SkoleMagasinet nr3

15 I K T I S K O L E N S K O L E M A G A S I N E T 3 / 2 0 2 4 Figur 5 Kompetansemål klassen har arbeidet med - akkumulert og over tid. Akkumulerte data over et tidsromviser periodevis måloppnåelse Analysene under viser resultatet over innhold akkumulert per elev og over et visst tidsrom. Klasser og elev og tidsrom kan fritt velges av lærer. Figur 6 Progresjonen til klassen vist sommedaljer. Figur 7 Progresjonen for klassen. Mål etter kunnskapsområde, kompetansemål, kjerneelement, grunnleggende ferdigheter vises samlet. Læreren kan selv velge hvilke ved å velge en eller flere. Granulerte målinger gjennom Fagkartet bedrer mulighetene for individuell tilrettelegging Matematikk 1-10 er i sin helhet for hver side tagget mot Fagkartet. Ved å velge ut mindre områder i fagkartet kan læreren letter finne ut hva den enkelte elev sliter med og dermed tilrettelegge bedre den enkelte elev. Figur 8 Nedbrutte kompetansemål og resultater for en elev – fra Fagkartet. Analyser over tid viser læringsstrategier Tidsanalysene viser feil, score og sjekk – altså parameter som forteller om elevens læringsstrategier – over tid og akkumulert hvilke kompensemål og kjerneelement elevene har arbeidet med. Det sier noe om arbeidsmetodikk og læringsstrategier. Analysene kan tas ut både for den enkelte elv og for en gruppe elever. Skoleleder vil vite om læreplanmål er oppnådd og hva bruken koster En skoleleder er opptatt av at skolen gjennomfører undervisningen i tråd med læreplanen. Skoleleder kan da hente fremoversikter over fag og kompetansemål. Figur 10 Hvilke fag og hvilke kompetansemål i et utvalgt fag er det jobbet med. Skoleleder kan også få oversikter og aggregerte data over det faglige arbeidet over en periode: Figur 11 Aggregerte oversikter over hav det er jobbet med og tidsbruken. De løpende kostnader for bruken er også tilgjengelige på månedsbasis: Figur 12 Feidetjenesten minLæring viser løpende kostnadene for bruken. Figur 13 Kostnadene kan bli avkortet om de er for høye. Skoleleder vil på den måten være løpende orientert både når det gjelder faglige mål og økonomi. Skoleeier får oversikt over hvilke skoler som er aktive og hva bruken koster Løpende og for hver måned kan skoleeier få oversikt over påløpte kostnader. Figur 14 Skoleeier får oversikt over bruken ved alle skoler i området. Med læringsanalyse og bruksbaserte data er det mulig å tilrettelegge undervisningen på en god måte for både klassen som helhet og den enkelte elev. Skoleleder vil alltid kunne vise hvilke læreplanmålmål som skolen dekker. Både skoleeier og skoleleder vil ha økonomisk kontroll over kostnadene og heller ikke betale for mere enn det som brukes. Figur 9 Analyser over tid. Ønsker du å sjekke ut våre tospråklige læremidler fra Kunnskap? Ta kontakt for utprøving: kunnskap@kunnskap.no - tlf: 22 95 80 80

RkJQdWJsaXNoZXIy MjAzODg5MA==