SkoleMagasinet nr2

19 N K U L 2 0 2 4 S K O L E M A G A S I N E T 2 / 2 0 2 4 Marianne Hagelia, førsteamanuensis ved Høgskolen i Østfold, hadde sommål å lære oss å skreddersy undervisningsmateriale med chatboter som assistenter. Og hun var klar i sitt budskap til oss lærere: I et demokrati har alle et ansvar for å holde seg informert om store endringer i samfunnsstrukturen. Vi trenger en blanding av sunn skepsis, kildekritikk og god kunnskap om teknologi Elevenes utdanning må være oppdatert og adekvat AI literacy handler forenklet om å lære å bruke og å forstå teknologiens fordeler og bakdeler Hun poengterte klart at chatboter ikke er gode til å produsere innhold på egen hånd, men de er gode til å kommunisere. Derfor trenger vi norske språkmodeller. Vi må slutte å spørre om hva kunstig intelligens (KI) kan gjøre for oss, men i stedet spørre hva de kan være for oss. Og så kastet hun oss ut i mange av de tilgjengelige GPT-ene der ute, somChat GPT, Peplexity, Copilot, Gemini m.fl. Og vi fikk tid til å teste ut ulike verktøy. Som novise på området skjønte jeg fort at jeg her trengte å lære hvordan jeg skal stille KI for lærere spørsmål til chatboten og jeg trenger veiledning underveis. Til hjelp hadde Marianne laget en padlet (se under) med lenker til jobbingen på egen hånd. Jeg fikk testet ut MagicSchool, som er en samleside med ulike verktøy for meg som lærer. Den er åpen og gratis. Her testet jeg ut verktøyet Multiple Explanations. Sommedielærer har jeg lært elevene mine grunnleggende forståelse av hva informasjonskløfter er for noe. Kan dette verktøyet hjelpe meg i planleggingen av dette emnet? Jeg fikk opp en ryddig begrepsforklaring på engelsk med eksempler og analogier. Videre fikk jegmuligheter til flere eksempler og svar på hvordan jeg kunne jobbe med informasjonskløfter i klasserommet. Nyttig, men jeg savnet mulighetene til å bruke norsk språk her. Mer fikk jeg ikke tid til. Lærte jeg noe? Ja, noe annet ville være rart. Jeg lærte at teknologien er i steinalderen i forhold til det vi vil se framover. Som lærer må jeg forstår hva en KI språkmodell ogmaskinlæring er for noe. Gjennom egen bruk vil jeg se begrensninger ogmuligheter, samtidig som det jeg oppdager i dag ikke er det som jeg oppdager i morgen. Min drøm er å ha en chatbot som har tilgang til min egen disk på google, hvor jeg har alt som jeg har jobbet med de siste 20 åra. Med det som grunnlag kan chatboten hjelpe meg som min lærerassistent til f.eks. å lage en undervisningsplan om informasjonskløfter. I forlengelsen av dette kan jeg invitere alle andre lærere i det samme faget til å legge inn sitt, og dermed ha en stor faglig informasjonsbase som kan brukes av vår lærerassistent. Men der er vi ikke i dag, og for meg er det usikkert omvi noen gang kommer dit. «It`s hope in a hanging snore» (Nils Arne Eggen). Ressurser Padlet https://padlet.com/marianne_hagelia/ workshop-ki-generering-av-undervisningsmateriale-duxgayigxsbhb34b Jan-Arve Overland (tekst) • Vidar Alfarnes (foto) Endelig fikk jeg muligheten til å bli med på en worskhop for å lære hvordan jeg kan bruke språkmodeller (chatboter) til å lage undervisningsmateriale. Spørsmålet er om jeg lærte så mye? Marianne Hagelia hadde en målsetting om å lære forsamlingen å skreddersy undervisningsmateriale. MagicSchool (skjermbilde). https://www.magicschool.ai/

RkJQdWJsaXNoZXIy MjAzODg5MA==