18 Ifølge WHO har korona-pandemien og utbrudd med andre alvorlige infeksjoner avslørt svakheter i forebyggende smittevern og beredskap. I tillegg kommer en økende byrde av helsetjenesteassosierte infeksjoner og antimikrobiell resistens som daglig skader pasienter og kan spre seg i samfunnet. Disse aspektene ligger til grunn for WHOs Global strategy on infection prevention and control (GSIPC) med en visjon om at innen 2030 skal alle som mottar helsetjeneste være trygge for ikke å bli påført HAI (17). En økende andel eldre og immunsvekkede pasienter kombinert med mer avanserte behandlingsmetoder kan også føre til økt forekomst av HAI og utbrudd. Vi kan komme i en situasjon hvor infeksjoner som i dag regnes som ufarlige, igjen kan bli et alvorlig helseproblem og en hyppig dødsårsak (6). Økte temperaturer vil føre til at vektorbårne sykdommer spres til nye områder, herunder Nord-Europa (34). I tillegg er risikoen for nye epidemier og pandemier vurdert som økende. WHO sitt klare budskap er at nasjonale helsemyndigheter ikke har råd til å ignorere dette (17). Flere nasjonale og globale handlingsplaner, rapporter og meldinger påpeker at behovet er stort for høy smittevernfaglig kompetanse i helsetjenesten, og at det er nødvendig å øke antall personer med spesialisert kompetanse (15,17,24-26). FHI sin erfaringsgjennomgang (2023) og situasjonsbeskrivelse (2018) fastslår; «Det er behov for å bedre smittevernkompetansen hos ansatte i helsetjenesten generelt, og å øke antall personer med spisskompetanse innen smittevern» (25 s.3). Folkehelsemeldingen (Meld.St.15, 2022-2023) peker på kommunenes sentrale rolle i smitte- vernarbeidet. Det foreslås å sikre at det kommunale smittevernet er forankret på tvers av ulike sektorer, og at smitteverntiltak blir sett i et bredere folkehelse- og livskvalitetsperspektiv (24). I tillegg ser NSF og faggruppen for smittevern fordelen med å bygge robuste fagmiljø innen smittevern der samhandling mellom de ulike tjenestenivåene vil være en styrke. Det vil være naturlig å se nærmere på hvordan smittevernsykepleiere i større grad bør være ressurser også i kommunalt smittevernarbeid. Dagens demografiske utvikling indikerer mangel på helsepersonell generelt, og i lys av dette kan en forvente kamp om ressurser (35). Med tanke på de fremtidsscenarioene vi har beskrevet, bla. at HAI og AMR utgjør en betydelig belastning på et allerede presset helsevesen, bør det å investere ressurser innen smittevern prioriteres av ledere og politikere (17). Med bakgrunn i dette er det behov for at smittevernkompetansen styrkes og tilgangen økes i hele helsetjenesten. Fremtidens smittevern
RkJQdWJsaXNoZXIy MjAzODg5MA==