWJsaXNoZXIy MjAzODg5MA==