COOP ÅRSMELDING 2021

24 25 COOP INNLANDET I ÅRSMELDING OG REGNSKAP 2021 COOP INNLANDET I ÅRSMELDING OG REGNSKAP 2021 PROSJEKT LOKALMAT COOP INNLANDET 2021 Coop Innlandet – vi skal bli best på lokalmat Hvorfor satser Coop Innlandet på lokalmat? Lokale matvarer basert på lokale ressurser har et stort potensial, og er viktig mener vi dersom man skal kunne benytte de lokale ressursene som vi har rikelig av i Norge. Sett fra et bærekraft- perspektiv mener vi i Coop Innlandet det er viktig å legge til rette for at lokale matprodusenter skal ha et sted der de kan selge sine produkter. I tillegg så vi i 2020 en nasjonal vekst innen lokalmat på 660 MNOK, nesten 3 prosentpoeng høyere vekst enn dagligvare- markedet. Coop Innlandet besluttet derfor å lage et stort prosjekt i hele salgsområdet. Hovedstrategien er å fremme produkter fra mat- og drikkeprodusenter med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode. I tillegg har Coop Innlandet et dryss av nasjonale bestselger- produkter i alle sine utsalgssteder. Prosjektplanen var å rulle ut 15 planlagte salgsmoduler i bestemte butikkbeliggenheter i 2021. Vi klarte 19, så det er vi veldig fornøgd med! ØKTE SALGET AV LOKALMAT MED 30% I 2021! Målsetningen for 2021 var å nå et salgsnivå på 65 MNOK fra fjorårets 50 MNOK, det vil si en vekst på 30 %. Dette klarte vi. Målet er at samvirkelaget skal være det beste utsalgsstedet i hele regionen innen vareområdet Lokalmat. Involvering, eierskap og integrering i butikk Samvirkelaget har lagt vekt på opplæring og eierskap med god kompetanse i hver butikk, og det er laget et inspirasjons-tre som beskriver nødvendige kompetanseområder. I tillegg er det lagt vekt på at vareområdet Lokalmat skal være integrert som en del av butikkens kundevei slik at oversikten over varegruppene tørr, kjøl og frys er samlet og komprimert på ett sted i kundeveien. Coop Innlandet ser også stor salgsvekst i markedet for gave- pakninger innen lokalproduserte matvarer, noe som kunden tydeligvis setter stor pris på da pakningene er godt egnet som overraskelsesgaver til både formelle og uformelle lag. Sortimentsstandard Coop Innlandet skal ha et tett samarbeid med lokale mat- produsenter, og har i 2021 utvidet sortimentsbredden fra 600 til 1100 produkter. Produktene kommer fra ca 100 lokale produsenter, distribuert gjennom 30 leverandører. Sortimentet er sammensatt fra regioner i hele Innlandet, slik som Østerdalen, Mjøs-området og Gudbrandsdalen helt mot vest, avgrenset geografisk ved Skeimo i Skjåk kommune. Registrering i lokalmat.no Alle leverandører må registrere seg på lokalmat.no Intern revisjon – vil brukes i videre arbeid med kvalitet og trygg mat i Coop. Oppdateres en gang i året. Ekstern revisjon – felles standard for revisjon, utarbeidet i samarbeid mellom dagligvarekjedene, Horeca- bransjen og Matmerk. Alle produktene må være registrert i EDP-basen. EDP-basen er daglig- varebransjens informasjonskilde til rett produktinformasjon. Mikrobryggerier må i tillegg melde seg inn i Bryggeri- og drikkevare- foreningen. Revisjon: Intern/ekstern revisjon Tradesolution EPD-nr BROD VI GÅR ALDRI PÅ KOMPROMISS MED MATTRYGGHET!   VERIFISERING OG GODKJENNING AV LEVERANDØRER ØKNING I SALG 30% LOKALE PRODUSENTER 100 1100 PRODUKTER

RkJQdWJsaXNoZXIy NzUzMDY=