COOP ÅRSMELDING 2021

42 43 COOP INNLANDET I ÅRSMELDING OG REGNSKAP 2021 COOP INNLANDET I ÅRSMELDING OG REGNSKAP 2021 Styret har avholdt 10 styremøter. Et av møtene ble holdt som en todagers strategisamling, der virksomhetens ledergruppe og regionrådslederne deltok. Ett møte er avholdt per epost. Det er behandlet til sammen 77 saker. Ordfører i årsmøtet møter fast i styret. Årsmøtet har avholdt 2 møter (årsmøte og høstårsmøte), og behandlet 16 saker. Styreleder og nestleder representerte Coop Innlandet på årsmøtene og høstårsmøtet, samt ved ekstraordinært årsmøte i Coop Norge SA. Styreleder har deltatt på Coop Norge sin styrelederkonferanse. I tillegg gjennomføres møter med region- rådene. Lederne av regionrådene har gjennomgått regionrådets aktiviteter med styret. Det er gjennomført evaluering av styrets arbeid og daglig leder. Styret har gjennomført eget møte med revisor uten administrasjonen til stede. 2021 har vært et aktivt og krevende år hvor pandemien har fordret ekstraordinære tiltak i butikkene og for administrasjonen, men også en økning i salget. I løpet av året har det blitt bygget elbil-ladeparker på OBS Rudshøgda og ved flere av butikkene våre langs hovedveiene i Innlandet. Dette ser ut til å gi flere kunder og økt omsetning. Utbyggingen vil fortsette i 2022 og de kommende år. Årsmeldingen gir et rett bilde av utviklingen i Coop Innlandet SA gjennom 2021. Året 2021 ble også preget av Covid-19 pandemien, og ekstraordinære smittevernstiltak. Med mye av landet nedstengt ga dette også en hyggelig økt omsetning i de fleste av våre butikker. Gjennom strategiplanen for perioden 2022-2026 er det lagt tydelige ambisjoner for vekst og resultatutvikling. I det året som er gått er styret svært godt fornøyd med den jobben ledelsen og ansatte har gjort for å tilpasse driften i en krevende pandemisituasjon, med stadig nye og korrigerte retningslinjer fra offentlige myndigheter. Styret er imponert over den gode kontrollen ledelsen har og den grundige rapporteringen som gjøres til styret. Styret har store forventninger til fortsatt vekst og økt lønnsomhet i selskapet gjennom videreføring av kostnadsfokus, etableringer, omprofileringer og avvikling av butikker, og fortsatt vridning av eksisterende butikkportefølje mot lavprissegment innen dagligvare. Styret vil takke ledelsen og alle de ansatte for godt utført arbeid i 2021. Coop Innlandet har tegnet forsikring for styrets medlemmer og dag- lig leder for deres mulige ansvar overfor foretaket og tredjepersoner. Takk til tillitsvalgte på alle plan i Coop Innlandet for deres positive bidrag gjennom sine verv. Takken går også til alle våre medlemmer og kunder, som trofast slutter opp om våre butikker. Administrasjonen og styret i Coop Innlandet jobber kontinuerlig med å utvikle selskapet. Nyetablering, omprofilering og oppgradering av eksisterende butikker er virkemidler for å være fremtidsrettet og konkurransedyktig. Bruk av teknologiske hjelpemidler i daglig drift og ut mot kunde skal bidra til en mer effektiv hverdag for de ansatte og gi kundene en bedre handleopplevelse. Flere omprofileringer vil bli gjennomført i 2022. I første kvartal om- profilerer vi Coop Marked Dovre til Prix, og senere i år Coop Marked Ilseng til Prix. Vi er i ferd med å oppgradere vår største EXTRA-butikk som ligger på Kallerud, Gjøvik, og vi oppgraderer OBS Elverum. Ved sistnevnte har vi laget en helt ny kafé som er den første i Norge med nytt konsept, utviklet i samarbeid med OBS-kjeden. I tillegg vil flere butikker bli oppgradert i 2022. Vi jobber med å gjennomføre planen for optimal butikkstruktur i et 10-års perspektiv. Dette vil også medføre – i tillegg til omprofileringer og nye etableringer – avvikling av butikker som ikke er lønnsomme eller har et potensial for å kunne bli lønnsomme. Mange av disse krever betydelige investeringer for å kunne holde dagens standard, noe som ikke kan forsvares fra et lønnsomhetsperspektiv eller i forhold til krav om forsvarlig drift. Coop Innlandet er en betydelig eiendomsaktør med en eiendoms- masse eid av samvirkelaget, i tillegg til at samvirkelaget har eier- interesser i flere eiendomsselskaper. Coop Innlandet har 50 % eier- skap i Coop Innlandet Eiendom AS sammen med Coop Norge Eiendom AS. Ledelsen av selskapet ivaretas av Coop Innlandet SA. Selskapets primære formål er å finne egnede etableringsmuligheter for Coop Innlandet. Aktuelle etableringsmuligheter vil materialisere seg gjennom selskapet fremover. Coop Innlandet sin strategi evalueres og påbygges årlig der strategi- planen er knyttet opp mot en finansiell langtidsplan. Elementer i strategiplanen er mål for bærekraftig utvikling uttrykt gjennom reduksjon av energi, reduksjon av C0₂-utslipp, samt kasting av mat. STYRETS ARBEID AVSLUTNING UTVIKLING FREMOVER STYREMEDLEMMER 2021 Noen av de viktigste sakene som ble behandlet i styret i 2021 er: • Omprofilering av Mega Raufoss og Dombås til EXTRA • Omprofilering av Coop Marked Dovre, Kolbu, Engerdal og Ilseng til Prix • Etablering av ny EXTRA på Otta • Oppgradering av OBS Elverum, EXTRA Kallerud og Prix Sør-Fron • Utvikling av eiendommen Samvirkehjørnet Stange • Strategiarbeid med finansiell langtidsplan • Prosjekt Optimal butikkstruktur • Gjennomgang av våre eiendomsprosjekter • Salg av aksjene i Innlandsporten Eiendom AS • Status Korona-situasjonen • Rapporter fra Regionrådene • Resultat- og markedsutvikling • Rapportering fra administrasjon om daglig drift, HMS og syke- fravær Magnar Linnerud Styreleder På valg i 2023 Jan Gunnar Olbergsveen Nestleder På valg 2022 Kai Magne Rødningsby Styremedlem På valg 2023 Britt Kari Bolstad 1. vara fastmøtende På valg i 2023 Brit Holen Styremedlem På valg i 2023 Anne Kari Vik Styremedlem På valg i 2022 Jan Olav Sæther Styremedlem (ansattesrepresentant) På valg i 2023 Frode Vikholt Styremedlem (ansattesrepresentant) På valg i 2022 Anne Grete Berget Styremedlem (ansattesrepresentant) På valg i 2023

RkJQdWJsaXNoZXIy NzUzMDY=