Coop Innlandet

30 I ÅRSMELDING 2023 EN LITEN SMAKEBIT AV VÅRE LEVERANDØRER I Coop satser vi tungt på norsk landbruk og norske produkter. Vi har den høyeste andelen av varer fra Gilde og Tine i det norske markedet. Coop har også den laveste importandelen av frukt og grønt. I Norge kritiseres kjedene i dagligvarebransjen for at vi blir veldig like og at vi har de samme varene. Derfor er egne merkevarer viktig da disse gir en større valgfrihet for kundene gjennom flere produkter å velge i. Både politikere og journalister har vist en noe kritisk holdning mot EMV i det norske markedet. Noe av dette skyldes varierende kunnskap om hva EMV er. I Coop har vi jobbet med EMV siden 1867 hvor Arne Forbruks- forening ble grunnlagt. Den gangen skjedde etableringen for å kunne kjøpe inn kvalitetsvarer i felleskap, til lavest mulig pris. Det samme gjorde vi i Coop i 2023. Så EMV er ikke noe nytt i Coop. Mange husker sikkert Per Margarin eller de blåhvite forpakningene vi solgte i mange år. Eller kanskje Coop kaffe som kom allerede i 1916! Coop har vært først ute, både med Xtra-lavprisserien, men også med Premium-merker som Smak. Vi var også først med alternativer til kjøtt og fisk med vegetar- og veganprodukter. Alt dette er basert på Coop sin bærekraft-strategi hvor elementer som et sirkulært Coop, en sunnere handlekurv og et ansvarlig Coop er bærebjelker i strategien. Vi jobber blant annet for å øke andelen frukt og grønt, andelen av fisk, og økt salg av grovt brød. Samtidig jobber vi for å redusere tilsatt sukker, redusere mettet fett, redusert saltmengde, og redusert ultraprosessert mat. Alt dette stimuleres gjennom bruk av prismekanismer, markedsføring og medlemsfordeler. Men det er også slik at nordmenn er opptatt av kassalappen. Kanskje enda mer nå og fremover på grunn av høye strømpriser, økt rente og høy prisstigning. Med EMV får kundene en billigere kassalapp, noe som bevises gjennom at folk flest mener at EMV kommer forbrukerne til gode. Vi nærmer oss 25% EMV-andel i Coop i Norge. Men sammenlikner vi oss med f.eks. Storbritannia, Spania, Nederland, Tyskland og Sveits, ligger vi langt etter. Mange av disse har en EMV-andel på over 40% i sine markeder. Her har vi mye å gå på. I Coop vil vi fortsette å jobbe for å øke EMV-andelen. Dette gir kunden mange fordeler, og i Coop tenker vi Kunden først! Egne merkevarer (EMV) – hvorfor er det viktig?

RkJQdWJsaXNoZXIy MjAzODg5MA==