BONDELAGET LANSERER “BABYCALL” «Babycall» ble lansert som en ny tjeneste på Dyrsku’n i Seljord 2023. Tjenesten innebærer at man sommedlem av Norges Bondelag kan ringe eller sende e-post til Norges Bondelag å få svar på spørsmål om velferdsordningene ved svanger- skap og fødsel. Dette omfatter både rettighetene etter NAV-regelverket, samt reglene om avløser- tilskudd ved svangerskap og fødsel. En medlemsfordel man har sommedlem av Norges Bondelag er at man kan ringe å få gratis juridisk rådgivning. Likevel har det vært nyttig å lansere «Babycall» som en særegen tjeneste. Mange unge bønder er opptatt av velferdsordningene ved svangerskap og fødsel, og sliter med å sette seg inn i regelverket. - Ved å lansere «Babycall» har mange blitt oppmerksomme på at de kan ringe Norges Bondelag å få veiledning om regelverket ved fødsel og svangerskap, sier generalsekretær Sigrid Hjørnegård. De første månedene var det ofte flere henvendelser daglig på «Babycall», fortsatt er det som regel flere henvendelser i uka. BONDELAGET BISTÅR BONDEN MEDLEMSSENTERET Medlemsenteret i Norges Bondelag er en del av organisasjonens førstelinje. Det består av rådgivere i de ulike fylkene, fra Agder i sør til Nordland i nord. Medlemsenteret tar imot store og små spørsmål knyttet til medlemskap i Norges Bondelag, og gjør en viktig jobb for å opprettholde den gode medlemkontakten og opplyse om medlemsfordeler. I 2023 fikk Medlemssenteret hele 10 200 henvendelser. Disse var fordelt på henholdsvis 5.950 eposter og 4.340 telefonhenvendelser med en gjennomsnittlig svartid på 21 sekunder. Medlemssenteret har en særlig styrke ved å være representert i de fleste av fylkene våre, og på hovedkontoret. MEDLEMSSERVICE Avdeling for regnskap- og juridisk service (RJS) svarer på spørsmål om jus, forsikring, skatt og regnskap fra medlemmene i Norges Bondelag. Spørsmålene kan komme direkte fra medlemmet, eller gjennom regnskapsførere og advokatkontor med samarbeidsavtale. Noen spørsmål kommer også gjennom tillitsvalgte i Norges Bondelag. I løpet av 2023 besvarte RJS mellom 6000 og 7000 spørsmål. Flertallet av spørsmålene er enkle og gir medlemmene en rask og kostnadsfri avklaring. Imidlertid blir stadig flere spørsmål mer komplekse og tidskrevende å besvare, i takt med den økende kompleksiteten i landbruket og samfunnet forøvrig. Prinsipielle problemstillinger som avdekkes blir tatt videre i organisasjonen og følges opp på politisk nivå. I tilfeller hvor saken ikke kan avklares innledningsvis, gir RJS veiledning til medlemmene om videre fremdrift, og henviser ved behov til samarbeids- advokater eller annen bistand. Når det er kapasitet til det, kan saken også følges opp av advokatene i RJS på vanlige advokatvilkår. Gjennom sitt arbeid bidrar RJS til å sikre at medlemmene i Norges Bondelag har tilgang til kvalifisert juridisk rådgivning og at deres juridiske behov blir ivaretatt på en effektiv og kompetent måte, sier Erlend Stabell Daling avdelingssjef for RJS. Lanseringen av Babycall ble gjort under Dyrsku’n i Seljord, og et eksempel på dette tilbudet ble vist under Kvinnekonferansen på dyrskulørdagen. 26 Årsmelding 2023
RkJQdWJsaXNoZXIy MjAzODg5MA==