SkoleMagasinet nr4

14 N Y H E T E R S K O L E M A G A S I N E T 4 / 2 0 2 4 Bestill annonse på både nett og i digital utgave på www.skolemagasinet.no Bestill nyhetsbrev her: skolemag@online.no SKOLEMAGASINET Se side 9, 14 og Capeesh.com/skole FAGAVIS FOR LÆREMIDLER OG SKOLEUTVIKLING 32. ÅRGANG NR.1 2021 • Tverrfaglig • Modulær • Åpner for tett oppfølging • Læringsanalyse Ny læringsportal for fagfornyelsen!  annonse_252-5x71mm_2020_2.indd 1 d 28.10.2020 11:41:13 8 1 13 • Tverrfaglig • Modulær • Åpner for tett o pfølging • Læringsanalyse y lærings ortal for fagfornyelsen! annonse_252-5x71mm_2020_2.indd 1 28.10.2020 11:41:13 NKUL spesial SIDE 2 12 på side 10og 11 Lesmerom SKOLEMAGASINET Capeesh.com/skole FAGAVIS FOR LÆREMIDLER OG SKOLEUTVIKLING 32. ÅRGANG NR.22021 Personvern og datasikkerhet SIDE 2, 4 OG 8  • Tverrfaglig • Modulær • Åpner for tett oppfølging • Læringsanalyse Læringsportalen for LK20 (Kunnskapsløftet) annonse_220-74mm_2021_2.indd 1 05.11.2021 11:32:06 SKOLEMAGASINET Capeesh.com/skole FAGAVIS FOR LÆREMIDLER OG SKOLEUTVIKLING 33. ÅRGANG NR.1 2022 Ny strategi for digital kompetanse og infrastruktur t NKUL nærmer seg, se SIDENE 12 18  • Tverrfaglig • Modulær • Åpner for tett oppfølging • Læringsanalyse Læringsportalen for LK20 (Kunnskapsløftet) annonse_220-74mm_2021_2.indd 1 s 05.11.2021 11:32:06 Se side 18 www.nkul.no NKUL 2025 Trondheim 21.-23. mai Vi må snakke mer om kunstig intelligens i skolen! Det gjør vi på NKUL. Påmeldingen åpner i januar >> Skal knekke matte-koden Prosjektet er kalt Koding for tallforståelse (KFT), og er et innovativt pilotprosjekt, som utforsker pedagogisk bruk av koding som verktøy for utvikling av tallforståelse i matematikkundervisning. Dette er det første Forsking viser at en stor andel barn og unge er lavt presterende i matematikk, noe som får konsekvenser for både enkeltindividet og i et samfunnsperspektiv. Et samarbeid mellom Universitetet i Sørøst Norge (USN), Kongsberg Vitensenter og næringslivet har etablert et prosjekt, og undersøkt om programmering som verktøy på småtrinnet kan bidra til økt mestring for barn i risiko for matematikkvansker. Per Rune Eknes I dette prosjektet har vi undersøkt om programmering som verktøy på småtrinnet kan bidra til økt mestring for barn i risiko for matematikkvansker, forteller Gro T.Hollevik. ved USN, spesielt interessant i forhold til lærere i småskole/intensiv opplæring for 1-4. trinn, samt individuelt tilrettelagt undervisning og for videre forskning innen feltet. Hollevik har lang fartstid i skolen, og har også vært ansvarlig for kode-konferanser i regionen tidligere. – Forsking viser at en stor andel barn og unge er lavt presterende i matematikk, noe som får konsekvenser for både enkeltindividet og i et samfunnsperspektiv. I dette prosjektet har vi undersøkt om programmering somverktøy på småtrinnet kan bidra til økt mestring for barn i risiko for matematikkvansker, forteller Hollevik. Vår hypotese har vært at koding kan bidra til at barn i risiko for matematikkvansker, som har utfordringer med grunnleggende tallforståelse og tallbegrep, får styrket delkompetanser innenfor tallbegrepet, fortsetter hun. -Vi hadde en antagelse om at verktøyet kan gi elevene motivasjon til nødvendig grad av repetisjoner og bruke flere sanser i et inkluderende samarbeid med andre elever. Mattesnakk/samtaler, utholdenhet, og mestringsopplevelser. Vi tror også at matematisk læring gjennom koding kan bidra til økt robusthet med tanke på å gjøre feil. forskningsprosjektet som er gjennomført i regi av Bergseminaret på Kongsberg. Bergseminaret er en samarbeidsarena for USN (akademia) og Kongsberg Gruppen (næringsliv). Innholdet er ifølge Gro Tvedt Hollevik , Universitetslektor Påmelding: https://forms.office.com/r/ jwLGqTSLuK?origin=lprLink Pilotprosjektets forskningsdesign Prosjektet har involvert 5 skoler i 2 kommuner, hvorav en av demvar referanseskole. Lærere ble kurset i ulike årsaker til matematikkvansker og teori om tallforståelse. I tillegg fikk de aktivt delta i de ulike kodingsaktivitetene somvar designet spesifikt for ulike delkompetanser innen tallforståelse. Lærere gjennomførte pre og en posttest av elevers matematikkferdigheter, somvar utviklet spesielt for å teste delkompetansene innen grunnleggende tallforståelse. Vi har gjennomført kvalitative undersøkelser mot lærere i forhold til motivasjon og erfaringer underveis. Prosjektet startet i 2024 og avsluttes i 2025med publikasjon i april 2025.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjAzODg5MA==