SkoleMagasinet nr2

12 N K U L 2 0 2 4 S K O L E M A G A S I N E T 2 / 2 0 2 4 – Jo, det er magi I motsetning til Morten Rosenkvist i Udir, var Donald Clark klar i sitt foredrag onsdag formiddag. – Kunstig intelligens endrer alt. – KI endrer ikke bare selve arbeidets natur, det vil også endre hva vi lærer, hvorfor vi lærer og hvordan vi lærer, sa han. Donald Clark sier selv at han er en lærende teknisk entreprenør, direktør, forfatter, forsker, blogger og foredragsholder. En ekspert på KI for læring, han skrev bokstavelig talt boken om emnet, fortalte han oss. Han har brukt 38 år på å levere læring gjennom teknologi. Clark vil undersøke forskningen somviser dens innvirkning på undervisning og læring, sammen med reelle eksempler på bruk i institusjoner. – Klasserommet er et vanskelig sted å bruke teknologi, forklarte Clark. – Teknologien utvikles veldig fort, og en avatar kan snakke mer enn 100 språk allerede. Chat GPT kan nå se hva du skriver gjennom kamera, og kan også forklare deg om hvordan du går frem for å løse en oppgave, rent pedagogisk. Den kan også huske, prate, oversette til alle, ha en dialog ogmye mer, fortalte han. Den kan også individualiseres, - og fremfor alt den vil ikke sovne, - og heller ikke være bakfull. Teknologien kan være anonym/gjemt, den kan lese tegn, se hva som er i et rom, og er full av historie, geografi og kunst kompetanse, for å nevne noe. Så hva skal man undervise i etter hvert? Myndighetene sier bare at man skal lære mer matte, og forstår ikke utfordringene som dette innebærer. Ellers med all søkelyset på matematikk så ironiserte Clark med å uttrykke; – Ikke rart skolen er full avmennesker med psykiske helseproblemer. – Det begynner å bli vanskelig å få folk til å gjøre en vanlig jobb. Man importerer sykepleier fra Ghana etc. i England fordi man må ha en grad fra universitet for å bli sykepleier i England, men det vil ikke alle mulige pleiere klare, mente han. Per Rune Eknes • Vidar Alfarnes (foto) KI utvikler seg fort, mens hjernen er sen Han mente at hjernen utvikler seg sent, og at KI utvikler seg kjemperaskt. Den sover jo heller ikke slik vi mennesker gjør, - den glemmer ikke, - kognitivt er den bedre enn mennesket, og vi kan overhodet ikke konkurrere med hvordan den multitasker. –Modellene er faktisk så omfattende, at et menneske ville bruke 170.000 år for å lese alt en modell har. I tilleggmente Clark at KI er fantastisk for funksjonshemmede, og for eksempel dyslektikere vil få hjelp til det meste. Gjennom tale blir det meste forstått, slik at en dyslektiker slipper å måtte kommunisere med tekst. Han mener KI må integreres inn all undervisning på alle nivå og i alle fag. Barna bør gå inn i en KI-verden, og skolen må ta dette på alvor og lære seg teknologien. –Man kan ikke snu dette, sa han - med et stikk til norske myndigheter og skjermdebatten. I Kina trener man på at elevene skal bruke KI fordi det er fremtiden. I USA gjør man noe av det samme. Det er stor aktivitet. I Europa derimot er det pessimisme som råder. Clark er redd vi i Europa vil havne langt på etterskudd i utviklingen av samfunnet og teknologien. De barna som sliter på skolen går heller til maskinen, enn til lærere, foreldre og andre. Avslutningsvis sendte Clark en direkte tilbakemelding til Morten Rosenkvist fra Udir. – Joda, sa han, – det finnes forskning på området. Med tanke på foredraget Rosenkvist hadde hatt tidligere på dagen. Vi må nesten være evangelistisk omkring dette, og være overentusiastisk for å få det inn i skolen. Det vil gjøre veldig mye bra for god læring. Donald Clark tro KI vil endre det meste, og at det allerede har gjort det. Skotten Donald Clark engasjerte publikum.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjAzODg5MA==