SkoleMagasinet nr4

11 L Æ R E M I D D E L - N Y T T S K O L E M A G A S I N E T 4 / 2 0 2 4 Har du lyst til å prøve ut nye Syklus helt gratis? Send en epost til kunnskap@kunnskap.no så får dere tilgang I sammendraget trener eleven på å lage egen oppsummering med begrepene i begrepslisten. Ved å trykke på begrepene repeteres betydningen. Start sitering starter opptaket. Elevens innlesing tolkes fortløpende i tekstfeltet. Klarer eleven å benytte alle begrepene? Sjekk svar (grønn knapp) viser begrepene som elevene har snakket inn. Å lese inn høyt og trene muntlig på begreper bidrar til at eleven kan: • Forbedre forståelsen: Å formulere tanker høyt tvinger oss til å organisere kunnskapen vår på en nymåte. Ved å uttale ord som«fotosyntese» eller «gravitasjon», kobler vi det abstrakte begrepet til en konkret lyd og betydning. • Øke ordforrådet: Naturfag er fullt av spesielle termer. Gjennommuntlig trening lærer elever nye ord på en naturlig måte, noe somgjør faget mer tilgjengelig og engasjerende. • Utvikle kritisk tenkning: Muntlige diskusjoner oppfordrer til refleksjon og analyse. Elevene lærer å stille spørsmål, evaluere beviser og argumentere for sine synspunkter. Med helt nye sider i Syklus der elever kan lese inn i begreper, får de muligheten til å: • Trene uttalen av vanskelige ord: Den muntlige tilbakemeldingen hjelper elever med å mestre fonetikken og føle segmer komfortable med fagspråket. • Internalisere kunnskapen: Å lese høyt forsterker hukommelsen og gjør det lettere å huske viktige begreper. • Forberede seg til muntlige prøver: Muntlig trening er en effektivmåte å øve på presentasjoner, debatter og andre typer vurderinger der elevene må kommunisere sine tanker og kunnskap muntlig. I en verden der kommunikasjonsevner blir stadig viktigere, er muntlige ferdigheter i naturfag ikke bare et verktøy for å forstå faget i seg selv, men også en grunnleggende ferdighet for å gjøre seg forstått og for å kunne uttrykke seg saklig i dagens demokratiske samfunn. Syklus 5-7 tospråklig – er et prosjekt under utvikling for språklige minoriteter. Prosjektet er støttet av UDIR. Bruk Syklus i opplæringen i grunnleggende norsk! Det er mange gode grunner til å kombinere opplæring i grunnleggende norsk med naturfag, spesielt når læremiddelet også støtter muntlig trening somSyklus. Muntlig trening i Syklus gir flere muligheter: • Utvidet ordforråd: Bruke et egnet ordforråd for kjente faglige emner • Uttaletrening: Uttale ord og setninger på en forståeligmåte med funksjonell bruk av trykk og intonasjon. • Kontekstualisert læring: Naturfagene er fulle av konkrete eksempler og praktiske situasjoner som gjør det lettere å forstå språkets bruk i virkelige sammenhenger. Å beskrive et eksperiment eller forklare naturfenomener krever aktiv bruk av verb, substantiv og adjektiver. • Motivasjon gjennom interesse: Mange flyktninger har en naturlig interesse for verden rundt seg. Naturfag kan vekke nysgjerrighet og skape et engasjement som driver læringen fremover. • Samarbeidsbasert læring: Gruppediskusjoner, presentasjoner og ”rollespill” i naturfagkontekst oppmuntrer til kommunikasjon og samarbeid. Dette bidrar til å utvikle flytende muntlig norsk. • Kulturell brobygging: Naturfenomener er universelle, og diskusjon av ulike naturlige miljøer kan åpne døren til kulturelle utvekslinger og skape forståelse mellom lærer og elev. En ny studie fra Det utdanningsvitenskaplige fakultet ved Universitetet i Oslo viser at norske gutter gjør det stadig bedre i engelsk. Forskerne analyserte resultater fra nasjonale prøver i lesing og engelsk, samt muntlige og skriftlige eksamensresultater fra 2007 og til 2018 blant 1,1 millioner elever i Norge på barne- og ungdomstrinnet, forteller universitetet i en pressemelding. Bedring i engelsk De nasjonale prøvene i engelsk viser en gradvis økning til fordel for guttene Gutter presterer bedre i engelsk enn jenter. Kan skjermbruk være en del av forklaringen? siden 2014, mens jentene presterte konsekvent bedre enn guttene i engelsk på 10. trinn. Gutter bruker mer engelsk på skjerm Nasjonale resultater fra Ungdata om barns bruk av sosiale medier viser at nesten to tredjedeler av guttene rapporterer å spille dataspill flere ganger i uken. Bare et mindretall av jentene gjør det samme. I tillegg viser Barn og medier-undersøkelsen at gutter oftere enn jenter rapporterer at de bruker engelsk når de spiller, er på YouTube eller ser på filmer og serier. – Forskjeller i barn og ungdoms mediebruk gir en potensiell forklaring på kjønnsforskjellen vi fant i vår studie, sier medforfatter og professor i engelskdidaktikk, Lisbeth M. Brevik ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning. Samtidig understreker hun at dette studiet ikke kan konkludere med at mediebruk er årsaken til gutters forbedring i engelsk. Les artikkelen: https://tandfonline.com/doi/ full/10.1080/0969594X.2024.2423151 En ny studie fra Det utdanningsvitenskaplige fakultet ved Universitetet i Oslo viser at norske gutter gjør det stadig bedre i engelsk, til og med bedre enn jentene. Foto: Colorbox

RkJQdWJsaXNoZXIy MjAzODg5MA==