8 S K J E R M D E B A T T I S V E R I G E S K O L E M A G A S I N E T 4 / 2 0 2 4 En omfattende undersøkelse utført av Lärarförbundet gir et bekymringsfullt bilde av forholdene til svenske elever. Undersøkelsen er besvart av 5.000 lærere, hvoravmange signaliserer resignasjon når det gjelder elevenes konsentrasjon ogmotivasjon i skolearbeidet. 93 prosent av lærerne som svarte på faglærerundersøkelsen, mener at elevenes utholdenhet de siste årene har svekket seg på en bekymringsfull måte. 87 prosent av lærerne mener at den sterkeste medvirkende faktoren til elevenes manglende utholdenhet er sparkene og den umiddelbare stimuleringen som elevene er vant til fra den digitale verden. – Både for læring i øyeblikket og over tid er det viktig å ha en god konsentrasjonsevne. Konsentrasjon i øyeblikket påvirkes av to faktorer, din iboende konsentrasjonsevne og mengden distraksjoner i miljøet i læringsøyeblikket. I sin forskning har Torkel Klingberg og kollegene hans konkludert med at konsentrasjonsevnen og arbeidsminnet er en formbar funksjon. – Uansett om du er født med bedre eller dårligere forutsetninger for konsentrasjon og læring, kan kognitive evner påvirkes av trening, sier Torkel Klingberg. Skjermer er en plage Å lese en vanskelig tekst over en sammenSvensk forskning; Digitale vaner svekker utholdenheten Svenske lærere slår alarm om at mange elever mangler utholdenhet. Rask stimulering i den digitale verden og mangel på konsentrasjonstrening nevnes som underliggende årsaker. – For å stoppe utviklingen må barna trene opp konsentrasjonen, sier Torkel Klingberg, professor i kognitiv nevrovitenskap. å absorbere kunnskap på og også nødvendig for å oppnå høyere utdanning. – Hva ser du som de sterkeste bakenforliggende faktorene for denne utviklingen? – To faktorer. På den ene siden, som jeg lenge har påpekt, forårsaker datamaskiner i klasserommet høy distraksjon og datamaskiner fører til dårligere læring. I tilfeller der mobiltelefoner er tillatt, er det også en kilde til distraksjon. Det er nok å ha mobiltelefonen i nærheten, så lærer du mindre, for eksempel i forbindelse med lekser. Skjermer i seg selv er ikke farlige for konsentrasjonen, men det som betyr noe er selvfølgelig hvordan de brukes. – Det har vist seg at barns utvikling av kognitive evner, knyttet til forbruk av sosiale medier, TV-titting eller dataspill, er forskjellig. Å spille dataspill har en positiv effekt, mens inntak av sosiale medier har en negativ effekt fordi det gir større konsentrasjonsvansker. Dataspill betyr at du gjør én ting og konsentrerer deg, mens en konstant strøm avmeldinger gjennom sosiale medier gir distraksjoner som forstyrrer deg kontinuerlig, forklarer Torkel Klingberg. – Hvordan kan elevene bli mottakelige for argumenter som de trenger for å trene opp konsentrasjonsevnen? – Reduser distraksjoner, sett av tid til oppgaver som krever konsentrasjon. Sitt for deg selv og prøv å lese for eksempel en matteoppgave. Torkel Klingberg har vært med på å utvikle et vitenskapelig støttet program, Cogmed, som nå er tilgjengelig under navnet Nuroe, som bidrar til å trene arbeidsminnet for å forbedre oppmerksomhet og konsentrasjon. Skole – Hva kan skolen gjøre? – Lærernes innsats er avgjørende for å skape et kognitivt miljø og redusere distraksjoner og for å stimulere og motivere elevene til oppgaver som krever konsentrasjon. – De siste årene har skoleverdenen intensivt diskutert balansen mellom bruk av digitale medier og bruk av trykte medier i undervisningen. Hvordan ser anbefalingen din ut? – Det digitale læremateriellet som finnes i dag er rett og slett for dårlig og bidrar heller til distraksjon og da er det bedre å holde seg til lærebøkene. Det er mulig at vi i fremtiden vil ha digitale læringsmetoder som er veldig effektive, men i dag er disse ikke av tilstrekkelig kvalitet. I dag er leseforståelsen og læringen generelt dårligere med en skjerm enn med en trykt bok, avslutter Torkel Klingberg. Livsstilsvaner og ivaretakelse av grunnleggende fysiske behov kan være andre årsaker til elevenes manglende utholdenhet i skolen. “ hengende tidsperiode kan være en måte å trene konsentrasjonsevnen på. – Hvor illevarslende er resultatene av den nåværende undersøkelsen, at studenter har problemer med å fokusere på å lese en tekst og problemer med å komme til innholdet i en tekst? – Det er bekymringsfullt hvis studenter ikke kan lese vanskelige tekster fordi det er måten Å lese en vanskelig tekst over en sammenhengende tidsperiode kan være en måte å trene konsentrasjonsevnen på. “ Johan Erichs, MeraMedia (tekst) • Sara MacKey (foto) Torkel Kli berg – Det er bekymringsfullt med økningen i elevenes mangel på kognitive evner. Men det finnes metoder for å styrke både konsentrasjon ogmotivasjon, sier forskeren i kognitiv nevrovitenskap. Livsstilsvaner og ivaretakelse av grunnleggende fysiske behov kan være andre årsaker til elevenes manglende utholdenhet i skolen. 61 prosent av lærerne trekker frem at dårlige vaner som søvnmangel, dårlig kosthold og mangel på tålmodighet er andre faktorer som har negativ innvirkning på elevenes utholdenhet. Forskningsrapporter tyder på at mange av dagens unge sover og beveger seg fysisk, i mindre grad enn tidligere generasjoner. En studie fra Karolinska Institutet viser at 32 prosent av jentene i tredje klasse på videregående skole sover maksimalt seks timer per natt, for gutter er tallet 26 prosent. Disse vanene kan i stor grad knyttes til økt bruk av mobiltelefoner om natten. Opplæring En rød tråd gjennom Lärarundersökningen er at mange elevers engasjement i skolen styres av lyst og at de kan ignorere oppgaver som føles «vanskelige». Torkel Klingberg er forsker i kognitiv nevrovitenskap ved Karolinska Institutet og forsker på barns hjerneutvikling og trening. Han er bekymret for resultatet, men mener at trenden kan snus i positiv retning. – Først må du definere begrepet utholdenhet. Det er to komponenter. Den ene er konsentrasjonsevnen og den andre er motivasjon. Disse bør holdes adskilt i diskusjonen om elevenes prestasjoner. Når det gjelder motivasjon, kan du knytte det til «grit» (besluttsomhet). Evnen til å konsentrere seg er å kunne fokusere når du trenger å ta inn informasjon og koble til arbeidsminnet», forklarer Torkel Klingberg. Konsentrasjon og et trent arbeidsminne letter læring hos en person.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjAzODg5MA==