10 L Æ R E M I D D E L - N Y T T S K O L E M A G A S I N E T 4 / 2 0 2 4 Å lese inn høyt og trene muntlig på begreper bidrar til at eleven: • Forbedrer forståelsen: Ved å uttale ord som«fotosyntese», «gravitasjon» eller «partikkelmodellen», kobler vi det abstrakte begrepet til en konkret lyd og betydning. • Øker ordforrådet: Naturfag er fullt av spesielle termer. Gjennommuntlig trening lærer elever nye ord på en naturlig måte, noe som gjør faget både mer tilgjengelig og engasjerende for eleven. Med helt nye sider i Syklus der elever kan lese inn i begreper, får elevene: • Trene på uttalen av vanskelige ord: Den muntlige tilbakemeldingen hjelper eleven med å mestre fonetikken og føle seg mer komfortabel med fagspråket. • Internalisere kunnskapen: Å lese høyt forsterker hukommelsen og gjør det lettere å huske viktige begreper. • Forberede seg til muntlige fagsituasjoner: Muntlig trening er en effektivmåte å øve på presentasjoner, debatter og andre typer vurderinger der elevene må kommunisere sine tanker og kunnskap muntlig. I en verden der kommunikasjonsevner blir stadig viktigere, er muntlige ferdigheter i naturfag ikke bare et verktøy for å forstå faget i seg selv, men også en grunnleggende ferdighet for å gjøre seg forstått. Syklus åpner nye dører for muntlig trening i naturfag Naturfag er både et skriftlig og muntlig fag. Ved å utnytte tilgjengelig teknologi og AI blir digitale Syklus også et læremiddel der elevene får muntlig trening i uttale av ord og begreper i naturfag. De nye funksjonene i Syklus gjør det enklere for elever å ta fagbegreper i sin munn. Eleven leser inn både begreper og fagtekst, Syklus tolker innlesingen og gir eleven tilbakemelding på uttale. I hvert kapittel i Syklus trenes det på muntlighet gjennom tre steg: 1. Muntlig repetere fagstoffet som gjennomgås med videoer. Elevene repeterer med innlesingsprogrammet NBWhisper som ligger vedsiden av hver eneste video. 2. Oppsummere gjennom å gjøre språkfaglige oppgaver i forklaringer/fagstoff. 3. Gjenta ved å lese inn ordforklaringer/fagstoff som er gjennomgått i kapitlet. 1. muntlig repetere fagstoffet som gjennomgås med videoer. Elevene repeterer med innlesingsprogrammet NBWhisper som ligger i tilknytning til hver eneste video. 2. oppsummere gjennom språkfaglige oppgaver Elevene møter ulike typer oppgaver der de trener på språkfaglige ord og begreper. Gro Jørgense og EirikHunsdal Eleven trener på uttale til fagtekst. Spill av for å lytte til teksten, Start opptak for å lese inn teksten og Hør for å lytte til egen uttale. Ulik farge i teksten viser i hvor stor grad innlesingen er forstått. Tekst markert grønt viser at innlesingen er forstått, rødt viser innlest tekst som kan forbedres. ▼ Motsatte ord - En av oppgavetypene der eleven trener på språkfaglige oppgaver. Eleven kobler begrep til motsatte ord. 3. gjenta ved å lese inn ordforklaringer/fagstoff som er gjennomgått i kapitlet. I sammendraget møter elevene en liste med begreper fra temaet som de skal benytte til oppsummering. Oppsummeringen kan gjøres på ulike måter ved å: • Skrive • Snakke Velger elevene å snakke blir innlesingen fortløpende tolket og vurdert av NBWhisper. Eleven har her mulighet til å rette opp innlesing om nødvendig.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjAzODg5MA==