COOP ÅRSMELDING 2021

40 41 COOP INNLANDET I ÅRSMELDING OG REGNSKAP 2021 COOP INNLANDET I ÅRSMELDING OG REGNSKAP 2021 Året 2021 ble også påvirket av Corona-situasjonen. Det ble nok et år hvor folk besøkte fritidsboligene som aldri før, og vi hadde en god omsetning på alle butikkene med mye trafikk til hytteområdene slik som Rudshøgda, Hafjell, Kvitfjell, Ringebu og Trysil. Alle de tre hypermarkedene våre på Rudshøgda, Olrud og Elverum opplevde en god vekst gjennom sommeren og høsten. Byggevaremarkedene våre fikk en sterk vekst drevet av kundenes behov for oppussing i forbin- delse med at mange tilbrakte mye tid hjemme i løpet av sommeren, tilsvarende som i 2020. Salget i 2021 ble totalt på 2,696 milliarder kroner. Dette er en vekst på 1,7 % mot forrige år. Dagligvarer hadde en vekst på 1,9 %, bygge- varer en vekst på 1,5 %. Coop Norge sine markedsandeler for 2021 tangerte tidenes høyeste markedsandel fra 2017 med 29,67 %. Kun Coop Marked og Obs tapte markedsandeler av våre kjeder. NorgesGruppen går tilbake for første gang i historien. Markeds- veksten endte på -0,4 %, hvorav prisvekst -1,9 % og volumvekst +1,5 %. Tall fra AC Nielsen viser at norsk dagligvare i 2021 hadde en tilbakegang på -0,4 % etter rekordåret 2020. I kroner er tilbakegangen på 743 millioner eks. mva. Tallene for organisk utvikling viser en nedgang for total- markedet på -1,3 % i 2021. Til tross for en liten tilbakegang mot 2020 er også 2021 et år med høy omsetning. Mot 2019 vokser 2021 med 16,7 %. Den nest høyest omset- ningen noensinne på 208,1 milliarder. Covid-19 pandemien preget også 2021. Tiltak og restriksjoner har variert gjennom året, og har også rammet forskjellig næringer og områder ulikt. Den nasjonale utviklingen fortsetter med at lavprissegmentet styrker sin posisjon ytterligere og øker markeds- andelen fra 68,3 % i 2020 til 68,5 % i 2021. En økning på +0,2 %-poeng. Coop Innlandet sin utvikling samsvarer med nasjonal utvikling. Med en vekst innen både dagligvarer og byg- gevarer er vår posisjon styrket. Det er spesielt i de befolkningsrike kommunene Ringsaker og Gjøvik hvor Obs Bygg varehusene har en markant vekst. UTVIKLING SALG OG MARKEDSANDELER COOP INNLANDET-PRISEN 2021 TIL MAKERSPACE RINGEBU Makerspace Ringebu Makerspace Ringebu er en arena for å lære og forske gjennom lek og småprosjekter. Kunnskapen kan bruk videre ifbm skole/utdanning eller fritid. Dette er en ar utforsking som inspirerer og stimulerer til nysgjerrig nytenkning blant alle aldersgrupper, både jenter og g Tilbudet bidrar til attraktivitet og et lokalsamfunn me bredt aktivitetstilbud for barn og unge, og favner på måten også de som faller utenfor de tradisjonelle frit aktivitetene. Makerspace Ringebu tilfører lokalmiljøet arena som bevarer og utvikler nærmiljøet. Både med på bærekraft, gjenbruk, eksperimentering og person utfordringer og utvikling for de som deltar, samt at d inspirasjonskilde for både små og store kommuner ti å nytt. For andre året på rad ble Coop Innlandet-prisen delt ut! es ena for het og utter. d et denne ids- en tanke lige e er en l tenke Prisen kan deles ut til personer, lag, foreninger, skoler/skoleklasser eller lignende som oppfyller ett eller flere av følgende kriterier: • Er aktiv i å bevare og utvikle nærmiljø i forhold til aktiviteter, trivsel og miljø • Viser omtanke for andre mennesker på en særskilt måte • Bidrar gjennom sitt engasjement for bærekraft til en positiv forskjell • Er en inspirasjon for andre innen bærekraft Juryen mottok totalt 17 kandidatforslag. Etter grundig gjennomgang av alle kandidater ble Makerspace Ringebu kåret til vinner av årets pris. Onsdag 15. desember hadde vi den store gleden av å besøke Makerspace Ringebu og overrekke prisen til de tre ildsjelene som står bak Makerspace Ringebu! Hva er et makerspace? Et makerspace er en form for digital sløyd, et rom fylt av verktøy og nyskapende teknologi som f.eks. 3D-printere, laserskjærere, loddebolter, symaskiner og roboter som lar deg skape ting på nye måter. Et makerspace inspirerer til å gå fra å være forbrukere til å bli en skaper ved å kombinere kunst, teknologi og vitenskap på nye måter. Omsetning 2021

RkJQdWJsaXNoZXIy NzUzMDY=