ÅRSMELDING & REGNSKAP 2023
Utgiver: Coop Innlandet SA Design og trykk: Flisa Trykkeri AS 2 I ÅRSMELDING 2023 coop.no coop innlandet
INNHOLD Kjære medlem 5 Butikkoversikt 6 Vår eierorganisasjon 8 Tillitsvalgte 9 Våre verdier 10 Medlemsutvikling 11 Medlemsfordeler 14 Organisasjonskart 17 Bærekraft og samfunnsansvar 18 Kildesortering 20 Bærekraftige kuldemedier 22 Lokalmat 26 Egne merkevarer 30 Medarbeidere og miljø 32 Tilbakemeldinger fra våre kunder 40 Coop Innlandet-prisen 42 Butikkprosjekter 44 Utvikling 46 Styrets beretning 48 Selskapsstruktur 54 Elbil-lading og fornybare drivstoff 56 Styrets arbeid 58 Regnskap og resultatutvikling 60 Årets verdiskapning 61 Resultatregnskap 62 Balanse 63 Kontantstrømoppstilling 66 Noter 67 Revisjonsberetning 78 ÅRSMELDING 2023 I 3
” I Coop er vi stolte over å være annerledes, spesielt når medlemmene får sitt kjøpeutbytte. Dag Roger Rinde Administrerende direktør 4 I ÅRSMELDING 2023
ÅRSMELDING 2023 I 5 Coop sin forretningside er å skape nytte for våre medlemmer. Da er det gledelig å se at hele 43,3 millioner kroner ble utbetalt som kjøpeutbytte og medlemsfordeler til våre medlemmer i 2023. Det er på tilsvarende nivå som i 2022 og er med på å understøtte selve formålet og styrken i vår egenart. Vi er ca. 900 medarbeidere i våre 51 butikker i 23 kommuner i Innlandet som hver dag arbeider for å levere gode opplevelser til våre kunder. Ambisjonen er å være de beste i markedet på kundeopplevelser uansett hva du handler, og vi ser på tilbakemeldinger fra våre medlemmer at vi arbeider i riktig retning. Netto omsetning ble i 2023 på ca. 2,7 milliarder kroner. Vi hadde en positiv utvikling på dagligvarer med 5,0 % vekst, og negativ utvikling på byggevarer på minus 7,0 % sammenliknet mot 2022. Byggevaremarkedet hadde en sterk nedgang på grunn av konjunkturendringer, og dette har truffet markedet i Innlandet hardt i 2023. Coop Innlandet fikk i 2023, etter kostnadsføring av kjøpeutbytte til våre medlemmer og før skatt, et resultat på -8,3 millioner kroner. Resultatet er noe lavere enn for 2022, men kjøpeutbyttet til våre medlemmer ble noe høyere på grunn av høyere omsetning. For å sikre at Samvirkelaget innretter virksomheten på en effektiv og rasjonell måte til det beste for medlemmene, har styret i Coop Innlandet lagt en viktig føring som tilsier at vi jobber med å skape lønnsom vekst i perioden fremmot 2028. Dette inkluderer at vi jobber med målrettede tiltak for å snu butikker med negative resultater. I de tilfeller hvor butikker har vært drevet med negative resultater over flere år, og vi ikke lykkes med å skape positive resultater, vil avvikling vurderes. I tillegg jobber vi systematisk for å etablere nye butikker i områder hvor mange av våre medlemmer bor. Dagligvarebransjen var i 2023 preget av moderat vekst generelt, men sterk vekst innenfor lavprissegmentet. Vi opplever også forsterket konkurranse, høye energipriser, høy lønnsvekst og kraftig press på marginer. Det observeres i media at både politikere og journalister mistenker dagligvarebransjen også i 2023 for å ta ut økte marginer. Situasjonen er det motsatte. I sisteleddet er marginene enda lavere i 2023 enn i 2022. For Coop Innlandet medfører dette en kraftig resultat- reduksjon for 2023, noe som igjen krever målrettet arbeid for å tilpasse virksomheten til et tøffere marked. Bransjeglidning og netthandel er øvrige stikkord i norsk detaljhandel som påvirker alle aktører. I Coop er vi stolte over å være annerledes, spesielt når medlemmene får sitt kjøpeutbytte. Det jobbes kontinuerlig med å tilby våre medlemmer medlemsnytte, både i våre butikker og gjennom samarbeidsavtaler med eksterne aktører. Medlemsfordelene er med på å gi våre lojale kunder svært gode og relevante tilbud. Blant Coop sine kjeder er det særlig lavpriskjeden Extra som har utmerket seg de siste årene som vekstvinneren i norsk dagligvarebransje. Vi arbeider hele tiden med å forbedre handleopplevelsen. Coop-appen er et sentralt verktøy for våre medlemmer når det kommer til å orientere seg ommedlemsfordeler, motta personifiserte medlemstilbud, holde oversikt over kjøpeutbytte, samt å benytte Coopay som betalingsfunksjon i butikk. Over 1,3 millioner medlemmer nasjonalt bruker nå Coop-appen. Bærekraft og forbedring i handleopplevelsen er fokusområder for Coop Innlandet fremover. Vi jobber videre med fokus på å redusere matsvinn vil redusere vårt fotavtrykk for utslipp av C02. Tilpasning av butikkportefølje, bruk av teknologi, generell butikkstandard og det personlige kundemøte er viktige elementer i vårt forbedringsarbeid. Dette arbeidet fortsetter med full fart inn i 2024 hvor vi vil gjennomføre ytterligere bærekrafttiltak og hver dag jobbe med å forbedre kundeopplevelsen. Dag Roger Rinde Administrerende direktør KJÆRE MEDLEM Coop Innlandet er en av Innlandets største private bedrifter. Vi er en handelsbedrift som er eiet av våre kunder og skiller oss dermed fra våre konkurrenter innen detaljhandel. Ved utgangen av 2023 var vi mer enn 109.000 medlemmer i Coop Innlandet.
6 I ÅRSMELDING 2023 Skeimo Oversikt over bu på kommuner, fordelt på regioner per 31.12.2023: Region Gudbrandsdal Dovre: Coop Prix Dovre og Extra Dombås Skjåk: Extra Skeimo Sel: Extra Otta Nord-Fron: Coop Marked Skåbu, Extra Vinstra, Obs Bygg Vinstra, Extra Sødorptunet, Trend Vinstra Sør-Fron: Coop Prix Sør-Fron Ringebu: Extra Ringebu, Trend Ringebu, Elon, Extra Fåvang Øyer: Coop Prix Tretten og Extra Hafjell Gausdal: Coop Prix Vestre Gausdal Lillehammer: Coop Mega Lillehammer Region Hedmark Ringsaker: Obs Hypermarked Rudshøgda, Obs Bygg Rudshøgda, Extra Fabrikkvegen, Obs Hypermarked Olrud, Obs Bygg Olrud Hamar: Extra Maxi, Coop Prix Ajer, Coop Prix Børstad Stange: Extra Vikasenteret, Coop Mega Stange, Coop Prix Ilseng, Coop Prix Innlandsporten Region Vestoppland Nordre Land: Extra Dokka Gjøvik: Extra Biri, Coop Prix Snertingdal,Extra Kallerud, Obs Bygg Kallerud, Vestre Toten: Extra Raufoss Østre Toten: Extra Lena, Coop Prix Kolbu Region Øst Hedmark Stor-Elvdal: Prix Koppang Rendalen: Coop Marked Øvre Rendal Åmot: Extra Rena Elverum: Extra Grindalsmoen, Obs Hypermarked Elverum Trysil: Coop Byggmix Trysil , Coop Mega Trysil, Kjøkken og Hjem, Trysilsenteret, Trend Trysil, Husets Kafé, Coop Marked Ljørdalen Engerdal: Coop Prix Engerdal Åsnes: Extra Flisa Dom Dovre
ÅRSMELDING 2023 I 7 Otta Engerdal Ljørdalen Flisa Rena Koppang Elverum Olrud Maxi Vikasenteret Fabrikkvegen Rudshøgda Snertingdal Fåvang Sør-Fron Skåbu Vinstra Sødorptunet Ringebu Lillehammer Hafjell Vestre Gausdal Tretten Biri Kallerud Lena Raufoss Kolbu Dokka Ilseng Stange Innlandsporten Trysil Øvre Rendal utikkportefølje mbås
Ansattevalgte Medlemsvalgte REGIONRÅDENE TILLITSVALGTE 2023 > MEDLEMSORGANISASJON Coop Innlandet er en medlemseid organisasjon, og organisert som regionmodell. Årsmøtet er Coop Innlandet SA sitt høyeste organ og består av 30 representanter. 20 medlemsrepresentanter og 10 ansattrepresentanter. Årsmøtet skal påse at laget blir ledet og at formålet fremmes i samsvar med den alminnelige lovgivning, lagets vedtekter, samt Årsmøtets beslutninger. Coop Innlandet er inndelt i fire regioner: Gudbrandsdalen, Hedmarken, Vestoppland og Øst Hedmark. Hver region har et regionråd som består av årsmøterepresentanter og vararepresentanter, og er satt sammen av medlemsvalgte og ansattvalgte, etter antall medlemmer/medeiere og utførte timeverk i regionen. Regionrådene fungerer som debatt- og høringsorgan i organisatoriske og driftsmessige saker, samt som bindeledd mellom medlemmene og administrasjonen, styret og årsmøte. Gjennom denne kontakten skal regionrådet ivareta medlemmenes interesser i regionen. 8 I ÅRSMELDING 2023 Region Gudbrandsdalen Å R S M Ø T E T I C O O P I N N L A N D E T S T Y R E T V A L G K O M I T E V A L G K O M I T E Region Hedmarken Region Vestoppland Region Øst-Hedmark
REGION GUDBRANDSDALEN Medlemsvalgte Anne Marte Kamp Årsmøte/ Regionråd Åge Langsethagen Årsmøte/ Regionråd Erik Stenumgaard Årsmøte/ Regionråd Mari Trøite Thøring Årsmøte/ Regionråd Anita Sletten Nuvstad Vara/Regionråd Jørund Hassel Vara/Regionråd Katrin Gustavsson Vara/Regionråd Bjørn Ulekleiv Vara/Regionråd Ansattvalgte Venke Helen Sletten Årsmøte/Regionråd (sluttet 2023) Ruth Lillian Isene Aanekre Årsmøte/Regionråd Cornelia Alhovik Årsmøte/Regionråd Marianne Opsahl Vara/Regionråd Øyvind Tengesdal Vara/Regionråd Jon Arne Øverjordet Vara/Regionråd REGION VESTOPPLAND Medlemsvalgte Aud-Karin Grøtberg Årsmøte/Regionråd Bjørn Stenvold Årsmøte/Regionråd Finn Olav Rollijordet Årsmøte/Regionråd Lars Helge Narum Furulund Årsmøte/Regionråd Inge Juvkam Vara/Regionråd Jorun Wills-Hammer Vara/Regionråd Tore Hagebakken Vara/Regionråd Arne-Jørgen Skurdal Vara/Regionråd Ansattvalgte Helen Løvstad Årsmøte / Regionråd Kristin Tokvam Vara / Regionråd Ann Kristin Hanstad Vara/Regionråd Tom Nikolai Ødegård Vara/Regionråd REGION HEDMARKEN Medlemsvalgte Elin Christine Nydal Lierstuen Årsmøte/Regionråd Anders Wiland Skumsnes Årsmøte/Regionråd Trond Fjellum Årsmøte/Regionråd Irene Sætran Årsmøte/Regionråd Ingvar Schjerpen Årsmøte/Regionråd Gunvår Flengsrud Årsmøte/Regionråd Marius Hohjem Årsmøte/Regionråd Markus Løvsletten Opheim Vara/Regionråd Odd-Arne Pram Vara/Regionråd Arnfinn Ingvar Honseth Vara/Regionråd Tore Stenseth Vara/Regionråd Ansattvalgte Unni Fodnes Årsmøte/Regionråd Kjetil Olsen Årsmøte/Regionråd Rolf Magne Nordølum Årsmøte/Regionråd Iver Skjerve Vara/Regionråd Ola Grøndalen Vara/Regionråd Erik Sukkestad Vara/Regionråd REGION ØST-HEDMARK Medlemsvalgte Espen Andrè Kristiansen Årsmøte/Regionråd Gry Torgals Årsmøte/Regionråd Ragnhild Ensrud Årsmøte/Regionråd Kjersti Rinde Omsted Årsmøte/Regionråd Jan Tore Myrbakken Vara/Regionråd Erik Stenhammer Vara/Regionråd Inge Viken Vara/Regionråd Roy Heine Olsen Vara/Regionråd Ansattvalgte Ann May Waaler Årsmøte/Regionråd Aleksander Ludvigsson Årsmøte/Regionråd Anne Berit Halberg Nunez Årsmøte/Regionråd Tore Danielsen Vara/Regionråd Ole Fredrik Bergersen Vara/Regionråd Margareth Lyseggen Vara/Regionråd Styret Medlemsrepresentanter Magnar Linnerud Styreleder Jan Gunnar Oldbergsveen Nestleder Kai Magne Rødningsby Medlem Tove Myhren Medlem Anne Kari Vik Medlem Gunn Mari Sund Rusten 1. vara fast møtende Kai Smeby 2. vara Rannveig Merete Hovde 3. vara Anders Wiland Skumsnes Ordfører Årsmøte Bjørn Stenvold Varaordfører Årsmøte Ansattes representanter Anne Grete Berget Fast Jan Olav Sæther Fast Frode Vikholt Fast Mona Hubred 1. vara Dag Marius Kvernes 2. vara Andreas Amb 3. vara Elisabeth Wiken 4. vara Lise Nysæther 5. vara Valgkomite Medlemmenes valgkomite Kjell Borglund Leder Gunnar Åvangen Medlem Gunvår Flengsrud Medlem Morten Alm Birkeland Medlem Jorun Wills-Hammer Personlig vara – Vestoppland Konrad Soglo Personligvara – Gudbrandsdalen Hans Martin Gaaserud Personlig vara – Hedmarken Tove Rigmor Berg Personlig vara – Øst-Hedmark Ansattes valgkomite Øyvind Bøhmer Unni Fodnes Venke Helen Sletten (Sluttet sommer 2023) Anne Berit Halberg Nunez ÅRSMELDING 2023 I 9
10 I ÅRSMELDING 2023 VÅRE VERDIER TILTRO TIL EGENART Gjennom økonomisk effektiv og profesjonell drift søker vi å maksimere nytten for medlemmer og forbrukere. INNFLYTELSE Medlemmenes innflytelse, medarbeidernes synspunkter og en aktiv dialog med omverdenen skal forme vår virksomhet. OMTANKE Vi viser omtanke for mennesker, dyr og miljø, og arbeider for en bærekraftig samfunnsutvikling. ÆRLIGHET Forbrukerne skal føle seg trygge når de handler i våre butikker, og ha tillit til at de får opplysninger om varene og virksomheten som kan ha betydning for deres valg. NYTENKENDE Vi skal dra nytte av ny kunnskap og teknologi, og påvirke utvikling i samsvar med forbrukernes interesser. V ERD I KOMPA S S
109 204 TOTALT ANTALL MEDLEMMER PR. 31.12.23 5 431 NYE MEDLEMMER I 2023 ÅRSMELDING 2023 I 11 I 2023 fikk Coop Innlandet 5 431 nye medlemmer, og hadde ved årets slutt 109 204 medlemmer.
12 I ÅRSMELDING 2023
ÅRSMELDING 2023 I 13 OVERSIKT OVER ANTALL MEDLEMMER PR. 31.12.2023 PR. REGION 22 280 Region Gudbrandsdalen Region Hedmarken Region Vestoppland Region Øst Hedmark 32 778 23 968 19 155 11 023 Ikke tilordnet en region UTVIKLING ANTALL MEDLEMMER DE SISTE 10 ÅR 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 109 204 107 513 104 074 100 365 96 276 92 412 88 826 84 290 80 509 61 446
KJØPEUTBYTTE TOTALT TOTAL MEDLEMSNYTTE 43,3 DET SKAL LØNNE SEG Å VELGE COOP 14 I ÅRSMELDING 2023 Våre medlemmer får både 1 prosent kjøpe- utbytte på alt de handler hos oss, medlems- kupp, medlemsbonus, samt medlemsbonus hos våre mange samarbeidspartnere. Coop har et samarbeid med flere aktører i ulike bransjer for å kunne gi attraktive tilbud til våre medlemmer og øke medlemsnytten. Det skal lønne seg å være medlem. Coop Innlandet har også i år høy utbetaling av kjøpeutbytte, med totalt 43,3 millioner kroner. I tillegg kommer rabatter på produkter gitt gjennommedlemstilbud. Av disse 43,3 millionene mottok våre medlemmer 30,1 millioner fra handel i eget samvirkelag, mens 13,2 millioner kommer gjennom handel i andre samvirkelag og fra våre samarbeidspartnere. Hvis vi tar med verdikuponger, medlemskupp og tilsvarende, er det totale medlemsnytten i Coop Innlandet om lag 102 millioner! MILLIONER 102 MILLIONER
ÅRSMELDING 2023 I 15 MEDLEMSBONUS FRUKT OG GRØNT 10,7mill ÄNGLAMARK 0,7mill CIRCLE K 2,5mill YX 4,5mill Å STRØM 0,4mill GJENBRUK HANDLENETT 0,4mill ØKNING 0,9 MILL Det lønner seg å velge Coop! 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 19,9 MILL 23,7 MILL 26,1 MILL 35,7 MILL 37,5 MILL 40,2 MILL 44,9 MILL 44,1 MILL 42,4 MILL 43,3 MILL Utvikling i kjøpeutbytte i årene 2014–2023.
*Gjelder ikke i konkurrerende dagligvare- eller byggevareforretninger, og gjelder opptil 2.500 kr i bonus pr. år. Eff. rente 25,1 %, 15.000 kr 0/12 mnd. Kostnad 1.587 kr. Totalt 16.587 kr. **Gjelder ikke avgiftsfri diesel. Les mer om alle fordelene på coop.no/medlem. 45 øre** medlemsbonus når du tanker hos Circle K. Gjelder også betjente Best-stasjoner 2 % bonus på strømforbruk og 200 kr i velkomstbonus. Bestill nå på telefon 38 60 85 00 eller på coop.no/los Minst 600 kr i rabatt hver gang du bestiller ferie fra Ving - Norges største reisearrangør. Alltid best pris på coop.no/ving Få med deg medlemskuppene på e-post, coop.no eller i Coop-appen 1 % bonus hos Coop + 0,5 % alle andre steder* med Coop Mastercard. Søk på coop.no/mastercard Skann medlemskortet eller appen i kassen, så får du minimum 1 % kjøpeutbytte på alt du handler Personlige kuponger som gir ca. 20 % avslag 55 øre medlemsbonus pr. liter når du fyller drivstoff hos YX Som medeier har du mulighet til å kjøpe Storebrands forsikringer, og du får hele 15 % rabatt på skadeforsikringer, 200 kr i velkomstbonus i tillegg til en rekke andre fordeler. Les mer og bestill på coop.no/forsikring Få 8 % medlemsbonus på lading av elbil hos Mer. Aktiver din ladebonus på coop.no/mer Få rimelig hotellovernatting med Coop HotellKupp. Frokost er inkludert. Bestill på coophotellkupp.com 30-50 % rabatt på billetter. Les mer på coop.no/eliteserien Bruk Coop-appen og få 11 % medlemsbonus på frukt og grønt hos Extra Bruk Coop-appen og få 20 % medlemsbonus på bleier, barnemat og babywipes hos Extra Bruk Coop-appen og få 20 % bonus på alt fra Änglamark og Vegetardag hos Coop Mega Skann gjenbrukskoden på handlenettet og få 1 kr i medlemsbonus i stedet for å betale for plastpose. Bra for miljøet! Spar penger sommedeier i Coop! 50,-/100,- rabatt på forestillinger. Les mer på coop.no/riksteatret Registrer betalingskortet ditt i Coopay i medlems-appen - så trenger du kun å ta med mobilen når du skal handle hos Coop på barnemat og babywipes Medeier COOP-ID 16 I ÅRSMELDING 2023
ORGANISASJON COOP INNLANDET SA Adm. direktør Dag Roger Rinde HR-/org. direktør Barbara Ljovshin HR-/org. konsulent Tiril Asak Økonomi- og finansdirektør Laila Hulleberg Eiendomsdirektør Ulf Storbekk Regnskapssjef Toril Kongssund Markedssjef Andreas Amb IT-sjef Espen Rønningen Eiendomsforvalter Ole Anton Hartz Varehussjef Obs Rudshøgda Elisabeth Wiken Varehussjef Obs Olrud Frode Vikholt Varehussjef Obs Elverum Simen Steigedal Driftssjef Obs Bygg Anita Tørudstad Prosjektleder Butikk Jan Erik Olafsen Driftssjef Hedmarken/ Vest Oppland Ane Mølstad Driftssjef Gudbrandsdalen Steinar Mæhlum Driftssjef Øst Hedmark Anne Elisabeth Løvbak-Hagen Driftsdirektør Frode Stensrud Faglig ansvarlig lønn Eva Sandnes LEDERGRUPPA I COOP INNLANDET SA Fra venstre: Ulf Storbekk, Laila Hulleberg, Dag Roger Rinde, Barbara Maria Ljovshin, Frode Stensrud. ÅRSMELDING 2023 I 17
#3 God helse #9 Innovasjon og infrastruktur #11 Bærekraftige byer og samfunn #12 Ansvarlig forbruk og produksjon #13 Stoppe klimaendringene #17 Samarbeide for å nå målene ” FNs bærekraftsmål Coop skal bidra aktivt til FNs bærekraftsmål hvor vi mener vi kan gjøre størst forskjell. Det er tydelig sammenheng mellom vår egen strategi og de utvalgte mål og delmål. Vurdert ut ifra der vi mener vi har størst mulighet for påvirkning, har Coop prioritert følgende bærekraftsmål: 18 I ÅRSMELDING 2023
BÆREKRAFT OG SAMFUNNSANSVAR Strategien Et bærekraftig Coop ble vedtatt av styret i Coop Norge SA i 2021, og i 2023 har vi jobbet videre med implementering i vår drift. Strategien inngår i revidert konsernstrategi som et strategisk mål for Coop i Norge. Et bærekraftig Coop definerer bærekraft som en form for virksomhet som skaper positive verdier for mennesker, miljøet og Coop. Coop Innlandet skal bidra til at målene i strategien nås gjennom samarbeid med Coop Norge og aktivt arbeid med egne tiltak. Et bærekraftig Coop Strategien Et bærekraftig Coop inneholder fem tema som til sammen dekker helt sentrale områder for Coop sitt arbeid med bærekraft: En sunnere handlekurv: Coop skal gjøre det enklere for alle kunder og medlemmer som ønsker å spise sunt og bærekraftig. Ambisjonene for en sunnere handlekurv er langsiktige, men likevel målrettede. Coop skal videreutvikle samarbeidet med helsemyndighetene og følge opp forpliktelsene i intensjonsavtalen for et sunnere kosthold. Styret anser at Coop Innlandet har en viktig rolle i dette arbeidet gjennom å følge opp aktiviteter og tiltak overfor kunder og andre interessenter. Et eksempel er Rosa Sløyfe- aksjonen, hvor Coop Innlandet bidro med kr. 147 274 fra salget av frukt og grønt i 2023. Et ansvarlig Coop: Coop har et betydelig ansvar for at varer og tjenester vi kjøper blir produsert på en forsvarlig måte. Åpenhet om arbeidsforhold og miljøpåvirkning er avgjørende for vår troverdighet som en ledende handelsaktør, og er samtidig avgjørende for vår risikohåndtering. Coop Innlandet jobber aktivt med å videreutvikle vårt arbeid med ansvarlige innkjøp. Et sirkulært Coop: Coop jobber for smart ressurs- bruk der materialer går i sirkel. Dette omfatter produktene vi produserer, ressursene vi bruker på tvers av virksomheten og en bærekraftig håndtering av avfallet vårt. Vi skal optimalisere bruken av emballasje gjennom vår emballasjestrategi, øke sorteringsgraden på avfallet vårt og redusere matsvinnet. Coop Innlandet er tilfreds med engasjementet knyttet til samarbeidet med Too Good To Go for å håndtere overskuddsmat i butikk, og ser det som naturlig å videreutvikle denne tjenesten. På klimaområdet er energi- og transporteffektivisering, samt økt egenproduksjon av energi viktig for å redusere våre klimagassutslipp. Mer lavutslipps tungtransport som biogass i Coops distribusjon og solcelle- anlegg på lagerenhetene er sentrale investeringer. Coop Innlandets er også sentrale i å utvikle energivennlige løsninger for transportsektoren med etablering av biogass, hydrogen og el-lade muligheter for tunge kjøretøyer på Innlandsporten langs E6 i Stange kommune. I tillegg jobber vi med fortsatt utskiftning til mer miljøvennlige kuldemedier i butikk. Et miljøvennlig hjem: Coop skal aktivt bidra til økt sirkularitet og redusert miljø- og klimabelastning for våre medlemmer og kunder. Målsettingen er at produktene vi selger skal redusere energi- og ressursforbruk i hjem og fritidsboliger landet rundt. Blant annet gjennom mer energieffektive løsninger, men også mer bærekraftige materialer til for eksempel oppussing eller forskjellige hverdagsprodukter. Et mangfoldig Coop: Coops eierskap kommer fra alle samfunnslag og landsdeler, og har ulik bakgrunn, utdanning, etnisitet og legning. Vi skal styrke Coops arena for likestilling, integrering og reduserte sosiale ulikheter. Et enda mer mangfoldig Coop vil også være avgjørende for vår egen utviklingsevne og for våre kommende økonomiske resultater. Styrket mangfold handler derfor også om å tiltrekke de skarpeste hodene og de mest motiverte medarbeiderne. ÅRSMELDING 2023 I 19
Coop Norge SA er samvirkelagenes viktigste samarbeidspartner for å bli en mer bærekraftig virksomhet. Coop Innlandet henviser til Coop Norge SA sin årsrapport som gir en fullstendig redegjørelse for fremdriften i virksomhetens bærekraftsarbeid for rapporteringsåret. Årsrapporten til Coop Norge SA og ytterligere informasjon finnes på nettsiden Bærekraft i Coop. KILDESORTERING I COOP INNLANDET SA Coop Innlandet har avtale med Norsk Gjenvinning som i fellesskap arbeider med kilde- sortering og sørger for høyest mulig sorteringsgrad for matavfall, bioavfall, blandet avfall, EE-avfall, farlig avfall, glass, masser, metall, papp, samt papir og plast. Coop Innlandet oppnådde 82,9% kildesortering i 2023. Butikkene i Nord-Gudbrandsdalen har vært et spesielt innsatsområde og har nå, i samarbeid med Norsk Gjenvinning, fått på plass en høyere sorteringsgrad enn tidligere år. Sorteringsgrad i perioden 01.12.2023 - 31.12.2023 Sorteringsgrad hittil i år Utvikling siste 12 måneder Sorteringsgrad i perioden 01.12.2023 - 31.12.2023 Sorteringsgrad hittil i år Utvikling siste 12 måneder Sorteringsgrad hittil i år Figur beskriver Coop Innlandets metode for 0-visjon av matsvinn Et sirkulært Coop: Coop jobber for smart ressursbruk der materialer går i sirkel. Dette omfatter produktene vi produserer, ressursene vi bruker på tvers av virksomheten og en bærekraftig håndtering av avfallet vårt. Vi skal optimalisere bruken av emballasje gjennom vår emballasjestrategi, øke sorteringsgraden på avfallet vårt og redusere matsvinnet. Coop Innlandet har etablert «Matredder’n». Dette er et system for å kunne tilby kundene varer med nedsatt holdbarhet for en billig penge, noe som igjen medfører redusert matsvinn. Utvikling siste 12 måneder Sorteringsgrad Usortert Sortert 83 % 83 % JAN FEB MARS APRIL MAI JUNI JULI AUG SEPT OKT NOV DES 200 000 150 000 100 000 50 000 0 100 % 80 % 60 % 40 % 20 % 0 % Total kostnad (kr) Kvantum matavfall Endring matavfalls- volum 2021 2 300 945 444 085 -5,8% 2022 1 941 670 361 080 -18,7% 2023 2 831 504 309 579 -14,3% Mellomnivå 1 Sortert avfall (kg) Usortert avfall (kg) Totalsum (kg) Sorteringsgrad 6983 GA Coop Innlandet 1 572 360 324 736 1 897 096 82,9 % 20 I ÅRSMELDING 2023 To Good to Go: Coop Innlandet er tilfreds med engasjementet knyttet til samarbeidet med Too Good To Go for å håndtere overskuddsmat i butikk, og ser det som naturlig å videreutvikle denne tjenesten. 77 % 87 % 82 % 86 % 80 % 86 % 86 % 86 % 79 % 83 %
Åpenhetsloven Som virksomhet har Coop Innlandet et ansvar for å utvise aktsomhet og fremme ansvarlig forretningspraksis gjennom hele verdikjeden. Coop Innlandet har i henhold til Åpenhetsloven plikt til å utføre aktsomhetsvurderinger knyttet til arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, samt å offentliggjøre en redegjørelse for disse aktsomhetsvurderingene. Coop Innlandets redegjørelse for aktsomhetsvurderinger gjennomført i 2023 er publisert på Coop Innlandets nettside www.coop.no/coop-og-barekraft. Som et ledd i vår strategi Et bærekraftig Coop, jobber vi kontinuerlig med å finne nye miljøvennlige og bærekraftige løsninger. Et av disse tiltakene har vært å installere store pantemaskiner ved flere av våre butikker da pant og gjenbruk av plast og metall er svært viktig for å skape en mer miljøvennlig fremtid. En av disse maskinene finner man nå ved Obs Olrud, der varehussjefen Frode Vikholt er pantekongen i Innlandet! I 2023 ble det pantet 4 576 636 flasker og bokser ved Obs Olrud, en økning på 15 % fra året før. De er i tillegg på den nasjonale topp 20-listen over butikker med høyest pantetall! Det ligger jo litt prestisje i å levere så høye pantetall, sier varehussjefen. Han legger videre til at det uten tvil har hjulpet på etter han fikk den store R1-pantemaskinen vi kan se på bildet. Nå kan kundene bare komme med store søppelsekker og helle all panten inn i maskinen, så gjør maskinen resten av jobben. Tilbakemeldingene fra kundene våre er at det nå er langt enklere å faktisk få pantet panten sin, så dette er helt klart en vinn-vinn-vinn investering. Vi får flere fornøgde kunder, kundene våre får økt kundeverdi, og miljøet får mindre pant kastet i naturen. Vinn-vinn-vinn! ÅRSMELDING 2023 I 21 Varehussjefen Frode ved Obs Olrud er fortsatt pantekongen i Innlandet
Bærekraftige kuldemedier i dagligvarebutikker Andelen av dagligvarebutikkene med naturlig/bærekraftig kuldemedier har økt fra 66 % i 2022 til 80% i utgangen av 2023. Totalt har 32 av 40 dagligvarebutikker gått over til å bruke naturlige kuldemedier med et lavt globalt oppvarmingspotensial (GWP) som har en brøkdel av skadepotensialet sammenlignet med de tradisjonelle HFK-gassene. Eksempel fra Coop Prix Snertingdal Før ombygging av kjøl- og fryseanlegget var det fylling av 55 kg R507, en fylling med et skadepotensial på 219 200 kg Co2-ekv. Det nye anlegget fylles med 100 kg Co2, og sammenlignet med det gamle anlegget har skadepotensialet blitt redusert med 99,95 %! En annen positiv effekt er at kuldeanlegget som ble satt inn er gjenbrukt fra Prix Heradsbygd. Til slutt kan vi nevne at også strømforbruket er kuttet ned med nesten 20 % etter ombyggingen. Coop Innlandet har siden 2018 jobbet systematisk for å redusere energiforbruket, og har i samarbeid med ANEO AS gjennomført omfattende ENØK tiltak. I 2023 tilsvarer vår energibesparelse et årlig energiforbruk tilsvarende 446 husholdninger. (SSB) Noen nøkkeltall: • 7,1 millioner kWh i besparelse i 2023 sammenlignet med referanseår (energiforbruk før tiltak ble utført) hovedsakelig forbruk i 2018/2019. • Besparelse har økt fra 22% i 2022 til 28% i 2023 • Nesten 600 000 kWh besparelse i snitt pr. måned • Reduksjon i energiforbruk tilsvarer over 3500 tonn CO2 i 2023 • Grunnlag for resultat i 2023 er 39 butikker. For beregning av CO2-utslipp: Benytter utslippstall på 502 g/kWh fra NVE sin varedeklarasjon for strømleverandører (2022). Basert på strøm som ikke kan dokumenteres med opprinnelsesgarantier. Reduksjon av energiforbruk i Coop Innlandet i 2023 22 I ÅRSMELDING 2023
Coop Innlandet har økt andelen med fremtidsrettede og miljøvennlige kuldemedier i sine dagligvarebutikker fra 66% i 2022 til 80 % i 2023. 2022 66% av dagligvarebutikkene benytter miljøvennlige kuldemedier 80% av dagligvarebutikkene benytter miljøvennlige kuldemedier 2023 800 000 700 000 600,000 500,000 400,000 300,000 200,000 100,000 0 kWh Jan Feb Mar Apr Mai Jun Jul Aug Sep Okt Nov Des Energibesparelse per mnd i 2023 Energibesparelsen tilsvarer Årlig energiforbruk tilsvarende 446 husholdninger (SSB) ÅRSMELDING 2023 I 23
80 av dagligvarebutikkene benytter miljøvennlige kuldemedier % 24 I ÅRSMELDING 2023
ÅRSMELDING 2023 I 25 Kuldemedie-regnskap Coop Innlandet SA Butikk Konsept S-lag Type kuldemedie Kg fylt Coop Marked Lesjaverk Marked Coop Innlandet R134a 1,5 Coop Marked Sørskogbygda Marked Coop Innlandet R452A 2 Extra Hafjell Extra Coop Innlandet Sa R448A 15 Extra Maxi Extra Coop Innlandet Sa R404A 0,5 Extra Raufoss Extra Coop Innlandet Sa R452A 0,5 Marked Øvre Rendal Coop Marked Coop Innlandet Sa R134a 14 Obs Rudshøgda Obs Coop Innlandet Sa R404A 0,5 Prix Ajer Coop Prix Coop Innlandet Sa R404A 4 Topp 10 Butikk/bygg Besparelse (kWh) Extra og Obs Bygg Kallerud -651 985 Extra Sødorptunet -650 360 Mega Dombås -635 396 Obs Elverum* -625 021 Extra Raufoss -619 081 Extra Ringebu -576 956 Extra og Obs Bygg Lomoen -346 320 Obs Olrud -311 472 Extra Fåvang -248 338 Coop Prix Sør-Fron -218 848 -28% Forbruk Andel besparelse 2023
Coop Innlandet bruker Matmerk sin definisjon på lokalmat som «mat- og drikkeprodukter med lokal identitet, særegen opprinnelse, eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller produkthistorie». I tillegg har vi et dryss av nasjonale bestselgere innen mattradisjon, bærekraft og lokale trender. 26 I ÅRSMELDING 2023
Coop Innlandet fortsetter å vokse i kategorien og opplever at disse varene er etterspurt. Lokalprodusert mat har blitt en trendy produktgruppe og mer populært enn på lenge. Et godt samarbeid med lokale matprodusenter er viktig for å skape aktivitet til butikkene våre, i tillegg til at det gir økt kundeverdi for våre kunder. De største leverandørene er Ringsaker Egg, Toten Kjøtt, Arne Børresen og Lomb som gjør en meget god jobb i samarbeid med Coop Innlandet. Lokal kultur og nye produktområder er i en spennende utvikling, og Coop Innlandet har samarbeid med ca. 90 lokalmatprodusenter som samarbeider nært med våre butikker. Vårt lokalmat-sortiment er satt sammen fra regionene Østerdalen, Øst Hedmark, Gudbrandsdalen, Mjøs-området. Obs Hypermarked gjennomførte høsten 2023 store lokale aktivitets- uker som omfattet stands og mye aktivitet i butikkene, noe som ble tatt godt imot av våre kunder. GOD UTVIKLING FOR LOKALMAT I 2023 ÅRSMELDING 2023 I 27 75 MNOK Lokalmat i Coop Innlandet har en vekst mot 2022 på 5,6% og solgte i 2023 for Butikk Salgsvekst lokalmat per butikk 2023 EXTRA RENA 53,6 % PRIX VESTRE GAUSDAL 45,6 % EXTRA FLISA 38,4 % PRIX KOLBU 34,4 % MARKED ØVRE RENDAL 32,9 % PRIX ENGERDAL 30,5 %
28 I ÅRSMELDING 2023
ÅRSMELDING 2023 I 29 Coop Innlandet sikrer at alle lokale leverandører blir verifisert og dokumentert i forbindelse med mattrygghet. Vi går ALDRI på kompromiss med mattryggheten, og vi støtter lokale produsenter med riktig registering, merking og forsvarlige produksjonsmetoder. Registrering i lokalmat.no Alle leverandører registrerer seg på lokalmat.no Intern revisjon brukes i vårt videre arbeid med kvalitet og trygg mat i Coop, og oppdateres en gang i året. Ekstern revisjon er en felles standard som er utarbeidet i samarbeid mellom dagligvarekjedene, Horecabransejn og Matmer. Alle produktene er registerte i EDP-basen, som er dagligvare- bransjens informasjonsskilde i rett produktinformasjon. Mikrobryggerier melder seg i tillegg inn i Bryggeri- og drikkevareforeningen. Intern og ekstern revisjon Tradesolution EPD-nr BROD VI GÅR ALDRI PÅ KOMPROMISS MED MATTRYGGHET! VERIFISERING OG GODKJENNING AV LEVERANDØRER
30 I ÅRSMELDING 2023 EN LITEN SMAKEBIT AV VÅRE LEVERANDØRER I Coop satser vi tungt på norsk landbruk og norske produkter. Vi har den høyeste andelen av varer fra Gilde og Tine i det norske markedet. Coop har også den laveste importandelen av frukt og grønt. I Norge kritiseres kjedene i dagligvarebransjen for at vi blir veldig like og at vi har de samme varene. Derfor er egne merkevarer viktig da disse gir en større valgfrihet for kundene gjennom flere produkter å velge i. Både politikere og journalister har vist en noe kritisk holdning mot EMV i det norske markedet. Noe av dette skyldes varierende kunnskap om hva EMV er. I Coop har vi jobbet med EMV siden 1867 hvor Arne Forbruks- forening ble grunnlagt. Den gangen skjedde etableringen for å kunne kjøpe inn kvalitetsvarer i felleskap, til lavest mulig pris. Det samme gjorde vi i Coop i 2023. Så EMV er ikke noe nytt i Coop. Mange husker sikkert Per Margarin eller de blåhvite forpakningene vi solgte i mange år. Eller kanskje Coop kaffe som kom allerede i 1916! Coop har vært først ute, både med Xtra-lavprisserien, men også med Premium-merker som Smak. Vi var også først med alternativer til kjøtt og fisk med vegetar- og veganprodukter. Alt dette er basert på Coop sin bærekraft-strategi hvor elementer som et sirkulært Coop, en sunnere handlekurv og et ansvarlig Coop er bærebjelker i strategien. Vi jobber blant annet for å øke andelen frukt og grønt, andelen av fisk, og økt salg av grovt brød. Samtidig jobber vi for å redusere tilsatt sukker, redusere mettet fett, redusert saltmengde, og redusert ultraprosessert mat. Alt dette stimuleres gjennom bruk av prismekanismer, markedsføring og medlemsfordeler. Men det er også slik at nordmenn er opptatt av kassalappen. Kanskje enda mer nå og fremover på grunn av høye strømpriser, økt rente og høy prisstigning. Med EMV får kundene en billigere kassalapp, noe som bevises gjennom at folk flest mener at EMV kommer forbrukerne til gode. Vi nærmer oss 25% EMV-andel i Coop i Norge. Men sammenlikner vi oss med f.eks. Storbritannia, Spania, Nederland, Tyskland og Sveits, ligger vi langt etter. Mange av disse har en EMV-andel på over 40% i sine markeder. Her har vi mye å gå på. I Coop vil vi fortsette å jobbe for å øke EMV-andelen. Dette gir kunden mange fordeler, og i Coop tenker vi Kunden først! Egne merkevarer (EMV) – hvorfor er det viktig?
ÅRSMELDING 2023 I 31
32 I ÅRSMELDING 2023 I ÅRSMELDING 2023
ÅRSMELDING 2023 I 33 Coop Innlandet er en varehandelsbedrift med butikker som har lange åpningstider, og kundetrykket er ofte større på ettermiddag og helg. Dette påvirker naturlig nok bemanningsbehovet da det er viktig for oss å ha rett bemanning i hele åpningstiden. Ved utgangen av 2023 hadde Coop Innlandet 855 medarbeidere, fordelt på 498 årsverk. Av disse hadde 60 % deltidsstillinger, i tillegg til tilkallingshjelp. 31 % av de med deltidsstillinger har en 25 % stilling eller mindre. Dette er i hovedsak studenter som jobber ved siden av studier/ skolegang. Dette betyr at vi har hatt noe nedgang i antall ansatte og antall årsverk, samt en reduksjon i antall med deltidsstilling. INFORMASJON OG INTERNSAMARBEID Informasjonsavisen Innlandsposten publiseres månedlig for å formidle hva som rører seg i vårt samvirkelag, samt viktig og nyttig informasjon for våre medarbeidere. Vårt Intranett, samt samhandlingsplattformen Teams er også viktige informasjonskanaler for å nå ut til alle våre medarbeidere. Formelle arenaer for saker hvor arbeidsmiljø er tatt opp/drøftet og forsøkt løst er: Samarbeids- og arbeidsmiljøutvalg (SAMU), Forhandlingsutvalgene, ledergruppemøter og øvrig kontakt mellom tillitsvalgte, vernetjenesten, medarbeidere og ledelsen. Arbeidsrelaterte hendelser og ulykker rapporteres som avvik til HMS-ansvarlig. Det er i 2023 innrapportert 13 arbeidsrelaterte hendelser uten alvorlige skader. I vårt forebyggende arbeid diskuteres hendelsene i SAMU. SYKEFRAVÆRET I COOP INNLANDET Målsettingen for Coop Innlandet er at det totale sykefravær ikke skal overstige 6 %, hvorav maksimum 2 % korttidsfravær og 4 % langtidsfravær. Sykefraværet i Coop Innlandet var også i 2023 noe høyt med totalt 7,19 %, men vi ser en synkende trend i korttidsfraværet. Fordeling av sykefraværet ble følgende: sykefravær inntil 16 dager 2,74 %, derav egenmelding utgjorde 1,32 %, og over 16 dager var 4,45 %. BALANSE MELLOM KVINNER OG MENN 68 % av våre medarbeidere er kvinner. Av våre medarbeidere med fast stilling er 70 % kvinner som i gjennomsnitt har en 62 % stilling. 30 % er menn som i gjennomsnitt har en 66 % stilling. Bakgrunnen for dette er at det er noe høyere andel menn som har stilling med ansvar. Av våre butikksjefer/hypermarkedssjefer/salgssjefer er 48 % kvinner og 52 % menn. Det siste året har det vært en økning på 2,5 % på antall menn i denne gruppen. Ledergruppen har bestått av 3 menn og 2 kvinner. Styret består av 8 personer hvorav 3 (37,5 %) er kvinner. Av årsmøtets 30 representanter er 16 kvinner (53,33 %). Av stillingene som er lyst ut i Coop Innlandet de siste 6 mnd. i 2023, var det en liten overvekt av menn som søkte (52 %). Ved stillinger med utvidet ansvar som eksempelvis butikksjef eller assisterende butikksjef, ser vi at andel menn som søker er noe høyere enn det generelle gjennomsnittet (56 %). Ved ansettelsene er det en liten overvekt med kvinner som ble ansatt grunnet kompetanse og erfaring. Det var totalt uttak av 108 uker med foreldrepermisjon, der kvinner gjennomførte 72 % av registrert foreldrepermisjon. MEDARBEIDER OG MILJØ Coop Innlandet har sommål å sørge for en god og rettferdig personalpolitikk, årlige medarbeidersamtaler, nødvendig opplæring og utviklingsmuligheter. ÅRS ELDING 2023 I
34 I ÅRSMELDING 2023 KOMPETANSE Coop Innlandet er opptatt av at våre medarbeidere skal ha riktig kompetanse, samt fremme utvikling hos den enkelte medarbeider. Vi samarbeider med Coop Norge med å kvalitetssikre og forbedre digitale læringsplattformer slik at de er tilpasset dagens behov. I 2023 ble en ny digital læringsplattform tatt i bruk som bygger på korte og aktive læringsøkter. På vår årlige ledersamling samlet vi alle våre ledere og assisterende butikksjefer. Vi var totalt 115 ledere der vi hadde to innholdsrike dager med fokus på kommunikasjon, salg og ledelse. Målsettingen for Coop Innlandet er at det totale sykefravær ikke skal overstige 6 %, hvorav maksimum 2 % korttidsfravær og 4 % langtidsfravær. ”
ÅRSMELDING 2023 I 35 Coop Innlandet har gjennomført en kartlegging i forhold til deltidssituasjonen hos oss. Undersøkelsen var sendt på e-post til alle våre medarbeidere som har deltidsstilling eller er tilkallingshjelp og hadde en svarprosent på 49 %. UTDRAG FRA UNDERSØKELSEN: 49 % svarte at de jobbet deltid på grunn av at bedriften ikke kunne tilby høyere stillingsprosent, noe som er en reduksjon på 5,5 % siden 2021. Resterende 51 % opplyste at dette var med bakgrunn i andre ting som eksempelvis familiesituasjon, egen helse, annet arbeid, ikke ønske om større stilling, student, osv. På spørsmål om hvilke stillingsstørrelser som ville vært ideelt å jobbe, fordelte svaret seg slik: • 30 % ønsker 100 % stilling • 12 % ønsker 90 % stilling • 12 % ønsker 80 % stilling • 2 % ønsker 70 % stilling • 7 % ønsker 60 % stilling • 9 % ønsker 50 % stilling • 19 % ønsker under 40 % stilling • 9 % ønsker annen stillingsstørrelse enn valgforslagene i undersøkelsen 39 % vil i stor grad være villig til å jobbe helg, og 39 % vil i stor grad være villig til å jobbe kveld. 26 % ville hatt behov for tilrettelegging til blant annet familie- situasjonen, skole, kveldsjobbing, helse, dagvakter osv. 30 % har fått tilbud om fast eller utvidet stilling det siste året. Av disse takket 86 % ja. KARTLEGGING AV DELTIDSITUASJONEN I COOP INNLANDET
36 I ÅRSMELDING 2023 LØNNSKARTLEGGING Coop Innlandet SA skal være en arbeidsplass hvor det ikke forekommer diskriminering på grunn av etnisitet, nasjonal opprinnelse, språk, religion, livssyn og andre forhold. Vi tolererer ingen form for diskriminering mot våre medarbeidere. Dette tar vi hensyn til i vårt arbeid med rekruttering, lønns- og arbeidsvilkår og utviklingsmuligheter. Lønnsbestemmelsene er i hovedsak regulert gjennom tariffavtaler. Coop Innlandet har et godt samarbeid, samt en rekrutteringsavtale med NAV. Gjennom rekrutteringsavtalen tilbys bistand til rekruttering og formidling av arbeidssøkere til ledige stillinger i virksomheten. Avtalen gir også grunnlag for tettere samarbeid og inkludering av flyktninger og ungdom. Flere butikker tilbyr arbeidspraksis og tilrettelagt arbeid for å kunne hjelpe personer som opplever større utfordringer med å komme inn på arbeidsmarkedet. I 2023 omfattet dette 15 personer. Det er gjennomført en lønnskartlegging i Coop Innlandet basert på lønnsnivå for 2023. Vi har i samarbeid med tillitsvalgt blitt enige om inndeling av sammenlignbare grupper: • Alle på Tariff /LOK uten personalansvar • Alle på Tariff/LOK med utvidet ansvar (ass. BS, salgsleder, og tilsvarende) • Alle butikksjefer, salgssjefer • Driftssjefer, varehussjefer • Medarbeidere uten lederansvar hovedkontor Lærlinger og medarbeidere på varig tilrettelagt arbeid er holdt utenfor da disse er i et eget løp gjennom opplæringskontor eller NAV. Resultatet av denne kartleggingen er: Alle på Tariff /LOK uten personalansvar • Gjennomsnittlig årslønn kvinner: kr 410 018,- • Gjennomsnittlig årslønn menn: kr 376 271,- Merknad: Bakgrunnen for høyere gjennomsnittslønn for kvinner er at det er vesentlig flere kvinner med lengre ansiennitet enn menn i denne gruppen. Alle på Tariff/LOK med utvidet ansvar (ass. BS, salgsleder, og tilsvarende) • Gjennomsnittlig årslønn kvinner: kr 505 137,- • Gjennomsnittlig årslønn menn: kr 508 743,- Denne gruppa har tarifflønn med et tillegg for ansvaret. Dette ansvarstillegget er avtalt lokalt med tillitsapparatet. Overgang til nye stillinger og antall medarbeidere med fagbrev kan påvirke noe på nivået på gjennomsnittlig årslønn. Alle butikksjefer, salgssjefer • Gjennomsnittlig årslønn kvinner: kr 546 520,- • Gjennomsnittlig årslønn menn: kr 580 638,- Noen av årsakene til at gjennomsnittlig årslønn for kvinner er noe lavere enn menn, er at lønn påvirkes av størrelsen på butikken man leder. Det er flere kvinner i dette utvalget som har ansvar for mindre butikker. Driftssjefer, varehussjefer • Gjennomsnittlig årslønn kvinner: kr 838 441,- • Gjennomsnittlig årslønn menn: kr 876 744,- Medarbeidere uten lederansvar hovedkontor • Gjennomsnittlig årslønn kvinner: kr 552 131,- • Gjennomsnittlig årslønn menn: kr 577 578,- Lønnsnivået påvirkes av ansvar, ansiennitet og kompetanse der sammenlignbare forhold har like lønnsforutsetninger. BUTIKKSJEFER/HYPERMARKEDSSJEFER/SALGSSJEFER SØKERE TIL NYE STILLINGER 68% 32% 48% 48% 52% 52% KJØNNSFORDELING COOP INNLANDET
Menn Kvinner 40% 60% 53% 47% 37,5% 62,5% LEDERGRUPPEN ÅRSMØTEREPRESENTANTER STYRET ÅRSMELDING 2023 I 37 Fra venstre: Harald Rønneberg (konferansier), Eva Sandnes (administrasjon), Ann Kristin Skålgård (Extra Dombås), Unni Løkken Lillesæter (Extra Dombås), Lill Haugerud (Extra Dokka), Randi Helene Braadland (Coop Mega Lillehammer), Dag Roger Rinde (adm.dir). Jubilanter som ikke er med på bildet: Grethe Bakke (Obs Elverum) og Mildri Kolobekken (Extra Vinstra). 30 års jubilantene Fra venstre: Dag Roger Rinde (adm.dir.), Siv Helen Randen (Extra Otta), Samanan Khantatat Solberg (Obs Elverum), Knut Storberget (Statsforvalter), Helen Løkken (Obs Elverum), Laila Sørum Solbakken (Extra Biri), Anita Tørudstad (Drift), Harald Rønneberg (Konferansier). Jubilanter som ikke er med på bilde: Anne Normann Plassen (Coop Prix Sør-Fron) Vi i Coop Innlandet er stolte av å være en arbeidsplass folk trives i. På Coop Innlandet sin 20-års markering i september 2023 feiret vi også våre medarbeidere som har jobbet i over 25 og 30 år i Coop Innlandet. 25 års jubilantene JUBILANTER
I Coop Innlandet har vi mange flinke, hardtarbeidende og engasjerte medarbeidere som hver dag sørger for god butikkdrift, og ikke minst fornøyde og glade kunder. Vi ønsker å rette en liten oppmerksomhet til tre stykker som er veldig gode på sine områder. I den forbindelse har vi utarbeidet syv kjappe spørsmål for å bli litt bedre kjent med våre flinke medarbeidere. SYV SPØRSMÅL TIL TRE AV VÅRE DYKTIGE MEDARBEIDERE John Brede er butikksjef ved Extra Otta, er veldig god på ledelse samt det å få med seg resten av sine medarbeidere. Hva tror du er grunnen til at du er en god leder? Nei, si det. Jeg har hatt en tidligere lederstilling, og ledelse er noe jeg har drevet med lenge. Derfor har jeg opparbeidet meg mye erfaring. Jeg synes også at temaet er interessant, og liker å utøve ledelse. Jeg liker å motivere mine ansatte til å ta tak Odd Rune er butikksjef hos Prix Vestre Gausdal. For han er det viktig å skape gode handleopplevelser ute på bygda. Han er også opptatt av at folk skal benytte seg av nærbutikken. Hvordan skaper du gode handleopplevelser ute på bygda? Jeg gjør jobben min. Yter god service og gir kundene det lille ekstra. Jeg liker å kunne hjelpe til med for eksempel å bære ut tunge handleposer for kundene, eller hjelpe til med pakker som skal hentes i posten. Jeg på eget initiativ uten at jeg trenger å si hva som skal gjøres. Jeg er ingen spydspiss, men heller en som er midt i flokken og som leder oss som et team sammen. Det tror jeg er den mest effektive formen for ledelse. Hvor viktig er god ledelse for deg og dine medarbeidere? Det er kjempeviktig. Det har mye med trivsel å gjøre, det få ting gjort, samt det å skape resultater. Har du noen gode tips til hvordan man kan utøve god ledelse? Man må være en god lytter. Det å lytte til sine medarbeidere på alle mulige områder er noe som er ekstremt viktig i en lederrolle. Selv om jeg har en bakgrunn som leder hadde jeg ingen erfaring med styring av butikkdrift da jeg begynte her. Da var jeg avhengig av de som kunne dette fra før og som kunne lære meg, slik som mine medarbeidere blant annet. Så det å være en god lytter er viktig, spesielt på temaer man ikke er fortrolig med. prøver å hjelpe til så godt som mulig på alle områder. Hvorfor er det viktig at kundene benytter seg av nærbutikken? For å bevare nærbutikken og ikke minst arbeidsplassene. Vi er helt avhengige av kunden. Gjør du noe spesielt for at de skal benytte seg av nærbutikken? Utenom at vi daglig gjør en god jobb, så handler det mye om møtet med kunden. Hva er dine medarbeidere spesielt gode på? Mine ansatte er veldig kunnskapsrike og har en lang og god kompetanse. Dette kommer naturligvis av at vi har en veldig høy ansiennitet hos oss. Det er mange som har jobbet i butikken i mange år og som er ordentlig gode på butikkfaget. Hva er du mest fornøyd med i deres Coop butikk? Samholdet. Vi er en gjeng med gode kollegaer hvor alle trives veldig godt. Har dere felles målsettinger, ukentlig, månedlig, eller årlig? Nei, vi praktiserer ingen andre målsettinger oss imellom annet enn at vi følger opp nøkkeltall i butikken. Har du noen gode tips til hvordan man kan skape gode øyeblikk med kunden? Det må være å se kunden. At man faktisk ser dem som kommer, og sier hei. John Brede forteller også at han trives godt i jobben, og skryter av Coop Innlandet SA som en organisasjon. 38 I ÅRSMELDING 2023
Jeanett Larsen er Frukt og Grønt-ansvarlig for Extra Ringebu. Hun er veldig opptatt av nettopp frukt og grønt. Extra Ringebu vant også Frukt og Grønt-konkurransen 2023. Hva er det som gjør at dere er så flinke på frukt og grønt? Jeg tror det er at vi jobber sammen som et team. Jeg får med meg de andre og vi har et godt teamwork. Det er en viktig faktor til at vi har fått det til så bra. At man er blid og «serviceminded». Vi er også flinke til å benytte oss av sosiale medier for markedsføring, og har innsett at Facebook er en effektiv plattform. Vi bruker Facebook aktivt som et annonse- medium for å nå ut til kundene. I fjor sommer/høst hadde vi tilbud på kaker. Jeg tror det kun gikk et kvarter etter at vi postet innlegget til at kundene stod i butikken og lurte på hvor tilbudskakene var. Nesten så jeg blir litt «flau» når jeg sier at vi bruker Facebook så mye. Folk kan vel ikke tro vi her oppe i Gausdal gjør annet, men det er det som funker. Hva er dine medarbeidere spesielt gode på? De er veldig gode på kundeservice. De er kunnskapsrike og er god i jobben de gjør. Hva er du mest fornøyd med i din Coop butikk? Arbeidsgjengen min. Teamet vi er. Det er den viktigste delen av butikken. Har dere felles målsettinger, ukentlig, månedlig, eller årlig? Ikke noe annet enn at vi vil vokse og bli større år for år. Det er motiverende at vi Hvordan motiverer du resten av ditt team? Vi har mye fokus på det sosiale. Jeg er opptatt av god informasjonsdeling, i tillegg til at jeg kan formidle budskapet når vi fyller på varer, har møter osv. På denne måten føler alle et eierskap eller tilhørighet til frukt og grønt, som igjen gjør at vi sammen jobber mot et mål som et team. Har du tips til andre kollegaer om hvordan de kan bli gode på frukt og grønt? At man må prøve å få med seg resten. Man må være et team som jobber sammen mot et felles mål. Hva er dine medarbeidere spesielt gode på? Vi har et veldig godt arbeidsmiljø. Det er hovedgrunnen for at det går så bra. Vi spiller hverandre gode og er et team hele dagen. Vi har ingen som kun gjør en fast arbeidsoppgave, vi gjør det meste sammen gjennom hele dagen og i hele butikken. Alle er overalt, og på den måten får alle et eierskap og en tilhørighet som gjør at vi jobber målrettet som et lag med et godt samarbeid. Alle bidrar. Hva er du mest fornøyd med i deres Coop butikk? Det må jo være Frukt og Grønt, så klart! Har dere felles målsettinger, ukentlig, månedlig, eller årlig? Ja, vi setter oss ukentlig mål i form av kampanjer og aktiviteter i eksempelvis sosiale medier. Har du noen gode tips til hvordan man kan skape gode øyeblikk med kunden? Jeg tenker at det å hilse og si hei når kunden kommer inn i butikken, er et godt tips. Det kommer også an på kundene, men jeg liker å småprate litt med kundene dersom de er mottakelig for det. ÅRSMELDING 2023 I 39 ansatte kan utfordre hverandre på hårete målsettinger. Det er viktig å tørre og sikte høyt. Har du noen gode tips til hvordan man kan skape gode øyeblikk med kunden? At man er «serviceminded» og slår av en prat med kunden. Jeg ser ofte at eldre kunder setter pris på den lille samtalen. Jeg synes det også er hyggelig å være behjelpelig med å hente varer som er glemt, og generelt være der for kunden.
Etter et butikkbesøk kan medlemmer som har gitt samtykke motta en epost med ønske om tilbakemelding på butikkopplevelsen fra butikken medlemmet handlet i. Dette er et ledd i å være tett på medlemmene våre og støtte oppunder vår egenart som en samvirkeorganisasjon. Medlemmene får maksimalt én undersøkelse hver 7. uke for samme Coop-kjedebutikk dagen etter butikkbesøket. I april 2023 gikk hele Coop over til en ny type undersøkelse, og fra april til desember mottok Coop Innlandet ca. 14 500 svar på slike undersøkelser. Spørsmålene i undersøkelsene er konkrete og operative, noe som bidrar til å kunne jobbe med alle tilbakemeldinger på både butikknivå og sentralt støttede aktiviteter. Respondenten har også mulighet å gi utdypende kommentarer. Tilbakemeldingene er tilgjengelig for gjeldende butikk, og er uvurderlige i forbedrings- arbeidet i Coop Innlandet. Alle butikker har i 2023 videreført Lean-konseptet Smarte Butikker som er en kompetanseheving for å kunne gi økt kundeverdi igjennom toppjusterte arbeidsprosesser med tilhørende rutiner. Alle butikker har utarbeidet egne teamkoder/husregler som er laget sammen med butikkens medarbeidere. Konkrete planer forankres med alle medarbeidere gjennom kontinuerlig involvering, og gjelder både for indre- og ytre service. Alle butikker har egne mål om nivå på score fra kundetilbakemeldinger med hovedfokus på å levere et godt resultat på våre kundeløfter. Butikkene benytter tavlemøter for involvering av alle medarbeidere for solid forankring med forbedring av arbeidsoppgavene innen Kunden først-arbeidet. TILBAKEMELDINGER FRA VÅRE KUNDER LEAN-metodikk – vår arbeidsmetode for økt kundeverdi Coop Innlandet endret metode fra Løpende kundemåling til ny leverandør fra april 2023. Dette gjør at resultatene ikke er sammenlignbare med tilbakemeldinger fra 2022. Samvirkelaget er godt fornøyd med retningen på kundetilfredsheten i 2023 som endte med 67,3% score for kundetilfredshet. Løpende kundemåling – mål og resultat for 2023 40 I ÅRSMELDING 2023
RkJQdWJsaXNoZXIy MjAzODg5MA==