Coop Innlandet

46 I ÅRSMELDING 2023 2023 startet med endring i dagligvaremarkedet mht. prisendringer. På grunn av priskrig ble det vanskelig å ta ut prisendringer fra leverandør, noe som medførte lavere bruttomarginer. I tillegg medførte dette en vridning i markedet i retning lavpris. Dyrtid, høy inflasjon og stadige rentehevninger sammen med økte dagligvarepriser er mye av grunnen til den sterke dreiningen mot lavpris. Mens lavprissegmentet hadde en organisk vekst på 9% i 2023, var veksten negativ i supermarkedssegmentet. Samtidig ser vi at kundene i enda større grad enn tidligere handlet billigere varer, kjøpte flere tilbudsvarer, kuttet i impulshandel og generelt sett handlet færre varer. Akkumulert for året 2023 falt volumet med 3,1 %, inkludert effekten av lavprisdreiningen. I 2023 fikk vi også møte «Hans»! Flommen fikk store konse- kvenser for mange butikker, særlig i Gudbrandsdalen, men også i andre områder. I Coop Innlandet kjenner vi på en stolthet hvordan vi håndterte utfordringene underveis. Medarbeidere og ledere i alle involverte butikker har stått på, gjort alt de kunne for at butikkene skulle holdes åpne, samt at vi skulle ha nok varer å tilby kundene våre. Vi lærte mye underveis og vil ta med oss denne læringen for å sikre at vi er enda bedre forberedt når neste flom kommer. Vi har også hatt en formidabel vekst i EXTRA kjeden vår i Coop Innlandet! Vi er en av de S-lagene i Norge som har størst vekst i EXTRA kjeden! UTVIKLING SALG OG MARKEDSANDELER Ser vi på markedsandelen for Coop Norge for 2023 kom denne på 29,2 %, ned fra 29,5 % i 2022. Grunnen til markedsandelsnedgangen skyldes i stor grad for lav organisk vekst i et marked som er sterkt drevet av de tre store lavprisaktørene. Extra henger godt med i denne kampen, men våre øvrige kjeder taper fart i forhold til lavpris. By 13 1 Extra 46,4% Obs 22,1% Bygg 11% Coop Prix 9,5% Coop Mega 7,3% Coop Marked 2,2% Faghandel 0,7% 2023 Andel salg per profil i Coop Innlandet i 2023

RkJQdWJsaXNoZXIy MjAzODg5MA==