SkoleMagasinet nr2

24 N K U L 2 0 2 4 S K O L E M A G A S I N E T 2 / 2 0 2 4 – Etikk og personvern er truet når utviklingen er styrt av industri og ikke av forskere. Kommersielle interesser utvikler avansert teknologi, men bak lukkede dører. Vi vet for lite om hvem som styrer algoritmene. Inga Strümke, forsker KI i skolen – til nytte eller ergrelse? Sagt under paneldebatten: – Nå har jeg et triks til dere. Kan alle sammen lukke øynene. Nå er jeg borte. Er ikke det fantastisk? Sånn tror man faktisk det er mulig å fjerne kunstig intelligens i skolen også. Debattleder Arne Krokan, NTNU KI er stort og det er ukjent. Det er nytt og noe man ikke veit konsekvensene av. Personlig er jeg kritisk til hva KI kan gjøre med ungene våre. Kari Anne Nordgård, foreldrerepresentant – Jeg bruker ofte KI i undervisninga, og vil at elevene skal lære å bruke det på en fornuftig og adekvat måte. Vi snakker mye om hva kan man kan bruke KI til, hva man bør bruke det til, og hva man bør unngå å bruke det til. Hans Kristian Strandli Vie, Charlottenlund vgs – Hele utdanningssystemet i dag er jo lagt opp som en svær konkurranse. Da blir jo gjerne KI en form for doping. Der elevene som har råd til å betale for dopinga, gjerne betaler prisen, da de svært gjerne ønsker å vinne kappløpet. Petter Lona, Elevorganisasjonen – Vi må puste med magen. KI er en maskin, ingen menneskelignende superkraft. Men vi er avhengig avmenneskelig intelligens i møte med den, for å kunne bruke KI formålstjenlig. Og her er lærerne helt essensielle. Folk med lang livserfaring, som kjenner konteksten og som har vært borti det før. Men lærenerne må få konkrete verktøy. Sølve Kuraas Karlsen, Faktisk.no – Det går heidundrende fort for tida. Det er vanskelig å ha oversikt, ja nesten umulig. Og det er også umulig å si noe om de fremtidige konsekvensene. Jeg føler også at vi driver og fomler på et veldig høyt nivå, når det er fundamentet det er noe galt med. Og det skjer over alt i samfunnet. Disruptive (omveltende, banebrytende) hendelser utfordrer de underliggende antagelsene. Inga Strümke, forsker – Udir står i et spenn mellom behovene til 1,2 millioner barn, unge og voksne i utdanning, styringssignaler fra politikere, myndigheter og kommersielle interesser. Det er veldigmange meninger om Utdanningsdirektoratets rolle. Vi har tatt et aktivt valg om å støtte sektoren. Finansiering for å få frem de gode ideene er vi ganske gode på. Men når det kommer til å skalere det opp og skape en ny infrastruktur, der mangler vi en del mekanismer i dag. Morten Rosenkvist, direktør Udir

RkJQdWJsaXNoZXIy MjAzODg5MA==