SkoleMagasinet nr3

14 I K T I S K O L E N S K O L E M A G A S I N E T 3 / 2 0 2 4 Læremidler som tilbyr bruksbaserte data følger med på hva elevene gjør og har derfor mange verdier utover det å være en betalingsløsning. De har verdier for den enkelte elev fordi det betyr selvstendighet og mestring, det har verdier for lærer fordi han/hun får et verktøy til å analysere hvordan undervisningen virker over tid og for den enkelte elev og det gir skoleeier oversikt over hvordan skolen oppfyller målene i læreplanen. For eleven betyr bruksbaserte data mestring En elev som bruker bruksbaserte læremidler vil hele tiden under læringen få umiddelbar tilbakemelding. Da kan eleven utforske nye emner ved å lytte og se og så prøve seg på å løse oppgaver som er tett opp til det nye emnet eleven skulle utforske. Eleven skal her lære omvinkler og ser en video der en vifte konkretiserer en vinkel. Eleven kan lytte og se så mange ganger han/hun vil. Teksten i videoen er også understøttet i egne tekstfelt. I oppgave som understøtter utforskingen og som følger rett etter skal eleven selv finne ut av – som her - hvordan en likevinkel ser ut: Gro Jørgensem.fl. Læringsanalyse og bruksbaserte data – mer enn bare en betalingsform Bruksbaserte data ble innført i Oslo AVT prosjektet som en ny og moderne betalingsform med formål å gi større valgfrihet for den enkelte lærer. Det ble også innført som en betalingsform, slik at skolene betaler etter hvor mye de bruker et læremiddel. Med en god læringsstrategi vil eleven repetere videoen og så få innsikt i hva en likevinkel er. Da har eleven selv - gjennom egen utforsking og uten å ha måtte rekke opp hånde og be om hjelp – selv forstått hva en likevinkel er. Det gir eleven mestringsfølelse og tro på egne evner. Bruksbaserte læremidler har mange former for belønninger For å støtte opp under konsentrasjon over lengre tid enn kun det å løse en enkelt oppgave legges det også opp til at samtlige oppgaver må være løst rett. Her er vi på side 7 og har lært en masse om å «legge til tideler». Klarer eleven å holde hodet kaldt og regne rolig gjennom alle oppgavene venter en spesiell belønning. En slik belønning kan være så stimulerende at oppgaver slettes og gjøres på nytt. En animasjon kommer fremog gjør noe morsomt. Figur 1 Umiddelbar tilbakemelding på oppgave løst rett. Forsto han/hun det ikke ville det se slik ut: Figur 2 Umiddelbar tilbakemelding på oppgave løst feil. Figur 3 Ekstra belønning når alt er rett. Medaljer for totalinnsatsen Under kompetansemålet «utforske egenskapene ved ulike polygon og forklare begrepene formlikhet og kongruens» vil elevene gradvis bygge opp kompetansen – gull venter når 80 % er løst rett, sølv når 60 % er løst og bronse når 30 % er løst. Figur 4 Medaljer venter i innholdsoversikten. Lærer sparer arbeid ved å slippe å rette – og heller konsentrere seg om å sikre at alle kompetansemål er oppnådd for klassen som helhet og den enkelte elev Lærer kan ta ut klasse-rapporter f. eks. ut i fra kompetansemål i matematikk og naturfag. For kompetansemålene (til venstre) vises score og tid. For elevene vises score, antall sjekk svar, antall feil til slutt og antall feil totalt. Oppsettet er valgfritt for læreren. Tilgangen til data er gitt ut i fra roller definert gjennom Feide. En lærer har kun tilgang til data om elevene han/hun har i faget og eleven kun til seg selv. Grafen viser score over tid.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjAzODg5MA==