SkoleMagasinet nr4

2 L E D E R / K R O N I K K S K O L E M A G A S I N E T 4 / 2 0 2 4 SKOLEMAGASINET FAGAVIS FOR LÆREMIDLER OG SKOLEUTVIKLING, NR. 4 2024 www . s k o l e m a g a s i n e t . n o Tenk ut av boksen Design Flisa Trykkeri Redaktør Per Rune Eknes - skolemag@online.no Utgivelsesdato 11. desember 2024 Medarbeidere i denne utgaven Tone Larsen, Eldar Dybvik, Ian Chr. Guildford, Steinar Steinkopf Sund, Vidar Alfarnes, Johan Erichs, Sara Mackey, Gro Jørgensen og Eirik Hunsdal. Annonsesalg Kontakt redaksjonen, mobil 92 23 48 47, epost skolemag@online.no Produksjonsledelse Foto-, Presse- & PR-Service AS, postboks 153, 2302 Hamar Redaksjonssekretær Bo Norseng - tlf. 950 68 540 epost bo@skolemagasinet.no Webansvarlig internett studio AS Abonnement kr. 300,- pr. skoleår/kalenderår. Skriftlig henvendelse til abonnement@skolemagasinet.no Signerte artikler er nødvendigvis ikke SkoleMagasinets offisielle eller redaktørens syn, og står således for artikkelforfatterens egen regning. Redaksjonen forbeholder seg retten til å publisere artiklene på internett. Forsidefoto: Vidar Alfarnes S K O L E M A G A S I N E T Postboks 301, 1379 Nesbru, Tlf. 92 23 48 47 SkoleMagasinets epost-adresse skolemag@online.no SkoleMagasinet på internett www.skolemagasinet.no www . s k o l e m a g a s i n e t . n o På en konferanse nylig ble det vist særdeles gode eksempler på hvordan man kan lære om kanskje vår mest kjente forfatter, Henrik Ibsen. Ved hjelp av kunstig intelligens ble alle aldre engasjert i forfatteren på en innovativ måte. Tema for elevene var ikke bare litteratur, men likestilling, historie, fremtiden og annet. Verktøyet summerte også på en enkel måte for elevene. Læreren kunne også ved hjelp av teknologien hele tiden kontrollere hvem av elevene somvar «med» og ikke. Presentasjonen var også spennende for oss i den andre enden av alderen for «lære-skalaen», noe som setter ting i et enda bedre læringsperspektiv. Programmet og KI-et er utviklet av et norsk firma somogså satser internasjonalt. Det viktigste er likevel at teknologi-utviklingen er noe somgjør at utdanning kan henge med i timen for fremtiden - både for å utfordre og holde interessen oppe hos elevene. Bruken av KI er bevisst og pedagogisk. Læremidlene synes også enkle å forstå for den enkelte lærer. Vi står ovenfor mange utfordringer i forhold til skole og utdanning. Samfunnet opplever en demografisk utvikling som tilsier at det kommer til å bli færre elever, og kanskje halv-tomme eller enda flere stengte skoler om ikke lenge. Hvordan skal undervisningen legges opp i forhold til det? Kommuner somEldar Dybvik skriver om i sin spalte på side 4, argumenterer, og vil gjøre det enda mer, for nedleggelse av skoler på mindre steder. Dette utfordrer store deler av utdanningen, og burde engasjere også sentrale og lokale politikere, som dessverre styrer mye av skoleutviklingen for tiden. Vi kan forstå kommuneledelse og politikere som tenker kortsiktig for å spare penger på neste års budsjett. Likevel, hva med å snu det hele på hodet? Hva med å utnytte de lokalene som faktisk er der, og utnytte den demografiske utviklingen, til å tenke nytt. Med dagens og morgendagens teknologi, kan man etablere fleksible både lærings ogmøteplasser, med både gammel og ny pedagogikk. Alle pensjonistene kan kanskje være en del av skolens miljø, mer enn bare på 17. mai. De kan lære seg mer om Ibsen og andre temaer - både på nye og gamle didaktiske måter. Faktisk kan de egentlig bestemme metode selv. Den lokale skolen kan med hjelp av ny teknologi og fleksible læringsformer, bli bygdas aktivitetshus på tvers av generasjoner. Sannsynligvis er det mye enklere, økonomisk ogmiljøvennlig å se etter mange muligheter for hele lokalsamfunnet, og tenke utvikling av skolen på en positivmåte, enn å legge ned skolen og sette barna på bussen. Det kommer et budsjett etter 2025 også. Per Rune Eknes, redaktør Teknologiens kraft i veien mot et inkluderende klasserom Vi kjenner godt til det: Et klasserommed 26 elever, og én voksen. Tre av de 26 elevene har lese- og skrivevansker. To andre har et annet språk enn norsk som sitt morsmål. Fem av de 26 elevene har andre forutsetninger som gjør tradisjonell undervisning utfordrende å henge med på. Noen ganger blir disse elevene tatt med i liten gruppe, andre ganger skal alle 26 fungere i samme klasserom – noe som er viktig for at alle elever skal føle seg som en del av et fellesskap. Med ressursene tilgjengelig, hvordan skal en lærer forholde seg kompleksiteten av en slik undervisningshverdag? Et viktig steg på veien er å bruke teknologien som er utviklet for å tilrettelegge nettopp dette. Tidligere har vi skrevet omvår kunstige intelligens Learny ogmulighetene den gir til en reell formativ vurderingspraksis, hvor elevene kan få tilbakemelding på eget arbeid i sanntid - i tillegg til at lærer kan bruke kunstig intelligens til å vurdere elevarbeid av omfang som tidligere har vært enormt tidskrevende. Vårt samarbeid med femti skoler innenfor grunnskole, VGO og høyskole, har vært - og er fortsatt - avgjørende i vårt videre arbeid knyttet til rollen kunstig intelligens skal ha i vurderingsarbeidet blant norske lærere og elever. I løpet av 2024 har inkluderingsperspektivet stått helt sentralt i Learnlabs produktutvikling. Med støtte fra UDIR utformer vi nå læremidler som skal tilpasses ungdommer på videregående skole med ulike nedsatte funksjonsevner. Parallelt utvikler vi teknologien som gjør det mulig for lærere og gjennomføre kollektive økter der alle elever kan delta med sine unike innspill, spørsmål, tanker ogmeninger. Språket blir tilpasset hver enkelt deltaker - om det er minoritetsspråklige elever som får sine medelevers og egne innspill automatisk oversatt til majoritetsspråket, eller om det er elever med nevroutviklingsforstyrrelser med behov for forenklede sammendrag av de kollektive innspillene. For at samiske elever skal kunne være inkludert i undervisningen, forutsetter dette gode læremidler på samisk. Med støtte fra Sametinget utarbeider Learnlab oppdaterte, relevante læremidler på alle tre samiske språk. Dette kommer på toppen av de eksisterende mulighetene teknologien gir for å senke terskel for deltakelse i klasserommet og invitere alle inn i helklassesamtalen. Med det interaktive verktøyet Colab kan vi altså tenke helklasseundervisning på en helt nymåte. Colab er designet for å gjennomføre den undervisningen som passer for din elevgruppe – uansett forutsetninger, bakgrunn og alderstrinn. Det er ikke bare i klasserommet at denne inkluderingen kan realiseres. Som en videreføring av å profesjonalisere kollektive økter i klasserommet, kan du med Colab også drive organisasjonsutvikling innenfor hvilken som helst sektor. Med spesialtilpassede funksjonaliteter for å fremme den viktige stemmen i et personale, kan man gjennomføre alt fra trivselsundersøkelser til evalueringer med enkle tastetrykk - og sikker lagring av data. Ved hjelp av kunstig intelligens kan man også bruke dataen til videre utvikling i egen organisasjon. Ta kontakt med vår salgssjef Stian hvis du ønsker å høre mer ommulighetene Learnlab kan gi ditt undervisningssted (eller klasserom, eller organisasjon). Tonje Larsen, Learnlab

RkJQdWJsaXNoZXIy MjAzODg5MA==