COOP ÅRSMELDING 2021

Markedsføring og merking i butikk Prosjektet har lagt vekt på at lokalmatavdelingene skal fremstå med inspirasjon, lokale tilbud, og spennende oppskrifter. Både fra det helt nære området rundt butikken, men også den regionale matkulturen i hele Innlandsområdet. Det er laget egne lokalmataviser for de største butikkene i tillegg til markedsføring på digitale flater. Vekst, prosjekter og resultater Prosjektet har tatt utgangspunkt i trender i Innlandsområdet og har hatt størst innsatsfaktorer i varegruppene med størst vekst. Her kan det nevnes at de største produktområdene er ren fisk, rent kjøtt, og lokalt bryggede øl-produkter. Prosjektplan 2021 hadde sommål å gjennomføre 15 utrullinger i butikker med størst vekstpotensial. Det er prioritert turist- vegen langs E6 fra Innlandsporten til Dombås, samt fra Espa og oppover Østerdalen. Prosjektet gjennomførte 19 utrullinger i 2021, så vi er svært godt fornøgde med tempoet i utrullingen! I 2021 solgte butikkene i Coop Innlandet lokalmat for 65 MNOK. Det er en økning på vanvittige 30% fra 2020(!) Dette er langt over markeds- veksten i området og samvirkelaget er meget godt fornøgd med første steg i prosessen og styrer mot et nivå på salg av lokalmat på 100 MNOK i 2025! Prix Innlandsporten v/ Andreas Westlie Olsen Vi satte oss et hårete mål for 2021 og sa vi skulle omsette for 1 MNOK. Vi klarte 1,3 MNOK – det er jo helt rått! For vår del fokuserte vi tidlig på å få avdelinga inn i skiftplanen, bytte eksponering ofte, samt ha kontinuerlig fokus på at denne avdelinga alltid skal skinne. Og dette har virkelig gitt resultater. Vi har til og med kunder som reiser fra Eidsvoll, kun for å handle i vår lokalmatavdeling! Da kan man virkelig si at man tilbyr kundeverdi man ikke får alle andre steder. Samtidig vil jeg trekke frem produsentene som en nøkkelfaktor. De har virkelig stått på for oss, kommer med materiell, og har i tillegg hjulpet oss med å fronte egne produkter. I tillegg gjør de ansatte en fenomenal jobb i hverdagen, og de synes det er motiverende og gøy med alle de positive tilbakemeldingene vi får tilknyttet lokalmatavdelingen. Obs Rudshøgda v/ Elisabeth Wiken Vi startet med å gi ansvaret til én person for å sikre en systematisk tilnærming og god oppføling. Hos oss laget vi et eget lokalmatområde der det raskt ble et område med høy prioritet grunnet god margin og stort omsetningspotensial. Og her har Coop Innlandet lagt ned et godt stykke arbeid for å legge til rette for sortimentet, samt for å sette dette i system. Responsen fra kundene har vært veldig bra fra dag én, med både godt salg og gode tilbakemeldinger om at dette er noe de virkelig har ønsket seg. Det er i tillegg gøy å se at også ansatte motiveres av denne satsningen. Både gjennom ukentlig benchmarking mellom vare- husene, men også gjennom gode tilbakemeldinger fra kunder direkte. Vi satte et høyt mål for 2021. Ikke bare nådde vi det, vi passerte det! Det er vi skikkelig fornøgd med. Extra Fåvang v/ Dag Marius Kvernes Vi klinka til og bygde i praksis en liten butikk i selve butikken. Dette gjorde at vi kunne utvide sortimentet der tilbakemeldingene fra kundene har vært svært positive. Dette ser vi både gjennom løpende kunde- målinger, men også muntlig i butikken der kundene synes lokal- produserte matvarer er veldig spennende. Det som er gøy er at dette fenger både faste kunder, men også turistene som handler mye lokalmat hos oss. Lokalmatavdelingen vår har faktisk blitt en snakkis på bygda, og det er vi butikkansatte veldig stolte av. Og for vår del er det også god butikk å selge lokalmat der det både gir god omsetning, men også redusert svinn. Så det er vinn-vinn både for oss, kunden og for miljøet. Også er det jo veldig gøy å skille seg litt ut ved å kunne tilby det lille ekstra kontra konkurrentene våre. Lokalmatavdelingen vår har blitt en snakkis på bygda! Det er vi veldig stolte av. Vi satte et høyt mål for 2021. Ikke bare nådde vi det, vi passerte det! Vi har kunder som reiser helt fra Eidsvoll kun for å handle i lokalavdelinga vår! 27 COOP INNLANDET I ÅRSMELDING OG REGNSKAP 2021 26 COOP INNLANDET I ÅRSMELDING OG REGNSKAP 2021 Erfaringer fra noen av våre butikker: En liten smakebit av våre leverandører

RkJQdWJsaXNoZXIy NzUzMDY=