SkoleMagasinet nr2

26 L Æ R E M I D D E L / N Y H E T E R S K O L E M A G A S I N E T 2 / 2 0 2 4 Med den forbedrede utgaven av Colab kan lærere nå i enda større grad tilrettelegge for den enkelte elev, variere undervisningen, og skape mer aktivitet hos elever og studenter gjennom flere nye funksjoner. Flere elever deltar Gjennom Learnlabs skoleutviklingsprogram har vi fått være med inn i klasserom og sett hvordan lærerne tar verktøyene i bruk sammen med elevene og studentene sine. De forteller at de nå enkelt kan laste inn ferdige PowerPoint-presentasjoner i Colab og sømløst legge til aktiviteter som ordsky, quizer og andre interaktive oppgaver for å tilpasse innholdet etter ønske. På denne måten opplever de å kunne variere undervisningen og få økt elevaktivitet. «Med Colab er det mye enklere å få elevene mine til å delta i undervisningen, og engasjementet i timen har økt betraktelig» Lærer, Osloskolen En annen nyhet lærere har etterspurt er «second screen»-funksjon i presentasjonsmodus som gir muligheten til å vise presentatørnotater og administrere aktivitetene. Dette mener lærerne gjør det enklere å holde oversikt og kontrollere innspill fra elevene, samtidig som at Learny – KI-modulen fungerer som en god veileder for å svare på komplekse spørsmål i sanntid. Like forutsetninger for å kunne bidra i fellesskapet At Learny nå kan gi nøyaktige oppsum- meringer av elevarbeid presentert i rapporter som viser elevenes bidrag og læring, gir lærerne svært verdifull dokumentasjon. KI-funksjonaliteten gjør det nemlig mulig å oppsummere deltakernes innspill, vurdere demmot sentrale begreper, og få generert nye spørsmål basert på deres forståelse. En lærer fra en østkantskole i Oslo så virkelig nytteverdien i dette: «Alt innhold kan leses opp av Engasjerende leser og oversettes til alle språk, noe som gjør undervisningen mer tilgjengelig for alle elevene min. For eksempel kan jeg få Learny til å oppsummere en klasseaktivitet og identifisere hva elevene har forstått, og om noe trenger mer gjennomgang» Lærer, Osloskolen Muliggjør formativ vurdering Mylab har også gjennomgått en stor oppdatering og gjør planleggings- og vurderingsarbeidet enklere. Her administreres konstruk- Økt elevdeltakelse og effektiv vurderingspraksis med Learnlab Denne våren har Learnlab lansert nye versjoner av det interaktive presentasjonsverktøyet Colab, og kommunikasjons- og vurderingsverktøyet Mylab. Disse forbedringene er et resultat av grundig utprøving sammen med norske lærere og skoleledere, med mål om å lage en helhetlig digital plattform som både pedagoger og elever ser stor nytteverdi av. stor grad får styre innholdet i norske klasserom. Og selv om pedagogikken alltid vil komme i første rekke, er det fantastisk å se Adrian fra Lambertseter skole viser her hvordan han har jobbet med elevenes innspill i timen, og hvordan han ved hjelp av kunstig intelligens fikk oppsummert bidragene. Lærer Are fra Lambertseter skole forteller her om sine erfaringer ved bruk av Mylab. Han viser hvordan innsamlet data fra elevenes arbeid kan brukes for å gi individuelle tilbakemeldinger som er spesifikke for hver elevs behov og utvikling, og som fremmer en mer personlig og effektiv læringsopplevelse. Tone Mari Gurskevik – Learnlab tive underveisvurderinger og grundige sammenfatninger av elever og studenters arbeid gjennom skoleåret uten behov for summative prøver. Lærernes erfaring etter utprøving med sine grupper er at det letter vurderingsarbeidet og gir bedre oversikt over elevenes produksjon. «Elevenes vurderingsinformasjon legges ryddig inn i «min mappe», som gir en helhetlig oversikt for meg og klassen min. Learny oppsummerer og gir forslag til tilbakemeldinger, og hjelper meg med planlegging av undervisningen basert på læreplanen og elevenes behov». Lærer, Osloskolen Med stadige forbedringer i vår digitale verktøykasse har vi i Learnlab sommål å sammen med pedagoger skape en skolehverdag der læring og utvikling får stå i sentrum fremfor summative prøver og eksamener som i alt for hvordan teknologien kan bidra til å frigjøre tid for læreren til det daglige relasjons- og vurderingsarbeidet.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjAzODg5MA==