10 Oppgjør og reklamasjon Dersom feil i opplysninger fra produsenten fører til at urettmessig oppgjør blir utbetalt, eller dersom produsenten ved en feil fra mottaksanlegget får utbetalt for stort beløp, vil differansen bli krevd tilbakebetalt eller det avkortes i senere oppgjør. Blir beløpet etter skriftlig påkrav ikke tilbakebetalt kommer Lov om morarente (lov nr. 100, 1976) til anvendelse. Dersom oppgjør blir utført mer enn 30 dager etter leveringsdato vil det godskrives renter for antall dager som overstiger 30 dager. I tillegg til alle priser og godtgjørelser kommer 25 % merverdiavgift. Oppgjørsform Produsentene oppfordres til å motta oppgjøret elektronisk der denne tjenesten er tilgjengelig. Ytterligere informasjon om hvilke mottak som tilbyr elektronisk oppgjør finner du på www.strandunikorn.no og www.norgesfor.no. Du kan også ta kontakt med ditt nærmeste mottaksanlegg. Dataflyt Strand Unikorn/Norgesfôr er medeier i Landbrukets Dataflyt som utvikler løsninger for mer rasjonell datahåndtering og styrker beslutningsgrunnlaget for deg som bonde. Landbrukets Dataflyt tilbyr at oppgjøret overføres direkte til ditt regnskapskontor eller inn i ditt eget regnskapssystem, og konterer avregningen rett i regnskapet ditt. Dette avhenger av at regnskapskontoret har avtale om slike tjenester. Du finner mer informasjon om dette tilbudet på www.landbruketsdataflyt.no. Her vil du også kunne registrere ditt landbruksforetak slik at du kan benytte deg av tjenestene i løsningen. Analyse- og avregningskostnader Disse vil bli gjort tilgjengelig på våre WEB sider. Driftskreditt Kornhandlere som står bak denne utgivelsen er med som garantister i driftskredittordningen. Produsentene må i samarbeid med sin bank sørge for å ha nødvendig garantiansvar notert hos sin varemottaker. Opprettelse eller endringer av driftskredittavtaler gjøres gjennom den enkelte produsents bankforbindelse. Varemottaker kan, for å gi garanti, i visse tilfeller kreve at bankene etablerer tilleggssikkerhet. Reklamasjonsbehandling og kostnader Ved reklamasjon på oppnådd kvalitet vil det foretas nye kvalitetsanalyser. Tabellen nedenfor viser toleransegrenser for de ulike analyseparametrene. Analyseparameter Toleransegrense fra opprinnelig målte verdier Vanninhold i % ≤ 3% relativt avvik Falltall i sekunder ≤ 20 sekunder Hektolitervekt i kg/hl ≤ 2 kg/hl Proteininnhold i % ≤ 0,5 % enheter Skadde korn i vekt % ≤ 0,5 vekt %-enheter Innblanding av andre arter ≤ 2 vekt %-enheter Ved klagebehandling justeres oppgjøret dersom nye analyser har verdier som ligger utenfor toleransegrensene fra opprinnelig målte verdier (se tabellen over). Det utarbeides nytt kornoppgjør til erstatning for påklaget oppgjør. Påklager vil ikke belastes med reklamasjonskostnader. Ligger derimot nye analyseverdier innenfor toleransegrensene som vist i tabellen over, belastes klager med dobbel avregnings- og analysekostnad. Klager informeres skriftlig dersom det ikke oppnås medhold i reklamasjonen. Frist for reklamasjon Reklamasjon på kvalitetsavregningen rettes til kornkjøper. Dette må gjøres innen to uker etter at oppgjør eller beskjed om avvisning er mottatt. Klage på vekt må framsettes til kornmottaket umiddelbart etter levering.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjAzODg5MA==