COOP ÅRSMELDING 2021

5 COOP INNLANDET I ÅRSMELDING OG REGNSKAP 2021 Coop Innlandet er en av Innlandets største private bedrifter. Vi er en handelsbedrift som er eiet av våre kunder og skiller oss dermed fra våre konkurrenter innen detaljhandel. Ved utgangen av 2021 var vi over 104.000 medeiere i Coop Innlandet. Coop sin forretningside er at vi skal skape nytte for våre med- eiere. Det er gledelig at hele 44 millioner kroner ble utbetalt som kjøpeutbytte og medlemsfordeler til våre medeiere i 2021. Dette er på samme rekordnivå som i fjor og er med på å understøtte selve formålet og styrken i vår egenart. Vi er ca. 1000 medarbeidere i våre 62 butikker i 24 kommuner i Innlandet som hver dag arbeider for å levere gode opplevelser til våre kunder. Ambisjonen er å være de beste i markedet på kundeopplevelser uansett hva du handler, og ser vi på tilbake- meldingene fra våre medeiere tyder disse på at vi arbeider i riktig retning. Netto omsetning ble i 2021 på ca. 2,7 milliarder kroner. Vi hadde en vekst innen dagligvarer på 1,9%, samt en vekst på 1,5 % innen byggevarer sammenliknet mot rekordåret 2020. Starten på året indikerte vekst i henhold til budsjett. Denne veksten er også påvirket av Corona-epidemien, så vi forventer noe redusert omsetning i 2022. Coop Innlandet fikk i 2021, etter kostnadsføring av kjøpeutbytte til våre medlemmer og før skatt, et resultat på 30 millioner kroner. Resultatet er noe lavere enn for 2020. I tillegg er kjøpeutbyttet til våre medlemmer på samme rekordnivå som i 2020. Dagligvarebransjen var i 2021 preget av høy vekst. Samtidig opplever vi forsterket konkurranse, høy lønnsvekst og press på marginer, noe som krever målrettet arbeid for å tilpasse virk- somheten til et tøffere marked. Bransjeglidning og netthandel er øvrige stikkord i norsk detaljhandel som påvirker alle aktører. I Coop er vi stolte over å være annerledes, spesielt når over- skuddet skal deles og medeierne får sitt kjøpeutbytte. Det jobbes kontinuerlig med å tilby våre medeiere medlemsnytte både i våre butikker og gjennom samarbeidsavtaler med eksterne aktører. Medlemsfordelene er med på å gi våre lojale kunder svært gode og relevante tilbud. 4 Opptjeningen av kjøpeutbytte og andre medlemsfordeler preges av at også 2021 ble et annerledes år. Færre utenlandsreiser, kantine- og restaurantmåltider og mer tid i hjemmet, har ført til vekst for dagligvarebutikkene og byggevarehusene i Coop. Blant Coop sine kjeder er det særlig lavpriskjeden Extra som har utmerket seg de siste årene som vekstvinneren i norsk dagligvarebransje. I Coop arbeider vi kontinuerlig med å forbedre handleopplevelsen. Mer personifisert og tilpassede tilbud, samt forenkling i betalings- punktet i butikkene er godt mottatt hos våre medeiere. Coop- appen er et sentralt element for våre medeiere for å orientere seg ommedlemsfordeler, motta medlemstilbud, holde oversikt over kjøpeutbytte, i tillegg til å benyttes som betalingsfunksjon i butikk. Over 1,1 million medeiere nasjonalt bruker nå Coop- appen. Bærekraft og forbedring i handleopplevelsen er fokusområder for Coop Innlandet fremover. Det er satt i gang et omfattende arbeid med å iverksette energireduserende løsninger i butikkene. I 2021 reduserte vi forbruket vårt med 5 028 304 kWh. Dette, sammen med fokus på å redusere matsvinn, vil redusere vårt fotavtrykk for utslipp av C02. Tilpasning av butikkportefølje, bruk av teknologi, generell butikkstandard og det personlige kunde- møte, er alle viktige elementer i vårt forbedringsarbeid. Dette arbeidet fortsetter med full fart inn i 2022 hvor vi vil gjennomføre ytterligere bærekrafttiltak og hver dag jobbe med å forbedre kundeopplevelsen. Dag Roger Rinde Administrerende direktør Kjære medeier

RkJQdWJsaXNoZXIy NzUzMDY=