SkoleMagasinet nr4

7 S K O L E N I D I G I T A L U T V I K L I N G S K O L E M A G A S I N E T 4 / 2 0 2 4 Sko Sk Årets som b hverd Både spennvidden og engasjementet var stort, da NTNU og samarbeidspartner Utdanningsdirektoratet inviterte til skolelederkonferanse. Der bruk av teknologi og digitale utfordringer ble brettet ut i all sin fylde. Statssekretær i KD, Sindre Lysø, var innommye i sitt åpningsforedrag, og var glad for at sløydsalen ser ut til å være på vei tilbake i skolen. Regjeringa ønsker iallfall å gi elevene mer praktiske opplevelser, uten at det vil gjøre skoleuka lengre. Snarere tvert imot. Morten Rosenkvist snakket om ropet etter Utdanningsdirektoratet. Dosent Carl Fredrik Dons styrte sofapraten, der man i fellesskap prøvde å finne en dypere forståelse av hvordan Glimt fra «Skolen i digital utvikling» skolen skal bidra til utdanning og danning. I en tid der sosiale medier, algoritmer og KI bidrar til at elevenes læringsmiljø i stadig større grad blir preget av erfaringer fra en digitalisert verden, Et spennende møte mellom forskning, utdanningsinstitusjonene, elevene og U-dir. Barneombud Mina Gerhardsen ga en stemme til de yngste og mest sårbare i undervisningsverdenen. Professor Siv Gamlen snakket levende om kunsten å gi vurdering og tilbakemeldinger til elever og studenter. En annen professor, Øystein Gilje, tok for seg de siste tiårs forskning rundt KI og digitalisering i skolen. Professor Halla Bjørk Hollmarsdottir snakket om hvordan digitalisering påvirker barn og unges liv. I hele Europa. Rektorene Jannike Strugstad og Frode Strømsvik delte rundhåndet hvordan de bruker KI som lederverktøy i sin hverdag. Gaming og inkludering var på programmet til Jon Erik Liebermann og Lars Peter Østrem. Madelen Kloster snakket om elevperspektivet. Mens en aktiv førsteamanuensis, MariAnn Letnes mellom annet snakket om hvordan best legge til rette for en bevisst og meningsfull teknologisk transformasjon, i en hverdag der KI får en stadig større rolle.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjAzODg5MA==