COOP ÅRSMELDING 2021
37 Korona og Coop Innlandet 2021 har vært preget av å være nok et år med pandemi, noe som har påvirket oss alle i vår arbeidshverdag. Det er likevel kommet noe positivt ut av koronapandemien. De siste par årene har ført til økt fokus på de ulike yrkesgruppene i samfunnet og deres betydning for å få hjulene til å gå rundt. Våre medarbeidere i butikkyrket har fått et løft som de fortjener. Ca. 90 % av våre medarbeidere jobber i våre dagligvarebutikker og innehar en samfunnskritisk rolle. De viktigste oppgavene har vært å opprettholde en trygg og god butikkdrift som sikrer trygg, god og tilstrekkelig matforsyning til våre medeiere og kunder. Beredskapsgruppa i Coop Innlandet består av Hovedtillitsvalgt, Hovedverneombud, Adm. Direktør, Driftsdirektør og HR- og organisasjonsdirektør. Beredskapsgruppa har hatt hyppige møter og fulgt koronasituasjonen tett. Og tross en situasjon der vi tidvis ikke har kunnet møttes fysisk, har digitale plattformer vært en viktig og naturlig del når det kommer til møter, kurs og opplæring. Det ble gjennomført en medarbeider- undersøkelse for å kartlegge hvordan våre medarbeidere opplevde sin arbeidshverdag under pandemien. Oppsummert følte de fleste seg trygge, godt ivaretatt og fikk nødvendig informasjon, men de kjente også på økt belastning med økte oppgaver med blant annet smitteverntiltak. Informasjon og internsamarbeid Informasjonsavisa Innlandsposten publiseres månedlig for å formidle hva som rører seg i vårt samvirkelag, samt viktig og nyttig informasjon for våre medarbeidere. Vårt Intranett er også en viktig informasjons- kanal for å nå ut til alle våre medarbeidere. Formelle arenaer for saker hvor arbeidsmiljø er tatt opp/drøftet og for- søkt løst er: Samarbeids- og arbeidsmiljøutvalg (SAMU), Forhandlings- utvalg, ledergruppemøter og øvrig kontakt mellom tillitsvalgte, vernetjenesten, medarbeidere og ledelsen. MEDARBEIDER OG MILJØ Coop Innlandet er opptatt av våre medarbeidere og et godt arbeidsmiljø. Dette gjøres gjennom å sørge for en god og rettferdig personalpolitikk, årlige medarbeider- samtaler, nødvendig opplæring og utviklingsmuligheter. Etter nesten to år med pandemi fikk vi gjennomført den årlige ledersamling. Årets ledersamling hadde ledelse som gjennomgående tema, der vi hadde både eksterne og interne foredragsholdere. Samlingen er en viktig arena for kompetanseheving, erfaringsutveksling, samt for å hente motivasjon for videre jobb som leder. Sykefraværet i Coop Innlandet Målsettingen for Coop Innlandet er at det totale sykefravær ikke skal overstige 6 %, hvorav maksimum 2 % korttidsfravær og 4 % langtidsfravær. Det totale sykefraværet for Coop Innlandet i 2021 ble 7,64%. Fordeling av sykefraværet ble følgen- de: Egenmelding 1,39 %, sykemelding inntil 16 dager 2,76 %, over 16 dager 4,88 %. Det har vært et markant skifte i fraværet i pandemiårene 2020 og 2021 der både korttidsfravær og langtidsfravær er høyere. Det totale fraværet for disse to årene er omtrent likt, men korttidsfraværet for 2021 er noe høyere enn 2020. Balanse mellom kvinner og menn 68,6 % av våre medarbeidere er kvinner. Av våre butikksjefer/ hypermarkedssjefer/salgssjefer er 53,78 % kvinner og 46,22 % menn. Det har det siste året vært en økning på ca. 2 % på antall menn i denne gruppa. Leder- gruppen har bestått av 3 menn og 2 kvinner. Styret består av 8 personer hvorav 3 (37,5 %) er kvinner. Av års- møtets 30 representanter er 16 kvinner (53,33 %). Av de siste faste stillinger som er lyst ut i Coop Innlandet, var 62 % av søkerne kvinner. Ved stillinger med utvidet ansvar som for eksempel butikksjef eller assisterende butikksjef, ser vi at andel menn som søker er noe høyere enn det generelle gjennomsnittet. Kjønnsfordeling mellom deltidsansatte: 72 % kvinner og 28 % menn Det var totalt uttak av 533 uker med foreldrepermisjon, der kvinner gjennomførte 72 % av registrert foreldre- permisjonen. Likebehandling som prinsipp Deltidssituasjonen Ved utgangen av 2021 hadde Coop Innlandet 975 medarbeidere fordelt på 567 årsverk. Av disse hadde 80 % deltidsstilling. Dette betyr at vi har hatt en liten nedgang i antall ansatte, samtidig som antall årsverk har økt noe. Dette indikerer at flere medarbeidere i Coop Innlandet har fått større stillingsprosent. 80 % av de som jobber i Coop Innlandet har deltidsstilling. 47,42 % av de med deltidsstillinger har 20 % eller mindre, der det i hovedsak er studenter som jobber ved siden av å gå på skole. Coop Innlandet har gjennomført en kartlegging i forhold til deltids- situasjonen hos oss. Undersøkelsen var sendt på e-post til alle våre medarbeidere, svarprosenten var 51 %. Utdrag fra undersøkelsen: 54,5 % svarte at de jobbet deltid på grunn av at bedriften ikke kunne tilby høyere stillingsprosent. Resterende 45,5 % opplyste at dette var med bakgrunn i andre ting som for eksempel familiesituasjon, egen helse, annet arbeid, ikke ønske om større stilling, student, osv. På spørsmål om hva de ville svart dersom de fikk tilbud om 100 % stilling, fordelte svaret seg slik: • 60 % ville ha svart ja • 40 % ville ha svart nei Av de som ville ha takket nei til en 100 % stilling, var det stor variasjon på hvor stor stilling de ønsket seg: • 0,8 % ønsket seg 90 % stilling • 17,4 % ønsket seg 80 % stilling • 7,4 % ønsket seg 70 % stilling • 5 % ønsket seg 60 % stilling • 17,4 % ønsket seg 50 % stilling • 32,2 % ønsket seg 40 % stiling • 19,8 % ønsket annen stillingsstørrelse enn disse som er listet. 37 % vil i stor grad være villig til å jobbe helg og 36 % vil i stor grad være villig til å jobbe kveld. 63 % har ikke søkt på større stilling eller bedt sin leder om større stillings- prosent. Coop Innlandet har opprettet en prosjektgruppe bestående av tillitsvalgte, butikksjefer, Driftssjef og HR. Denne gruppa skal se på mulige tiltak for å redusere andelen av ufrivillig deltid. 36 COOP INNLANDET I ÅRSMELDING OG REGNSKAP 2021
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzUzMDY=